Gå til innhold

Dere med sovebabyer - vekker dere for mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har egentlig alltid tenkt at det beste for babyen min (som nå har blitt to måneder) er å styre søvn og mat selv.. Og han kan til tider sove både 4 og 5 timer i strekk på dagtid..

Var hos ammeveileder på helsestasjonen for et par dager siden, og husa at jeg burde bryte opp den lange søvnperioden.. Altså vekke babyen etter max 3,5 time for mat - dette for å sørge for at babyen spiser mest på dagtid, mindre på natten og har de lange søvnperiodene på natten..

Og dette høres forsåvidt fornuftig ut,det er bare at det liksom strider mot ett eller annet instinkt jeg har å vekke en sovende baby!

Det hører med til historien at gutten sover godt på natten også.. Og at han sålangt har lagt godt på seg, selv om han har spist få ganger i løpet av døgnet (gjerne bare 5 ganger i løpet av døgnet)! Men de spiste to ukene har han gått opp litt lite - men vanskelig å si om dette er fordi han trenger mat eller om det bare er vekten som flater litt ut..

Hva gjør dere med sovebabyen? Vekker dere de hvis de sover veldig lenge på dagtid?

Anonym poster: 63001e8dc2c092c96b6ba07ff80e8fd9

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Etter å ha hatt en unge som hylte i 10 mndr og aldri sov, så vekket jeg aldri sønnen min. Aldri! Han sov omtrent 20 timer i døgnet frem til han var 6 mnd.

Skrevet

Jeg ville ikke vekket, med mindre vektkurven flater ut..... Jeg har og hatt skrikebaby før, og nyter nå sovebaby enn så lenge:-)

Skrevet

Nei, jeg vekket ham ikke. Han spiste da han våknet av seg selv. Han la fint på seg.

Anonym poster: 8a62b405dcf80f7d0e0fa811f67e5654

Skrevet

Svigerinnen min hadde en sovebaby. Når han var nyfødt vekte hun den for mat, men ettersom den ble eldre lot hun den sove siden han hadde fin vekstkurve...

At helsesøster mener dere skal vekke den er vell mest for at babyen skal få en døgnrytme, så det blir vell litt opp til dere?

Anonym poster: eac329be1c33cf8817d12538c7866b6f

Skrevet

Jeg har hatt 4 sovebabyer, aldri vekket noen for å gi mat og det har godt helt fint med alle 4.

Skrevet

Min sovebaby sov hele natten 19-08 uten å våkne for mat fra dagen etter fødsel :) På dagen sov hun stort sett hele dagen. Gjerne 4-5 timer i strekk før hun våknet for mat. Etter mat var det bleieskift og så sovnet hun igjen :)

Har aldri vekket henne. Hun sov som sagt hele natten til tross for at hun også omtrent sov hele dagen. Hun la på seg kjempefint.

Helsesøster sa til meg at så lenge hun la på seg og fulgte sin vekstkurve så skulle jeg IKKE vekke henne.

De første ukene og mnd sov hun i gjennomsnitt 20-22 timer i døgnet. Etter hvert regulerte hun seg selv uten at jeg måtte løfte en finger for det :)

Husker jeg var litt bekymret for at hun sov så mye de første månedene, var redd hun skulle bli understimulert. Men hun er faktisk den av mine barn som har vært tidligst ute med det meste. Type ekstremt tidlig ute med spesielt språk og logikk.

Jeg nøøøt at min baby sov. Nr 1 var nemlig rake motsetningen og det tok nesten knekken på meg.

Skrevet

Det avgjør saken.. :) jeg lar han sove!!

Har sovet i 4 timer nå, men jeg har ikke hjerte til å vekke han

HI

Anonym poster: 63001e8dc2c092c96b6ba07ff80e8fd9

Skrevet

Husker jeg også var bekymret for dette. Fikk en baby som sov 5-6 timer i strekk om natten fra han var nyfødt. Sov hele natte igjennom fra han var 1mnd. Så lenge han la på seg greit var det bare å la han sove fikk jeg til svar :) Nå var han en slik type som lå ved puppen i 2-3timer hver kveld og spiste opp et solid lager før han sovnet :)

Anonym poster: 5f9ffb3ebd4c8cbbf8c2af9a36cd39b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...