Gå til innhold

Nesespray :

Februargullet2013

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man bruke alle? eller skal man unngå noen? har prøvd google,men det var ikke lett

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I utgangspunktet skal man kun holde seg til saltvannspray som gravid. Nesespray inneholder et soff som kan innsevre blodkarene (først og fremst i nesen men også andre steder i kroppen) det er ikke bra f.eks i navlestrengen og derfor anbefales ikke nesespray til gravide. Ta eventuelt en prat med de på apoteket - de kan nok gi god informasjon om de ulike typene.

Endret av 2010 Mammaen
Skrevet

Har en her med Aloe Vera og Havsalt,men da funker ikke den da,så lenge det er salt i,men da skal jeg sjekke i morgen:). skal ut da:)

Skrevet

Dette står i Felleskatalogen for Otrivin:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktive farmakodynamiske effekter indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditeten. Xylometazolin absorberes i liten grad etter intranasal administrering og det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan ha fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

Jeg har brukt Otrivin en gang tdligere i svangerskapet og bruker det nå også, syltet forkjølt.. :-\

Opp til hver enkelt, men det står at det kan brukes og da velger jeg å tro på det. :-)

Skrevet

Da skal jeg lese litt på den jeg:) er sikkelig tett,så vil helst ikke bli for tett og ikke ha noe smak og lukt igjen,har det forløpig,den jeg har heter Nazamér

Skrevet

Felleskatalogen bruker også legene til å finne svar på slike ting. :-) så veldig greit å vite om den og kunne søke seg frem der. :-)

Skrevet

Helsepersonell bruker ofte relis.no, sjekk den siden. Fra relis:

"Konklusjon

Xylometazolin, som finnes i nesedråper/spray, er et stoff som gir karkonstriksjon lokalt. Dersom det absorberes, kan det tenkes å gi systemiske effekter med uheldige følger på blodgjennomstrømning i placenta/hos foster. Det er sannsynligvis likevel ikke kontraindisert å bruke disse preparatene under graviditet/amming. Det understrekes imidlertid at det er viktig at medikamentet brukes etter terapeutiske anbefalinger"

Jeg bruker den som er beregnet på barn mellom 2-10 år, den har tross alt mindre virkestoff. En Ønh-lege jeg jobbet med sa at det var ikke farlig for babyen, verre for mor som ble avhengig ;)

Skrevet

Jeg ringte fastlegen:) og kunne bruke den jeg hadde :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...