Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #1 Skrevet 20. desember 2012 Min mann har en datter på 10 fra tidligere forhold. Jeg er veldig nøye på at hun og våre felles barn på 7 blir behandlet likt. Og det er selvsagt han også. Forholdet mellom mannen og jentas mor er mildt sagt konfliktfylt. Og selv om mannen min selvsagt ikke gjør alt riktig, ligger nok mye av ansvaret på jentas mor. Nå har ikke jenta vært her siden tidlig i vår, og inntil nylig var det absolutt ingen tegn til at hun ville komme tilbake uten ny runde i retten. Helt plutselig fikk jenta lov å komme tilbake nå, denne uken. Vi regner med det er mors advokat som har gitt henne et godt råd og er glade for det, spesielt nå i julen. Men, det skaper et lite dilemma for oss. Vi har bestilt en ferie uten henne. En ganske kul ferie, til USA. Felles barnet er med, men ikke datteren . Avgjørelsen ble tatt etter gjentatte samtaler med bv, helsesøster og advokat. Våre liv kan ikke stå på vent mens vi venter på henne.. Men vi hadde ikke trodd hun skulle komme tilbake i de 5 ukene det går fra reisen ble bestilt til vi skal dra. Vi er jo veldig glade for at hun nå skal komme fast, og er redde for at dette skal gjøre at hun ikke føler seg velkommen her. Å avlyse ferien er uaktuelt nå, da dette er noe vi har spart til lenge og sett frem til og vi får ikke reisen refundert så tett opptil. Felles barnet er også over seg av glede. Men flyet er utsolgt og det er ikke mulig å få jenta med :/ SÅ til spørsmålet: Hvordan forteller vi jenta om denne ferien, og hvordan kan vi si at hun ikke skal være med? Jeg tror ikke det er mulig å ikke gjøre henne skuffet, men vil gjerne begrense skaden så mye som mulig. Anonym poster: 52feb90ed46664512e0e88f0546915b3
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #2 Skrevet 20. desember 2012 Vær ærlig, uten å si noe negativt om moren. Si at det var vanskelig å vite når hun ville komme tilbake for å være med dere og at ferien ble bestemt den perioden hun ikke var der. Og ikke minst, lov henne at neste gang er det hennes tur! Ikke enkelt det der, men dere kan liksom ikke legge skylden på noen heller. Det gjør jo vondt verre. Anonym poster: 610feb5327443df317ca87bf33d06d2c
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #3 Skrevet 20. desember 2012 Har dere undersøkt om det er mulig å få ordnet det sånn at hun kan være med? Vil mor evt gå med på det? Det ville jeg hvertfall undersøkt før jeg fortalte noe til henne. Eller så er det vel bare å fortelle det som det er, dere hadde ønsket at hun skulle være med, men ettersom det var så lenge siden hun hadde fått komme til dere, så har dere ikke bestilt tur til henne og nå er det for sent. Anonym poster: d885c6b3995d4a1f4a0ce359e0342a91
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #4 Skrevet 20. desember 2012 Vet moren hennes om denne ferien? Pga tidspunktet så høres det ut som noe en kjip ex fint kunne blandet seg i bare for å lage kvalm og gi dere problemer og dårlig samvittighet. Er enig med det første svaret du fikk. Vær ærlig med henne . Anonym poster: d4c96546beb50454d444d3ff14527d72
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #5 Skrevet 20. desember 2012 Er det muligheter for at far og datter kan ta et annet fly enn deg og barnet deres? I såfall kunne det vært en løsning. Om ikke, så forklar at dere var så usikre på når hun ville kunne komme tilbake til dere, så dere ordnet turen, dere har prøvd å endre så hun kan være med dere, men det ble umulig, men dere vil gjerne at hun blir med på en tur så fort dere har mulighet for det, en fellestur hvor dere feirer at hun er "tilbake" Anonym poster: a44900d663c6ea8de809b467565fdf02
Elina Skrevet 20. desember 2012 #6 Skrevet 20. desember 2012 Si det som det er, dere trodde ikke hun skulle komme tilbake så raskt. Jeg synes dere kan reise med god sammvittighet for dette er ikke deres feil. Og at far tar et senere fly med jenta blir for det første en ekstrautgift da hans bilett ikke kan refunderes og må da køpes på nytt. Dere får kjøpe henne en flott feriegave da, så blir hun sikkert glad
Gjest Malore Skrevet 20. desember 2012 #7 Skrevet 20. desember 2012 prøv å finn fly der to av dere reiser sammen... :-) men hvorfor er bv inne i bildet?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #8 Skrevet 20. desember 2012 Jeg tenker at med en mor som har laget masse problemer med samvær ville dere neppe få lov av henne å ta barnet med på denne ferien samme hva. Litt stort sprang fra å nekte samvær til å si det er greit far tar barnet med til andre siden av verden. Hun er 10 mulig blir hun såret men om dere forklarer så vil hun forstå og si heller at dere virkelig håper at neste gang skal dere få dra alle sammen for dere vil gjerne ha henne sammen dere men akkurat nå er det ikke mulig. Lov henne ingenting, for det er dumt å love noe man ikke vet 100 % at man kan holde. Hva om dere planlegger neste tur og så begynner mor igjen og barnet ikke får være med det vil såre mye mer for da har far lovet noe han ikke har holdt Anonym poster: e56713e219024d000ea0f3de30b014fb
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #9 Skrevet 20. desember 2012 Takk for gode råd og forståelse for situasjonen. Haddde helt ærlig forventet å bli hengt... Å la særkullsbarn holdes utenfor familieting er forferdelig, og jeg er virkelig lei meg for at dette er blitt slik Vi får allikevel prøve å være veldig ærlige slik dere foreslår.. Og en flott feriegave blir jo et plaster ja, det har jeg ikke tenkt på. Vi har undersøkt muligheten for eget fly, men det går ikke. Det er bare to uker til ferien, og de må i tilfelle fly på helt andre dager, til blodpris... Det er for oss utenkelig at mor lar jenta være med. Egentlig.. Men vi har jo ikke en gang prøvd, og det vil hun nok få vite av moren sin. Vil tro det er lettere for jenta å akseptere at hun ikke får lov å reise av mamma, enn at hun ikke blir invitert med :/ Antakelig ville mor også da funnet på noe staselig for henne slik at hun skal velge å bli hjemme. Nå blir det jo bare vondt, og det var aldri vår intensjon Mor vet ikke om ferien, ikke barnet heller ennå, så det er heldigvis ikke derfor hun plutselig kommer. Vi aner faktisk ikke hvorfor, men det er i grunn ikke så farlig så lenge vi får se henne Bv er i bildet fordi mor holder barnet hjemme fra skolen for å hindre samvær. Jeg tror ikke de har opprettet sak, men mannen min har hatt dialog med dem for å se om noen kan nå frem til mor uten at vi må ta en ny sak til retten. Men nå er saken lagt død inntil videre tror jeg. Men, et tilleggsspørsmål: Om alt nå løser seg og vi på et senere tidspunkt har mulighet til å få med jenta på ferie, er det da riktig at felles barnet blir igjen hjemme? Siden han nå får tur uten henne? Anonym poster: 52feb90ed46664512e0e88f0546915b3
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #10 Skrevet 20. desember 2012 Nei ikke hold felles barnet hjemme. 10åringen drar jo sikkert på ferie med sin mor også? Så sånn sett så er usa ferien tur med mor,og neste ferie blir tur med far og alle barn. Om du skjønner hvordan jeg tenker? Ikke hold felles barnet utenfor hvertfall, han vil vel sikkert også på tur med søsteren sin og motsatt at søsknene får være sammen på tur med dere:) ikke la fellesbarnet føle seg straffet Anonym poster: d4c96546beb50454d444d3ff14527d72
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #11 Skrevet 20. desember 2012 Syntes ikke at fellesbarnet skal holdes hjemme ved neste ferietur fordi h*n fikk være med denne gangen. Det blir å straffe det barnet for noe det ikke kan noe for i mine øyne. Samtidig er det nok viktig at dere tar tur som en hel familie for å styrke familiebåndene og søskenbåndene med å gi de felles opplevelser. Og de kan nok ha stor glede av hverandre på turen. Det jeg ville ha gjort er å legge opp turen slik at det blir noe alenetid på far og datter under turen. At de reiser på noe alene og får litt tid alene. Og om det er en syden tur eller noe hvor deres fellesbarn kan være i en av disse klubbene noen timer noen dager kan hun jo få en dag hvor hun har noen timer med far alene og en dag hvor hun har noen timer alene med dere begge. Samtidig som deres felles får oppleve noe kjekt også. Anonym poster: e56713e219024d000ea0f3de30b014fb
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #12 Skrevet 20. desember 2012 Da tenker vi likt! Jeg føler det blir feil at felles barn skal straffes. Vi ville jo helst hatt med de begge hver gang... Alenetid er nok lurt! Takk igjen Anonym poster: 52feb90ed46664512e0e88f0546915b3
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #13 Skrevet 20. desember 2012 Selvfølgelig skal ikke fellesbarn straffes for noe som ikke det er skyld i. Her har dere en en eks som saboterer og kommer sikker til å gjøre det igjen, men hvis hun fortsetter kan far kreve den daglige omsorg og får den mest sannsynlig når hun har sabotert på en slik måte som hun har. Anonym poster: f5336e16764b5f6c0547b62562a99c9e
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #14 Skrevet 20. desember 2012 Jeg er helt enig med de andre her, vær ærlig og la jente få vite at dere bestilte turen da dere ikke hadde samvær og ikke visste at ting ville ordne seg igjen. La pappa ta denne samtalen med jenta si, hvor han forteller at han er lei seg for at det ble sånn denne gangen men at han vil prøve å gjøre det godt igjen så godt han kan. At han håper dere alle kan få til en fin ferie sammen om ikke så altfor lenge, og kanskje han kan tilby henne noe som plaster på såret? Hva med at bare de to reiser på en overnattingstur på et hotell med badeland her i Norge, eller en tur med danskebåten eller noe sånt? Så får hun litt feriefølese sammen med pappa uten at det koster skjorta og føler seg både verdsatt og sett? En 10-åring vil nok selvfølgelig bli skuffet over å gå glipp av en USA-tur, men forstår nok også veldig godt hvorfor det ble sånn denne gangen. Anonym poster: e05026e1137c56b1f3dc2c23288e8abc
Gjest Malore Skrevet 20. desember 2012 #15 Skrevet 20. desember 2012 Takk for gode råd og forståelse for situasjonen. Haddde helt ærlig forventet å bli hengt... Å la særkullsbarn holdes utenfor familieting er forferdelig, og jeg er virkelig lei meg for at dette er blitt slik Vi får allikevel prøve å være veldig ærlige slik dere foreslår.. Og en flott feriegave blir jo et plaster ja, det har jeg ikke tenkt på. Vi har undersøkt muligheten for eget fly, men det går ikke. Det er bare to uker til ferien, og de må i tilfelle fly på helt andre dager, til blodpris... Det er for oss utenkelig at mor lar jenta være med. Egentlig.. Men vi har jo ikke en gang prøvd, og det vil hun nok få vite av moren sin. Vil tro det er lettere for jenta å akseptere at hun ikke får lov å reise av mamma, enn at hun ikke blir invitert med :/ Antakelig ville mor også da funnet på noe staselig for henne slik at hun skal velge å bli hjemme. Nå blir det jo bare vondt, og det var aldri vår intensjon Mor vet ikke om ferien, ikke barnet heller ennå, så det er heldigvis ikke derfor hun plutselig kommer. Vi aner faktisk ikke hvorfor, men det er i grunn ikke så farlig så lenge vi får se henne Bv er i bildet fordi mor holder barnet hjemme fra skolen for å hindre samvær. Jeg tror ikke de har opprettet sak, men mannen min har hatt dialog med dem for å se om noen kan nå frem til mor uten at vi må ta en ny sak til retten. Men nå er saken lagt død inntil videre tror jeg. Men, et tilleggsspørsmål: Om alt nå løser seg og vi på et senere tidspunkt har mulighet til å få med jenta på ferie, er det da riktig at felles barnet blir igjen hjemme? Siden han nå får tur uten henne? Anonym poster: 52feb90ed46664512e0e88f0546915b3 slik jeg har forstått det kan dere poltianmelde (eller skolen) vis barnet blir holdt hjemme fra skolen uten gyldig grunn... det at hun holder barnet hjemme uten grunn ses på som omsorssvikt og dere kan gå til rettsak for å overta omsorgen for barnet og det er da stor sannsynlighet for at dere vinner...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå