Gå til innhold

Har barna deres kun kvinnens etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det i et forhold mellom kvinne og mann?

Mannen har to barn fra før som kun har hans etternavn, hadde det ikke vært for det var det greit for mannen om barna våre bare fikk mitt etternavn fordi han liker sitt etternavn og har tatt mitt i tillegg. Jeg har bare mitt navn.

Hva skal vi gjøre?

Anonym poster: cc18f76a3f300c7916f5625cdb7d5dbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig jeg er trøtt her, men jeg får ikke helt med meg hva du spør om? Du vil at barna dine skal ha ditt navn, men mannen vil ikke det?

Anonym poster: 386ddd00f938d20453e90e8b18953252

Skrevet

Det kan bare dere bestemme. Ville at barna bare skulle ha mitt da det ikke er så vanlig, bare slekta som heter det i norge. Mannen er en stapeis til tider, så då endte vi opp med begge mitt først som hovednavn også bindestrek. Vi har samme navn både jeg og mannen, selv om jeg egentlig vil ta vekk hans igjen. Er så tungvindt... Lykke til med valget :)

Skrevet

Barna mine har min manns navn. Jeg har et vanlig -sen-navn og hans er sjelden.

Skrevet

Ungen har mitt etternavn. Når vi en dag får giftet oss, får mannen også det. :)

Skrevet

Begge barna våre har mitt etternavn. Vi har begge ganske sjeldne etternavn, så hans er ettnavn har barna som mellomnavn. Vi er gift, men har hvert vårt etternavn.

Skrevet

Kan ikke ditt etternavn være ett mellomnavn? Så hans på slutten, akkurat som de andre barna?

Hvis vi gifter oss skal ikke mannen ta mitt navn - jeg har ett sjeldent navn.

Jeg har og barn med en annen fra tidligere og mini har mitt etternavn som mellomnavn og BFs på slutten så hvis jeg og min nye mann får barn så har ungene mine forskjellige etternavn på slutten, men mellomnavnet binder dem sammen til meg igjen.

Eks..

Jonas Birkeland Larsen

Janne Birkeland Hansen

Anonym poster: 16418646c674bed3541dd561d24715a4

Skrevet

Begge barna har samboers etternavn..

Anonym poster: 1c28d3ca5ef52ad1fe2e4db347354e4d

Skrevet

Mine barn har begges etternavn. Mitt er mellomnavnet, samboer sitt er etternavnet.

Skrevet

Datteren min har mitt etternavn, og når vi gifter oss til sommeren tar også han det :)

Skrevet

Alle har min manns etternavn, jeg har mitt som mellomnavn. Jeg syns det er greit at en familie har samme etternavn. Enten så hadde jeg gitt mannens etternavn til barna eller så hadde jeg ønsket at mannen byttet til mitt så alle kunne ha det samme.

Skrevet

Nå står ikke verdens til påske, Første gang jeg er enig og deler samme mening som Elsker livet.

Anonym poster: 89743bf031f0bcc5ea649dad50419d0a

Skrevet

Mitt barn kommer til å hete det samme som barnefar til etternavn. Vi er ikke gift, men jeg kommer også til å bytte til hans etternavn etterhvert. Hans er sjeldent, mitt er vanlig. Og jeg vil hete det samme som barnet mitt!

Anonym poster: da182b4db857dbcf6bcf5d90e3044e29

Skrevet

Jeg har allerede tatt etternavnet til mannen min, så her kommer alle 3 til å ha det samme etternavnet.

Jeg valgte navnet hans fordi jeg hadde et utrolig kjedelig sen-navn, mens med det etternavnet vi har nå, så er vi faktisk de to eneste i Norge som har den kombinasjonen :)

Skrevet

Her har alle samme etternavn. Det var mannens først, men nå er det vårt. :)

Jeg synes også alle skal ha samme etternavn (hvis det lar seg gjøre), og mannen ville helst ikke skifte siden han er sterkt knyttet til etternavnet sitt. Det var ikke jeg, så da ble det sånn.

Anonym poster: 762c756cfd0307266d14dae42f665d53

Skrevet

Her har hun mannen sitt som etternavn og mitt som mellomnavn :)

Skrevet

Barna mine har min manns navn. Jeg har et vanlig -sen-navn og hans er sjelden.

Samme her. Men planen er at jeg skal hete det samme innen noen år :)

Skrevet

Datteren vår har mitt etternavn, men det har også mannen tatt og beholdt sitt gamle etternavn som mellomnavn (bare han).

Anonym poster: f9b69bc249af12461e5b2e5ec75ea707

Skrevet

Barnet mitt har kun mitt navn, jeg har et sjeldent navn som kun noen få heter i Norge og bf har ikke kontakt med barnet sitt.

Men nå som jeg og samboeren venter barn så blir vi å bruke begges navn, vi begge har sjeldne etternavn pluss at når vi gifter oss blir jeg å få hans navn i tillegg.

Anonym poster: 11b4bb36609d15ab4c48a37f953e9306

Skrevet

Her har både mannen min og jeg spesielle etternavn, hans navn er det 30-40 personer i Norge som heter og mitt er det rundt 60.

Jeg er ganske knyttet til mitt etternavn, det er navnet på slektsgården og jeg vet at det er kun min slekt og en annen som heter det.

Den andre slekta har for lenge siden tatt navnet etter og ha hatt tilknytning til gården, i forbindelse med arbeid eller noe lignende.

(Oi, det ble en klønete setning!)

Jeg lekte med tanken om å bytte til mannen sitt navn, men det ble rett og slett helt feil, etternavnet mitt er en del av identiteten min.

Da vi fikk barn, trakk vi faktisk lodd om hvilket navn som skulle stå sist, han vant, derfor er mitt etternavn barnas mellomnavn.

(Tror nok egentlig at han hadde hatt vanskelig for å svelge noen annen løsning, tradisjonell som han er :D )

Skulle virkelig gjerne hatt ETT etternavn sammen, men det gikk bare ikke.

Skrevet

Her skal vi alle ha begge etternavnene! :)

Og, synes forøvrig ikke at -sen navn er kjedelig, de kommer fra noe de å. Har -sen navn selv jeg, og jeg vet akkurat hvilken oldefar navnet kommer fra, så det navnet betyr like mye for meg som mer "uvanlige" navn.

Anonym poster: 6afc3704734cd02baab6b12bfcbdacfa

Skrevet

Vårt felles barn har bare mitt etternavn, vi er gift, men har beholdt hvert vårt navn, og barnet har bare mitt.

Anonym poster: a033687c37aafd2b883e323ab23a6ff7

Skrevet

Vårt felles barn har bare mitt etternavn, vi er gift, men har beholdt hvert vårt navn, og barnet har bare mitt.

Anonym poster: a033687c37aafd2b883e323ab23a6ff7

Samme som med broren min. Mulig jeg er gammeldags, men synes det ser ut som mor,barn og stefar når det står det på postkassen..... :P

Anonym poster: 6afc3704734cd02baab6b12bfcbdacfa

Skrevet

Her har alle 5 samme navn. Mitt pikenavn som mellomnavn og mannens etternavn som alles etternavn. Begge navn er sjeldne, og som vi føler en bør tilknytning til.

Veldig hyggelig at alle heter det samme!

Skrevet

Vi har same etternamnet alle saman. Han med mora sitt namn som mellomnamn og eg og lisja med kun etternamnet (er ikkje begeistra for overflod av namn). Eg ville vi skulle ha felles namn, han ville ikkje byte ut nokon av namna sine og eg brydde meg ikkje hvilket namn vi har berre det er felles. Slik endte vi opp med hans etternamn sjølv om mitt er sjeldnare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...