Gå til innhold

Til alenemødre!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva som er vanlig at far betaler i barnebidrag når han har "vanlig" samvær? Og har dere bestemt dere imellom eller er det nav som har bestemt det?

Vi skal lage en privat avtale på det, men synes det er vanskelig å sette et beløp. Er to barn det er snakk om.

Anonym poster: 7579f785de7099da8da99905fa83ea1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville uansett tatt det igjennom nav.

da får du ett relativt riktig beløp og hvis han ikke betaler en mnd får han gjeld til deg.

Når det er privat kan du ikke gjøre noe hvis han unnlater å betale...

Anonym poster: 8c7b55c7046a765e3e893854935ee497

Skrevet

Uansett om dere blir enige, ville jeg tatt det gjennom nav. Har selv gått i fella, og gjett om jeg sleit noen mnd, før jeg bestemte meg for å gå til nav.

Jeg får 6.200 kr på 2 barn hver mnd. Far har relativt god inntekt, men vet om mange som får mye mindre utbetalt. Men nav har satser, og regner ut et riktig beløp til dere :)

Anonym poster: d9bc634c616f53a80476f853bc2491ac

Skrevet

Her går det gjennom nav..jeg spurte ham først om vi skulle gjøre det privat, men han var ikke interessert. Som hun over nevner; kjipt hvis han plutselig ikke betaler en mnd ;)

Min betaler litt over 3000,- for 1 barn...

Skrevet

Jeg sier som de andre: ta det gjennom NAV! Ellers vil du mest sansynlig tape penger på det, og i tillegg får du problemer hvis han ikke betaler.

Skrevet

Da vi regnet det ut så hadde jeg rundt 200.000 - han hadde rundt 400.000.

Jeg fikk dobbelt BT og småbarnstillegg. Da ble beløpet rundt 4000 i mnd for 2 år siden.

I dag har jeg rundt 150.000 og han over 400.000. Jeg har ikke dobbel BT og får heller ikke småbarnstillegg lenger. Jeg kom aldri så langt med å søke redusert BHG så han har jo betalt mere pga. det.

I dag har vi redusert BHG pga PPT så betaler vi litt over 1000 i mnd nå så nå er bidraget 3200,-

Vi gjorde ingen forandring da hans eller min inntekt forandret seg eller da han sluttet å ha mini en gang i uken. Har nå kun samvær annen hver helg.

Vi har privat avtale.

Anonym poster: d4fd611fb9b1eb6385d97b0ce04daa4f

Skrevet

Ikke lag privat avtale, uansett hvor mye du stoler på han. Jeg er glad jeg betalte gebyret og fikk NAV til å ordne. Bf er skyldig over 35000 kr til barnet sitt nå og han betaler ikke hver mnd, men jeg får penger av nav og han mere gjeld. De har egentlig sagt han skal betale så så mye, men det gjør han ikke, han betaler kanskje halvparten men resten går i gjeldskassa hans.

Anonym poster: 30eb98f5546904a841d85cdea705d241

Skrevet

Da vi regnet det ut så hadde jeg rundt 200.000 - han hadde rundt 400.000.

Jeg fikk dobbelt BT og småbarnstillegg. Da ble beløpet rundt 4000 i mnd for 2 år siden.

I dag har jeg rundt 150.000 og han over 400.000. Jeg har ikke dobbel BT og får heller ikke småbarnstillegg lenger. Jeg kom aldri så langt med å søke redusert BHG så han har jo betalt mere pga. det.

I dag har vi redusert BHG pga PPT så betaler vi litt over 1000 i mnd nå så nå er bidraget 3200,-

Vi gjorde ingen forandring da hans eller min inntekt forandret seg eller da han sluttet å ha mini en gang i uken. Har nå kun samvær annen hver helg.

Vi har privat avtale.

Kan og si at her var det BF som ville ha privat avtale og han brukte NAV sin bidragskalkulator før han kom med papirene :-)

NAV har og kopi av avtalen.

Han har betalt punktlig hver mnd og får forskudd hvis jeg trenger.

Skrevet

ikke for og kuppe tråden, men min mann betaler barnebidrag ca 5000kr i mnd for ett barn som er tenåring nå, så snakket vi om det i går han syns det er mye (avtale gjennom nav), men vi er jo enige om at det ikke er mye visst mammaen får minst 3/4 av beløpet, så noen som vet hvor mye "tar" nav av bidragspengene bf betaler inn?

Skrevet

Skal du gå for privat avtale så bør du kunne dine rettigheter og vite hvordan bidragskalkulatoeren fungerer. Vær også klar over at denne ikke er beregnet for mer enn ett barn.

Hva skal med og hva skal ikke med? Når bør vi justere den? Har du forøkt å legge inn ulike inntekter på dere begge? Ulik alder på barnet? Ulikt antall samværs døgn?

Det er ikke mulig for dere å beregne bidrag ut i fra hva andre får, dere må beregne ut i fra deres situasjon. Så er du usikker på hvordan den fugerer så ville jeg tatt beregningen gjennom nav for denne gangen så heller lage en privat avtale senere om dere ser at den må justeres.

Skrevet

[quote name=Bjelleklang :)' timestamp='1355992675' post='144852936]

ikke for og kuppe tråden, men min mann betaler barnebidrag ca 5000kr i mnd for ett barn som er tenåring nå, så snakket vi om det i går han syns det er mye (avtale gjennom nav), men vi er jo enige om at det ikke er mye visst mammaen får minst 3/4 av beløpet, så noen som vet hvor mye "tar" nav av bidragspengene bf betaler inn?

NAV mener jeg på bare tar ett en gangs beløp på 700 kr elrns. når dere lager avtalen og nye 700 for å forandre den igjen.

NAV skal vel ikke tjene penger på at foreldrene har avtale via dem?

Skrevet (endret)
[quote name=Bjelleklang :)' timestamp='1355992675' post='144852936] ikke for og kuppe tråden, men min mann betaler barnebidrag ca 5000kr i mnd for ett barn som er tenåring nå, så snakket vi om det i går han syns det er mye (avtale gjennom nav), men vi er jo enige om at det ikke er mye visst mammaen får minst 3/4 av beløpet, så noen som vet hvor mye "tar" nav av bidragspengene bf betaler inn?
NAV mener jeg på bare tar ett en gangs beløp på 700 kr elrns. når dere lager avtalen og nye 700 for å forandre den igjen. NAV skal vel ikke tjene penger på at foreldrene har avtale via dem? Anonym poster: d4fd611fb9b1eb6385d97b0ce04daa4f 890,- mener jeg det er NAV tar for å fastsette bidraget.. jeg krysset visst av for å slippe å betale dette gebyret, og fikk det innviglet (jeg er student). Ja, også tar de vel betalt igjen når den forandres, som du sier ;)

NAV tar litt over halvparten av bidraget han betaler inn, men jeg får jo overgangsstønad.. jeg får bidragsforskudd da, vet ikke om det er anderledes..

Endret av lillelykkelig ♥ jenten min ♥
Skrevet
[quote name=Bjelleklang :)' timestamp='1355992675' post='144852936] ikke for og kuppe tråden, men min mann betaler barnebidrag ca 5000kr i mnd for ett barn som er tenåring nå, så snakket vi om det i går han syns det er mye (avtale gjennom nav), men vi er jo enige om at det ikke er mye visst mammaen får minst 3/4 av beløpet, så noen som vet hvor mye "tar" nav av bidragspengene bf betaler inn?
NAV mener jeg på bare tar ett en gangs beløp på 700 kr elrns. når dere lager avtalen og nye 700 for å forandre den igjen. NAV skal vel ikke tjene penger på at foreldrene har avtale via dem? Anonym poster: d4fd611fb9b1eb6385d97b0ce04daa4f
890,- mener jeg det er NAV tar for å fastsette bidraget.. jeg krysset visst av for å slippe å betale dette gebyret, og fikk det innviglet (jeg er student). Ja, også tar de vel betalt igjen når den forandres, som du sier ;) NAV tar litt over halvparten av bidraget han betaler inn, men jeg får jo overgangsstønad.. jeg får bidragsforskudd da, vet ikke om det er anderledes..

Takk for svar :) ble glad når jeg så at nav ikke skal ha noe av summen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...