Gå til innhold

Rent teoretisk. Organdonasjon og gift / ikke gift..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer er ikke gift. Hvis han skulle omkomme i en ulykke er det da jeg som registrert samboer eller hans mor som skal ta stilling til organdonasjon?

Anonym poster: 772f902eab3c2a07144c8a722d6274d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mora

Anonym poster: 51efa546c173026cb4df1620600391f3

Skrevet

Juridisk sett er det vel hun som er nærmeste familie, men i de fleste tilfeller vil vel samboeren få bestemme uten at mammaen blander seg?

Om du og mammaen er uenige blir jo saken litt annerledes...

Anonym poster: dfabd6360ae517890513d2b51756d125

Skrevet

Mora

Er det jeg var redd for ja. Hvis han fyller inn donorkort, er det fortsatt slik at hun kan nekte?

Anonym poster: ca428f0da5ebb2ee524589ea668c9124

Skrevet

Juridisk sett er det vel hun som er nærmeste familie, men i de fleste tilfeller vil vel samboeren få bestemme uten at mammaen blander seg?

Om du og mammaen er uenige blir jo saken litt annerledes...

Anonym poster: dfabd6360ae517890513d2b51756d125

Vi er uenige ja, har diskutert dette før.

Anonym poster: ca428f0da5ebb2ee524589ea668c9124

Skrevet

Vet ikke hvem som er nærmeste pårørende, men vil tro det er deg. Som spl ville jeg forholdt meg til deg ang info hvis feks samboeren din var innlagt på min avd og ikke hans mor. Og ja, donorkort sier bare noe om hva den avdøde ønsker, det er de pårørende som bestemmer. Ifht lovteksten kan legene høste organer selv om hverken pasient eller pårørende ønsker det, men det blir ikke praktisert i Norge

Skrevet (endret)

Den næraste pårørande er den som har nærast og best kontakt med vedkommande. Om sambuaren din ikkje kan uttale seg om dette og det ikkje er klart kven dette er, vil kone/sambuar telle som næraste pårørande. Det blir ikkje skilt på samlivsformer i lova.

Endret av ★julestjerne★
Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Ifht lovteksten kan legene høste organer selv om hverken pasient eller pårørende ønsker det, men det blir ikke praktisert i Norge

Er det sant? Hvorfor gjør vi ikke det? Det er jo helt fjernt at massevis av folk, barn, unge og voksne, skal dø i donorkø, bare fordi de pårørende setter seg på bakbena eller pasienten ikke har tatt stilling til donasjon. Hadde det vært opp til meg, skulle organdonasjon vært "obligatorisk" (hvilket ord leter jeg etter?) i de situasjoner det er mulig.

Selv har jeg tatovert logoen til Stiftelsen Organdonasjon på armen. Tror jeg kommer til å bli poltergeist om mamsen sier nei til donasjon, om det noen gang skulle bli aktuelt. Bank i bordet.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis foreldre som er nærmeste pårørende nei, jeg er oppført som min brors nærmeste pårørende, fordi han driver med basehopping og ikke vil at foreldrene våre skal få den telefonen.

Skrevet

Ifht lovteksten kan legene høste organer selv om hverken pasient eller pårørende ønsker det, men det blir ikke praktisert i Norge

Er det sant? Hvorfor gjør vi ikke det? Det er jo helt fjernt at massevis av folk, barn, unge og voksne, skal dø i donorkø, bare fordi de pårørende setter seg på bakbena eller pasienten ikke har tatt stilling til donasjon. Hadde det vært opp til meg, skulle organdonasjon vært "obligatorisk" (hvilket ord leter jeg etter?) i de situasjoner det er mulig.

Selv har jeg tatovert logoen til Stiftelsen Organdonasjon på armen. Tror jeg kommer til å bli poltergeist om mamsen sier nei til donasjon, om det noen gang skulle bli aktuelt. Bank i bordet.

Ja, det burde iallefall vært "motsatt" av det det er nå, der man evt måtte gå aktivt inn og "slette seg" dersom man var veeeldig imot organdonasjon. Da ville det nok vært langt kortere ventetid..

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Ja, det burde iallefall vært "motsatt" av det det er nå, der man evt måtte gå aktivt inn og "slette seg" dersom man var veeeldig imot organdonasjon. Da ville det nok vært langt kortere ventetid..

Skulle erstattet hele den greia med automatisk innmelding i Statskirken med automatisk innmelding i et donorregister... Norge har langt igjen i så måte.

Skrevet

Ja ikke sant. Paradokset er at alle vil ha organer til sine nærmeste hvis situasjonen skulle tilsi det, men allikevel er så få villig til å gi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...