Gå til innhold

lurer på en ting :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjefen ringte meg i dag. Måtte gå hjem fra jobb. ungen vår er syk. Fikk beskjed at mine og jentungen"s egenmeldinger er brukt opp. Hun sa at neste gang ungen var syk og jeg ble hjemme måtte hun ha sykemelding. Kan jeg ikke være hjemme uten betaling?

Vet ikke helt hvordan dette fungerer da jenta vår er 18 mnd og har vært i jobb siden april.. Håper noen vil ta seg tid til å svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kan kreve sykemelding ved fravær ja. Du kan jo eventuelt avtale å ta ut avspasering/ feriedager hvis du har det tilgode, men du har ikke rett på det. Ellers er det jo ikke mange dagene igjen av året, så får håpe ungen holder seg frisk!

Anonym poster: 7a767713b8cfaa9feef754950a36ac15

Skrevet

Nei har ikke det til gode. Jobber i daglivare så det har vi ikke der.

Men å mange sykedager har vi per barn?

Skrevet

10 dager så lenge du har 1 eller 2 barn

Anonym poster: afa1938a222142d71a403dee438c1263

Gjest Heartbroken
Skrevet

Hun kan kreve sykemelding ved fravær ja. Du kan jo eventuelt avtale å ta ut avspasering/ feriedager hvis du har det tilgode, men du har ikke rett på det. Ellers er det jo ikke mange dagene igjen av året, så får håpe ungen holder seg frisk!

Anonym poster: 7a767713b8cfaa9feef754950a36ac15

Det er ganske feil det du sier der. Sykemelding er personlig, dvs at du kun kan få sykemelding om du selv er syk.

Jeg er usikker på hvordan det fungerer når sykt barn dagene er brukt opp, men sykemelding kan du ikke få ihvertfall.

Sjekk med NAV, det må jo være regler for det - er barna syke kan man ikke gå fra dem, så enkelt er det :)

Og man har 10 dager hver, 20 om man er eneforsørger.

Skrevet

Du kan få sykemelding for deg og du kan få en erklæring fra legen om at barnet er sykt, men du har ikke krav på betalt fri når du har brukt opp de 10 dagene du har. Husk at hvis du har en mann, så har dere 10 dager hver og hvis du ikke har noen mann, så har du 20 dager alene.

Når det gjelder sykt barn dager, så har du 10/20 stk pr kalenderår, så hvis du klarer et par uker til uten sykdom, så starter dere på nytt igjen. Og det er ofte det første halvåret i barnehagen som er det verste.

Jeg og mannen har brukt flere enn våre 10 dager hver i år og jeg blir trukket i lønn. Mannen har en jobb hvor han kan jobbe på kveldstid/i helgen, så han har løst det ved å ta igjen dagene på den måten. Jeg er, som deg HI, avhengig av å være på jobb i åpningstiden til butikken og da er det vanskeligere.

Dine egne egenmeldingsdager går på en helt annen kvote, der er standard 4x3dager som maks før man må ha sykemelding. De dagene følger ikke kalenderåret, men går fra dato til dato.

Anonym poster: aabf60038df11f9606f39c5880cbc09e

Skrevet

i hvertfall så begynner det på nytt i januar med dager du kan være hjemme med sykt barn. Dine dager gjelder for et år fra den dagen du var borte, uavhengig av at det er et nytt år. 10 dager hjemme med barn om du har et barn i hvertfall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...