Gå til innhold

Noen som har vært til nevrologisk utredning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjøres og hvor lang tid kan det ta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo litt hva man mistenker eller hva slags plager man har vil jeg tro. Men muligens blir det vel først noen sånne tester som legen gjør hvor han/hun f.eks ber deg gå på en rett linje, hinke, ta deg på nesa med lukkede øyne osv.

Så vil jeg tro han/hun vil teste dine reflekser.

Andre ledd i utredning er vel MR og spinalpunksjon.

Mulig det er helt andre ting og. Har bare kunnskap rundt diagnosen MS.

For meg tok alt dette kort tid da jeg var innlagt. Men tar man det poliklinisk tror jeg det dessverre kan ta litt tid.

Skrevet

Kommer vel litt an på hva du skal utredes med tanke på... Men de sjekker gjerne muskelkraft, sensibilitet, hjernenervene, reflekser... skal du gjennom hele den regla må du regne med det tar kanskje opp mot 3 kvarter - 1 times tid, med prat, undersøkelser etc.

Anonym poster: 9963d516f06a138dc8bd30c23271e3f1

Skrevet

Ja, nå tenkte jeg førstegangs konsultasjon. Så vil de evt bestille videre undersøkelser som MR, CT, emg/nevrografi/ EEG, tja alt etter hva dine symptomer går ut på. De ulike undersøkelsenes tidsbruk avhenger av hva som ønskes undersøkt. CT er fort gjort, MR kan ta opp mot 3 kvarter-times tid. Emg/nevrografi og EEG tar ca 20 min hver.

Skrevet

Ja, nå tenkte jeg førstegangs konsultasjon. Så vil de evt bestille videre undersøkelser som MR, CT, emg/nevrografi/ EEG, tja alt etter hva dine symptomer går ut på. De ulike undersøkelsenes tidsbruk avhenger av hva som ønskes undersøkt. CT er fort gjort, MR kan ta opp mot 3 kvarter-times tid. Emg/nevrografi og EEG tar ca 20 min hver.

Det er en samtale først hvor de stiller spørsmål og du svarer hvordan du føler deg. Etterpå er det testing av balanser, øyne og reflekser. Du vil på slutten av timen få vite hva som blir neste setg. Spørs helt hva de mistenker er galt, men f.eks EEG både med og uten søvn, MR og øre/nese/hals spesialist kan være noen alternativ. Hos meg tok det ikke så lang tid, men jeg har stort aneurysme i hodet så ble prioritert..

Anonym poster: 34eb83d291b045e393299ebb5d75c928

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...