Gå til innhold

Julebonusen min :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk ut i permisjon i slutten av november og har fått foreldrepenger fra nav siden da. Men mens de andre på jobben har fått den årlige julebonusen på 6000 kr denne mnd, så har ikke jeg fått noen bonus fra de.

Jeg har vel rett på julebonusen på lik linje med alle de andre selv om jeg er i permisjon? Jeg har ikke turt å snakket med sjefen om dette enda, for jeg vet ikke helt hvordan jeg bør gå frem.. Er det noen som har noen gode råd?

Anonym poster: 0311b22f8677319df3535ca9c234cf8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se i personalhåndboken. Ingen har "rett på" julebonus, så det er ikke umulig at du ikke får..

Anonym poster: e66618a8c9eb6d161b0ef602a443a6dc

Skrevet

siden du gikk ut i permisjon så sent så syntes jeg det er sært av arbeidsgiver å ikke gi deg det (om det er opp til arbeidsgiver da) hadde vært noe annet om du hadde gått ut i mars liksom.

Skrevet

Jeg tror ikke vi har noen personalhåndbok. Hvorfor skal ikke jeg ha rett på den samme bonusen som alle andre ansatte får? Det er jo en generell bonus som vi får hvert eneste år.

Dessuten fant jeg denne:

http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/oppsigelse/oppsigelse/stillingsvern-ved-graviditet/

og der kommer det tydelig frem i de to siste avsnittene at jeg har rett på bonus på lik linje med de andre.

HI

Skrevet

I det minste skulle du hatt bonus tilsvarende det at du har jobbet minst 10 av 12 måneder...

Anonym poster: 3f8e1a1a1ffe22aa676037926d9eb6e8

Skrevet

Ja, jeg forstår ikke helt hvorfor jeg ikke skulle hatt rett på bonusen iallefall :( Det er trossalt mye penger også!

Men hvordan gå frem? Jeg har ikke lyst å lage sur stemning heller, for jeg trives veldig med jobben og liker sjefen min.

HI

Skrevet

Send sjefen en mail og spør pent om du ikke også har rett på julebonus? Da du vet de andre ansatte har fått, kanskje de rett og slett har glemt deg av ettersom du nå får penger fra Nav?

Anonym poster: 6ec0714023582ff92f8c7bc8ab996b21

Skrevet

Hvorfor skal du ha bonus? Du har ikke jobbet i år. Rettferdig at de som jobber og bidrar det året er de som får utbetalt bonus

Anonym poster: 076af7e15d0b8c8c4842ed882227dd9f

Skrevet

Hvorfor skal du ha bonus? Du har ikke jobbet i år. Rettferdig at de som jobber og bidrar det året er de som får utbetalt bonus

hun har vel jobbet ti av årets måneder, om hun gikk i permisjon i november?
Skrevet

hun har vel jobbet ti av årets måneder, om hun gikk i permisjon i november?

Dessuten, så skal man ikke straffes for å være hjemme og utføre verdens viktigste jobb!! Kontakt sjefen din du, helt sikkert bare en glipp :)

Anonym poster: 14c4370417e3a5e7645728f6827e52d3

Skrevet

Kødder du? Ikke jobbet i år? Jeg har trossalt jobbet hele året frem til desember! Om det var sånn at de som har jobbet lengst fikk mer, så kunne de heller ha trukket av den siste mnd og gitt meg for resten av året..

HI

Skrevet

Hos oss får vi bonus for de månedene vi jobber. Dersom noen har jobbet 11 mnd og deretter gått i fødselspermisjon får de bonus for 11 mnd.

Drit i alle de sure svarene her. Det er mange som ikke skjønner det med bonus. De tror det er noe sjefene kan dele ut etter eget forgodt befinnende. I de fleste bedrifter er det helt klare regler for bonus og det ligger ofte en utregningsregel hos HR/personal. Det er også ofte lagt til grunn i snsettelsesavtalen om lønnsvilkår. Bonus er ikke sjefens personlige lommebok.

Anonym poster: 752a10cd61992481a8cfcf6f960efa89

Skrevet

Det er klart det bare har skjedd en feil. Spør rett ut. Nå som jeg er lønnet via nav, hvordan får jeg ut bonusen da?

Skrevet

Du er nok glemt. Send en mail og spør om det blir noen julebonus på deg.

Skrevet

Det er forskjellige typer bonus. Noen er avtalefestede, for eksempel ved en avtale om at dere skal ha så og så mye i bonus hvis bedriften går i overskudd eller hvis dere når spessielle mål som er avtalt på forhåd.

Den andre typen bonus er bare som en gave fra ledelsen som ingen har krav på. Der står arbeidsgiver fritt til å dele ut etter eget ønske, men det er jo ofte sedvane for hvordan slik ordnes.

Kan du ikke for det første sjekke i kontrakten din om du har et spessielt krav på bonus og så eventuelt sjekke hvordan det har blitt løst tidlie i forhold til folk som har hatt permisjon, som har begynt i løpet av året osv? Hvis bedriften har en generell regel om at de som er i permisjon har fått tidligere bør du ta en prat med ledelsen. Da er det sikkert bare en forglemmelse.

Anonym poster: e3113e199de9e30ff632e8f3ca0ccc68

Skrevet

Der jeg jobba før, fikk først alle bonus. Men så gikk de over til å fordele det på antall måneder man hadde vært i jobb det året.

Skrevet

Akkurat det samme har skjedd med meg og et par andre på jobben og vi har tatt det opp med sjefen! Har ennå ikke skjedd noe, men vi mener også at vi skal ha for de månedene vi faktisk jobbet! Lykke til ;)

Anonym poster: 6ebb67fc2ab37c08f084982fd7c9a1fe

Skrevet

Det står ingenting om bonus i kontrakten :( Jeg håper egentlig bare det er en forglemmelse, hvis ikke føles det ganske surt å yte sitt beste og så få en slik behandling tilbake!

Jeg venter til i morgen så ringer jeg å snakker med sjefen tror jeg. Tusen takk for positive tilbakemeldinger! Håper det ordner seg for dere også! :) (du med innlegget over her)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...