Gå til innhold

Noen andre som har en mann med PTSD?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen andre her inne som har en mann med PTSD?

Hvordan er hverdagen deres? Og hvordan påvirker sykdommen ham? Er det spesielle ting dere merker eller må passe på?

 

 

Anonym poster: 0675395cec3c631bed8abff3dc130843

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg knapt jeg hadde våget å ha.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

Skrevet

Hvorfor i alle dager sier du det #2?

 

Anonym poster: 9e0da24fbd9bb438951464fc60b32dc1

Skrevet

Jeg er den som har det her i huset.

 

Anonym poster: 9dea8c98283df15817e2b95e4639b275

Skrevet

Hvorfor i alle dager sier du det #2?

 

Anonym poster: 9e0da24fbd9bb438951464fc60b32dc1

 

Fordi jeg ville synes det var skremmende å leve sammen med noen som kunne gå inn i en nær-psykotisk tilstand nærmest uten forvarsel, ved flashbacks e.l.

 

Det er ikke uten grunn at PTSD-diagnosen er overrepresentert blant menn som havner i rettssystemet.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

Skrevet

her er det jeg som har det... til tider er det vanskelig å ha med meg å gjøre, jeg legger merke til dette etter jeg har komt meg noe lunde ut av det, mannen går nesten på tå rundt meg for å ikke trigge noen minner. er ikke enkelt for han eller barna mine, så derfor prøver jeg alt av behandling som finnes for å klare å leve med traumene mine.

 

Anonym poster: 5be34b88e8abb21df5ae971bd756fd29

Skrevet

Hvorfor i alle dager sier du det #2?

 

Anonym poster: 9e0da24fbd9bb438951464fc60b32dc1

 

Fordi jeg ville synes det var skremmende å leve sammen med noen som kunne gå inn i en nær-psykotisk tilstand nærmest uten forvarsel, ved flashbacks e.l.

 

Det er ikke uten grunn at PTSD-diagnosen er overrepresentert blant menn som havner i rettssystemet.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

Nå er det da mange årsaker til PTSD, og de færreste får noen form for psykose. Flashbacks er noe helt annet. PTSD er en form for angstlidelse.

 

Anonym poster: 9e0da24fbd9bb438951464fc60b32dc1

Skrevet

Hvorfor i alle dager sier du det #2?

 

Anonym poster: 9e0da24fbd9bb438951464fc60b32dc1

 

Fordi jeg ville synes det var skremmende å leve sammen med noen som kunne gå inn i en nær-psykotisk tilstand nærmest uten forvarsel, ved flashbacks e.l.

 

Det er ikke uten grunn at PTSD-diagnosen er overrepresentert blant menn som havner i rettssystemet.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

Nå er det da mange årsaker til PTSD, og de færreste får noen form for psykose. Flashbacks er noe helt annet. PTSD er en form for angstlidelse.

 

Anonym poster: 9e0da24fbd9bb438951464fc60b32dc1

 

Eh, nei?

 

I diagnosekriteriene for PTSD ligger at man har vært utsatt for et alvorlig traume. Dette er direkte utløsende årsak til lidelsen. Traumet kan selvsagt ha ulike former, men har vært av uvanlig truende natur.

 

Det er dessuten et krav om helt eller delvis hukommelsestap for selve traumet, samt at man opplever flashbacks.

 

Flashbacks er ofte, om enn slett ikke alltid, av en psykoselignende natur. Som at man kan oppleve å miste kontrollen over seg selv fordi angsten er så sterk. Sterk vaktsomhet, sinne og raserianfall er vanlige symptomer.

 

Det er for de fleste en omfattende lidelse, og jeg tror omkostningene ved å leve med en partner som er rammet av PTSD er store.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

Skrevet

Hvorfor i alle dager sier du det #2?

 

Anonym poster: 9e0da24fbd9bb438951464fc60b32dc1

 

Fordi jeg ville synes det var skremmende å leve sammen med noen som kunne gå inn i en nær-psykotisk tilstand nærmest uten forvarsel, ved flashbacks e.l.

 

Det er ikke uten grunn at PTSD-diagnosen er overrepresentert blant menn som havner i rettssystemet.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

Nå er det da mange årsaker til PTSD, og de færreste får noen form for psykose. Flashbacks er noe helt annet. PTSD er en form for angstlidelse.

 

Anonym poster: 9e0da24fbd9bb438951464fc60b32dc1

 

Eh, nei?

 

I diagnosekriteriene for PTSD ligger at man har vært utsatt for et alvorlig traume. Dette er direkte utløsende årsak til lidelsen. Traumet kan selvsagt ha ulike former, men har vært av uvanlig truende natur.

 

Det er dessuten et krav om helt eller delvis hukommelsestap for selve traumet, samt at man opplever flashbacks.

 

Flashbacks er ofte, om enn slett ikke alltid, av en psykoselignende natur. Som at man kan oppleve å miste kontrollen over seg selv fordi angsten er så sterk. Sterk vaktsomhet, sinne og raserianfall er vanlige symptomer.

 

Det er for de fleste en omfattende lidelse, og jeg tror omkostningene ved å leve med en partner som er rammet av PTSD er store.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

Hvor tar du dette fra? Det stemmer ikke. Traumet må ikke være av fysisk truende art. Og hukommelsestap er ikke noe absolutt kriterie, selv om det kan være til stede. Flashbacks er dessuten på INGEN måte av psykoseliknende art, pasienten forstår utmerket godt at det han/ hun drømmer eller kastes tilbake til ikke er virkelig på nåværende tidspunkt, men er et minne/ mareritt.

 

Anonym poster: 9e0da24fbd9bb438951464fc60b32dc1

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Mange får PTSD etter å ha blitt mobbet i barndommen, fagfolk sier at det kan sammenlignes med det å være i krig. Hvis alle som ble mobbet som små måtte være alene fordi ingen ville ha dem, så hadde Norge hatt enda flere single, det er allerede for mange av dem per dags dato (single altså)

Skrevet

Posttraumatisk stresslidelse (PTSD – Post Traumatic Stress Disorder) er i begge de ovennevnte diagnosesystemene (ICD-10 og DSM-IV) beskrevet som en forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende hendelse eller situasjon (av enten kort eller lang varighet) av usedvanlig truende eller katastrofal art, som sannsynligvis vil framkalle ubehag hos de fleste. Eksempler på slike hendelser eller situasjoner er naturkatastrofer eller menneskeskapte katastrofer, krigshandlinger, alvorlige ulykker, møte med andre personers voldelige død, eller å bli utsatt for tortur, terrorisme, voldtekt eller andre kriminelle handlinger. Personlighetstrekk eller tidligere psykiske lidelser kan senke terskelen for utvikling av dette syndromet (Keane & Barlow, 2002), men er verken nødvendige eller tilstrekkelige til å forklare forekomsten av lidelsen (ICD-10, 2005).

PTSD ble beskrevet allerede mot slutten av 1800-tallet, og ble da kalt «traumatisk nevrose» og «skrekk-nevrose». Senere ble tilstanden beskrevet som «granatsjokk» og «krigsnevrose» i og etter første og annen verdenskrig. Betegnelsen posttraumatisk stresslidelse ble skapt da forskere som studerte krigsveteraner på 1970-tallet begynte å samarbeide med forskere som studerte de psykiske konsekvensene av voldtekt og andre overgrep mot kvinner (Burgess & Holmstrøm, 1974). Det var en god del diskusjon om diagnosen i årene som fulgte (Figley, 1978, Goodwin & Guze, 1984). Det er fortsatt diskusjon blant annet om definisjonen og om hvordan traumatiske hendelser skal vurderes og måles (Brewin, 2003), men det er nå bred faglig enighet om at PTSD er en valid diagnostisk kategori.

19.1.1 PTSD- diagnosen

 

Typiske symptomer er stadig tilbakevendende episoder hvor traumet gjenoppleves helt eller delvis i form av påtrengende minner («flashbacks»), drømmer eller mareritt, en følelse av nummenhet og distansering fra andre mennesker, manglende evne til å føle glede og unngåelse av aktiviteter som minner om det opprinnelige traumet. Noen plages av akutte utbrudd av frykt, panikk eller aggresjon knyttet til gjenopplevelsen. Vanligvis er personen lettskremt og vaktsom og har søvnproblemer. Depresjon og selvmordstanker kan oppstå i forløpet, som også kan innebære misbruk av alkohol eller andre rusmidler. Oftest debuterer symptomene i løpet av uker eller noen få måneder etter traumet, men i noen tilfeller kan det ta betydelig lengre tid. Sykdommen innebærer ofte omfattende funksjonssvikt. Forløpet er svingende, men i de fleste tilfeller kan bedring forventes. Hos noen får lidelsen et kronisk forløp over flere år, og kan resultere i varig personlighetsforandring. Det er en betydelig overhyppighet av PTSD blant krigsveteraner og personer som har vært utsatt for vold, voldtekt og andre overgrep i det sivile liv (Mehlum & Weisæth, 2005, Keane et al., 2006).

 

Anonym poster: 27872f8c4c247816232bac334a972261

Skrevet

PTSD er forøvrig en angstlidelse og det er ingen automatikk i realitetsbrist dersom man har diagnosen. Det er heller ikke slik at et flertall av de med PTSD opplever realitetsbrist.

 

Anonym poster: 27872f8c4c247816232bac334a972261

Skrevet

PTSD kan være så mangt, ingen tilfeller er like, men man kan likevell finne fellesnevnere når det kommer til hvordan lidelsen påvirker personer..

Det jeg lurer på er om det er noen som kan fortelle meg om erfaringer og opplevelser angående dette?

Jeg har en mann som har PTSD og han kan til tider være litt vanskelig å ha med å gjøre. Han går aldrig inn i noen nær-psykotisk tilstand, men det er noen oppgaver og emner som påvirker han negativt. Med det mener jeg at han ofte kan trekke seg unna disse oppgavene eller emnene, noe som igjenn kan gjøre ting vanskelig i hverdagen. En av disse tingene er blandt annet nav. Siden han har et alvorlig tilfelle av PTSD, er han nå under vurdering for å få en form for ufør, noe som er veldig bra i hans situasjon! Men vi alle vet vell at nav ikke er noe enkelt å ha med å gjøre, så de forverrer situasjonen for oss OFTE! Det er da vanskelig for meg å skal få mannen min til å komme seg gjennom alt styret med nav han må gjennom, når jeg ser hvor mye dette påvirker han. Dette er bare et eksempel på hvordan det kan være her i huset.

Er det noen andre som har erfaringer med PTSD, og hvordan man på best mulig måte kan stille opp og være til hjelp?

 

Anonym poster: 0675395cec3c631bed8abff3dc130843

Skrevet

Hvorfor i alle dager sier du det #2?

 

Anonym poster: 9e0da24fbd9bb438951464fc60b32dc1

 

Fordi jeg ville synes det var skremmende å leve sammen med noen som kunne gå inn i en nær-psykotisk tilstand nærmest uten forvarsel, ved flashbacks e.l.

 

Det er ikke uten grunn at PTSD-diagnosen er overrepresentert blant menn som havner i rettssystemet.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

Nå er det da mange årsaker til PTSD, og de færreste får noen form for psykose. Flashbacks er noe helt annet. PTSD er en form for angstlidelse.

 

Anonym poster: 9e0da24fbd9bb438951464fc60b32dc1

 

Eh, nei?

 

I diagnosekriteriene for PTSD ligger at man har vært utsatt for et alvorlig traume. Dette er direkte utløsende årsak til lidelsen. Traumet kan selvsagt ha ulike former, men har vært av uvanlig truende natur.

 

Det er dessuten et krav om helt eller delvis hukommelsestap for selve traumet, samt at man opplever flashbacks.

 

Flashbacks er ofte, om enn slett ikke alltid, av en psykoselignende natur. Som at man kan oppleve å miste kontrollen over seg selv fordi angsten er så sterk. Sterk vaktsomhet, sinne og raserianfall er vanlige symptomer.

 

Det er for de fleste en omfattende lidelse, og jeg tror omkostningene ved å leve med en partner som er rammet av PTSD er store.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

Hvor tar du dette fra? Det stemmer ikke. Traumet må ikke være av fysisk truende art. Og hukommelsestap er ikke noe absolutt kriterie, selv om det kan være til stede. Flashbacks er dessuten på INGEN måte av psykoseliknende art, pasienten forstår utmerket godt at det han/ hun drømmer eller kastes tilbake til ikke er virkelig på nåværende tidspunkt, men er et minne/ mareritt.

 

Anonym poster: 9e0da24fbd9bb438951464fc60b32dc1

 

ICD-10-kriteriene finner du f.eks her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/dok/nouer/2008/nou-2008-11/20/1/1.html?id=521004

 

Jeg sa ingenting om at traumet måtte være av fysisk art. Men det er faktisk et diagnosekriterium at det har forekommet et traume av ekstremt truende natur.

 

Mange behandlere innen feltet mener at man burde ha en diagnose som i større grad inkluderte komplekse traumer, som f.eks langvarig omsorgssvikt, mobbing m.m. - men PTSD som den foreligger i dag gjør strengt tatt ikke det.

 

Atferden ved flashbacks kan godt ligne på den ved psykose, i og med at angsten overmanner i så stor grad at bevissthet rundt realiteten i den blir irrelevant. Dette er selvsagt individuelt.

 

Det man ser er at særlig menn med PTSD er klart overrepresenterte blant voldsutøvere, særlig hva angår vold i nære relasjoner.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

Skrevet

Hvorfor i alle dager sier du det #2?

 

Anonym poster: 9e0da24fbd9bb438951464fc60b32dc1

 

Fordi jeg ville synes det var skremmende å leve sammen med noen som kunne gå inn i en nær-psykotisk tilstand nærmest uten forvarsel, ved flashbacks e.l.

 

Det er ikke uten grunn at PTSD-diagnosen er overrepresentert blant menn som havner i rettssystemet.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

Nå er det da mange årsaker til PTSD, og de færreste får noen form for psykose. Flashbacks er noe helt annet. PTSD er en form for angstlidelse.

 

Anonym poster: 9e0da24fbd9bb438951464fc60b32dc1

 

Eh, nei?

 

I diagnosekriteriene for PTSD ligger at man har vært utsatt for et alvorlig traume. Dette er direkte utløsende årsak til lidelsen. Traumet kan selvsagt ha ulike former, men har vært av uvanlig truende natur.

 

Det er dessuten et krav om helt eller delvis hukommelsestap for selve traumet, samt at man opplever flashbacks.

 

Flashbacks er ofte, om enn slett ikke alltid, av en psykoselignende natur. Som at man kan oppleve å miste kontrollen over seg selv fordi angsten er så sterk. Sterk vaktsomhet, sinne og raserianfall er vanlige symptomer.

 

Det er for de fleste en omfattende lidelse, og jeg tror omkostningene ved å leve med en partner som er rammet av PTSD er store.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

Hvor tar du dette fra? Det stemmer ikke. Traumet må ikke være av fysisk truende art. Og hukommelsestap er ikke noe absolutt kriterie, selv om det kan være til stede. Flashbacks er dessuten på INGEN måte av psykoseliknende art, pasienten forstår utmerket godt at det han/ hun drømmer eller kastes tilbake til ikke er virkelig på nåværende tidspunkt, men er et minne/ mareritt.

 

Anonym poster: 9e0da24fbd9bb438951464fc60b32dc1

 

ICD-10-kriteriene finner du f.eks her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/dok/nouer/2008/nou-2008-11/20/1/1.html?id=521004

 

Jeg sa ingenting om at traumet måtte være av fysisk art. Men det er faktisk et diagnosekriterium at det har forekommet et traume av ekstremt truende natur.

 

Mange behandlere innen feltet mener at man burde ha en diagnose som i større grad inkluderte komplekse traumer, som f.eks langvarig omsorgssvikt, mobbing m.m. - men PTSD som den foreligger i dag gjør strengt tatt ikke det.

 

Atferden ved flashbacks kan godt ligne på den ved psykose, i og med at angsten overmanner i så stor grad at bevissthet rundt realiteten i den blir irrelevant. Dette er selvsagt individuelt.

 

Det man ser er at særlig menn med PTSD er klart overrepresenterte blant voldsutøvere, særlig hva angår vold i nære relasjoner.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

 

Nei, traumet må ikke ha vært truende av natur. De må ha vært katastrogelignende eller eksepsjonelt truende.

 

Anonym poster: 27872f8c4c247816232bac334a972261

Skrevet

Jeg ser, virkelig, ikke forskjellen på "truende av natur" og "katastrofelignende eller eksepsjonelt truende."

 

Mener du at katastrofer eller eksepsjonelt truende hendelser ikke er truende av natur? I så fall tror jeg du må diskutere med noen andre som ikke kan norsk.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

Skrevet

En katastrofe trenger ikke være eksepsjonelt truende. Dette er elementært for de som behersker norsk.

 

Anonym poster: 27872f8c4c247816232bac334a972261

Skrevet

Jeg har ikke sagt eksepsjonelt. Jeg har sagt truende. Opplever man ikke en katastrofe som truende av natur, vil man heller ikke pådra seg PTSD.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

Skrevet

Sludder.

En katastrofe trenger ikke være truende. Og eksepsjonell er det diagnosekriteriene som bruker.

 

Anonym poster: 27872f8c4c247816232bac334a972261

Skrevet

En katastrofe er en katastrofe fordi den truer noe. Stabilitet, trygghet, mental fungering, fysisk sikkerhet etc.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

Skrevet

Katatrofelignende står det. "Eksepsjonelt truende eller katastrofelignende". Jeg tenker jeg forholder meg til disgnosekriteriene, fagfolk, lærebøker og veiledere. De har åpenbart mer peiling enn deg :)

 

God natt.

 

Anonym poster: 27872f8c4c247816232bac334a972261

Skrevet

Du har en veldig, veldig underlig måte å lese tekst på. Jeg er da ikke uenig i diagnosekriteriene.

 

Anonym poster: d5539b3811254016d676a5bf5f5c7e46

Skrevet

Oi, da hadde bestefaren min PTSD! Han var en av de få i Norge som virkelig var innblandet i skikkelige langvarige krigshandlinger da Norge ble invadert i 1940. Til tross for at han ble sett på som en helt, så nektet han å snakke om det. Det nærmeste han kom var at han forklarte oss barnebarna at han hadde fått "granatsjokk" etter en skikkelig stygt angrep, der bl.a. hans beste venn ble drept. Og at dette granatsjokket hadde gjort han fysisk syk og fått han til å bli "gammel før tiden". Hva han nå enn mente med det.

 

Han var verdens snilleste bestefar. Fælt nå i ettertid å tenke på hvilke traumer han må ha slitt med helt alene i alle disse årene. Men hvis det er noen trøst HI, så levde han likevel et langt og godt liv, med fast og ansvarsfull jobb, kone, barn og venner, folk rundt seg hele tiden.

 

Anonym poster: 76a9764f8143f34f5f6a58b266af6a7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...