jeem Skrevet 19. desember 2012 #1 Skrevet 19. desember 2012 Ser på andre forum at de har lignende tråder hvor de legger ut oppskrifter og fremgangsmåter på alt fra kjøttkaker, til pizza og salater,til kaker,kjeks og andre ting. Hva med en tråd hvor du deler DIN aller beste oppskrift? En som slår ann skikkelig når den blir servert?
Katteskinnet Skrevet 19. desember 2012 #2 Skrevet 19. desember 2012 Lasagne: 600 g kjøttdeig 1 løk 1 gulrot 2-4 hvitløksfedd 1 boks hermetiske tomater Litt tomatpure salt, pepper, kanel, oregano, basilikum etter smak (Bacon/baconfett) (Dette er litt på slump, for jeg bruker ingen oppskrift) Steker kjøttdeig og løk, når det er nesten ferdig har jeg i finhakket hvitløk og revet gulrot. Steker tomatpureen litt, så den ikke er så besk i smaken. Til sist tilsetter jeg hermetisk tomat og lar den småputre "så lenge jeg gidder". Tilsetter gjerne litt buljong om den slipper for mye væske. Om man steker i baconfett og/eller har i litt smuldret bacon gir det god smak. Becamelsaus lager jeg på slump, Smelter smør, rører inn mel, og tilsetter kald melk litt etter litt til passe tykkelse. Litt ost, pepper og muskat setter god smak. Legger det lagvis med pastaplater, topper med en god stekeost og steker til pastaen er mør. Serverer med gresk salat og foccaccia. Foccaccia: 1/2 l vann 1/2 kilo mel 1/2 pakke tørrgjær Olje Salt, hvitløkpulver og rosmarin Blander alt utenom salt og rosmarin, lar det heve i en halv time, fordel i en langpanne. Hell over olje, stikk hull med fingeren så det blir groper i brødet og strø over grovt salt og rosmarin. Stek i 250 grader i 20 minutter. Om ønskelig kan man tilsette oliven rett i deigen, eller lage små muffinfoccaccia med tomat, fetaost og oliven. Den oppskriften er så god, for den er så enkel Likevel spør alle etter oppskriften. Også kan den enkelt dobles.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå