Mamma_til_2 Skrevet 19. desember 2012 #1 Skrevet 19. desember 2012 - da er tiden kommet for og lage familiens berømte pepperkakehus og iår er jentungen så stor at hun skal få pynte helt selv (kan bli intressant) men jeg må da montere skiten, hva bruker dere til "lim" og hva er best? dette skal da fortæres av barn og ikke voksene
Gjest Ziva Skrevet 19. desember 2012 #2 Skrevet 19. desember 2012 Smelta sukker. Varmt og farligt, må gjøres av voksne. Har ikke funnet noe annet som virker like bra.
mandel i grøten Skrevet 19. desember 2012 #3 Skrevet 19. desember 2012 Smeltet sukker er det eneste som fungerer. Og så må du huske å få litt symp for brannsårene som er uunngåelige. For meg, iallefall. Gjør det etter ungenes leggetid og vent med vin til du er ferdig..
Gjest Kira bjeffer julen inn Skrevet 19. desember 2012 #4 Skrevet 19. desember 2012 Vi har brukt smeltet sukker frem til i år, men tenkte at vi skulle teste melis blandet med eggehvite. Og det fungerte også veldig bra, men det tok mye lengre tid før det stivnet. Vi spiser heller aldri pepperkakehuset etterpå, så da tenkte jeg det var ok å bruke egg. Jeg kan forresten banne på at du får et mye finere pepperkakehus enn oss i år. Vårt var ferdig pyntet, og stod på kjøkkenbenken. Tenkte at det kunne stå der til jeg hadde tørket støv av hyllen, men det var dumt tenkt. Fordi mannen hadde satt minstemann i høystolen ved siden av pepperkakehuset. Så vi har ikke noe pepperkakehus lengre, men vet nå hvordan det ser ut når det går i gulvet
Gjest jule-Juliea Skrevet 19. desember 2012 #5 Skrevet 19. desember 2012 Marengsblaning er bra =) Altså visp meis og egghvite til marengs så ha i sprøytepose og monter =) Det blir som lim. Jeg har fremdeles en kladd på kjøleskapsdøren som ikke går vekk fordi jeg var "tar det imorgen" lat...
Mamma_til_2 Skrevet 19. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 19. desember 2012 smeltet sukker er farlig, brenner meg bare jeg tenker tanken skal prøve meg på melis og eggehvit metoden, kanskje det blir litt finere
Iiiiik Skrevet 19. desember 2012 #7 Skrevet 19. desember 2012 Melis og eggehvite eller smeltete smørbukk-karameller. Eller det jeg kjøpte i fjor - former som stikker ut delene og og som har sånne "hektegreier" som gjør at bitene henges på hverandre. Uten noe lim eller noe. Funket fint her!
weihnachtmarkblomstre Skrevet 19. desember 2012 #8 Skrevet 19. desember 2012 I følge byggforskriften skal smeltet sukker brukes i alle sammenføyninger! Se pkt 2.24 i BAK10. Husk også HMS-kravene. http://www.sintef.no/upload/Byggforsk/Fagartikler/Spiselige%20byggverk%20Pepperkakehus%202012.pdf Melisglasur brukes til fuging
Mama Christmas Skrevet 19. desember 2012 #9 Skrevet 19. desember 2012 For guds skyld, skal du bruke smeltet sukker så ha på deg engangshansker! For å sitere det jeg fikk høre: Det er lettere å dra av seg hanskene enn huden om du får smeltet sukker på deg. Royal icing (eller eggehvite og melis) funker det også, mend et bruker lengre tid på å stivne, og bør helst stå natten over for å bli helt hardt. Og det vet jeg ikke om dere har tid til Kanskje jeg er for sent ute til å kommentere uansett, så da håper jeg bare alt ble vellykket og at jenta di koser seg med å pynte pepperkakehus
Gjest Ziva Skrevet 19. desember 2012 #10 Skrevet 19. desember 2012 Resultat av kveldens pepperkakehusmontering ble stor blemme på langfingertuppen og liten blemme på tommelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå