Gå til innhold

Ammingen har blitt et mareritt, trenger tips!hjelp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er bare 5 dager gammel og jeg har tom i går kun ammet. Nå blør jeg fra begge brystene og det har blitt en gul hinne. Jeg pumper meg så jenta skal få mat og det er ikke vondt. Jeg har kun sår på toppen av vorta ikke rundt . Jm sa i går på kontroll at hun sugde riktig og at jeg hadde en fin teknikk, men det er så utrolig smertefullt. Kan ikke skjønne at jeg gjør det riktig og at det skal bli slik. Ser ut som jeg har kjørt vortene gjennom en kjøttkvern og satt de på igjen. Vet ikke om jeg holder ut snart, og jeg som så gjerne ville amme. Og jeg har vært så hard på det at jeg skal uansett hvor vondt , men dette er uutholdelig . Kan noen gi meg noen tips? Noen som har det samme problemet og hvordan løste dere det?

Jeg gruer meg til hver gang jenta mi skal ha mat og sitter å griner av smerte mens hun koser seg med måltidet sitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du., uff denne ammingen kan være ganske brutal:( kjenner meg igjen dessverre.

Hvordan er brystene ellers? Får hun tømt brystene skikkelig eller er de konstant fulle og ømme?

Skrevet

Jeg hadde dratt til jordmor igjen jeg. Kanakje fått en annen jordmor til å se på. Amming skal ikke være vondt og det er jo det mest fantastiske i verden når man får det til. Lykke til!

Skrevet

Hm ja er enig med hun over om å dra til jordmor igjen. Det skl ikke være sånn, men så lenge det ikke er brystbettennelse er det ikke så mye annet en støtte du kan få hos jordmor.

La puppene henge fremme hele tiden, og vask hender før du berører, slik at du unngår en ev. Infeksjon

Hvis det ikke gjør vondt å pumpe , kan du jo gjøre det en dag eller to så det får grodd skikkelig

Skrevet

Hm ja er enig med hun over om å dra til jordmor igjen. Det skl ikke være sånn, men så lenge det ikke er brystbettennelse er det ikke så mye annet en støtte du kan få hos jordmor.

La puppene henge fremme hele tiden, og vask hender før du berører, slik at du unngår en ev. Infeksjon

Hvis det ikke gjør vondt å pumpe , kan du jo gjøre det en dag eller to så det får grodd skikkelig

Skrevet

Har ikke noen gode tips men må bare si at det går over! For to uker siden satt jeg og gråt fordi det gjorde så vondt å amme og jeg bestemte meg så og si for å gi opp hele greien. Nå går ammingen som en drøm. Så heng i der, det blir bedre etter hvert. :)

Skrevet

Har vært der du er og følgende funket for meg:

- Kjøp deg en elektrisk brystpumpe, den avlaster brystene dine. Du merker ikke smerte når du pumper. Kjøper du Medela sin er tuppen på flasken laget for å ikke sugeforvirre barnet

- Om du ikke har nok melk grunnet dette, spe på med noe erstatning. Det ble vår løsning i tillegg til pumping. I tilfelle, kjøp NAN 1 HA på apoteket.

Husk at mor skal også ha det bra :-)

Skrevet

Ta deg en tur innom et apotek og kjøp deg en god brystvortesalve, ammeskjold og slike melkeoppsamlere som du stikker brystvorten igjennom og har innom bhen. :-) det hjelper! :-) måtte bruke det i starten da jeg ammet jenta mi for snart 5 år siden jeg også. Skjoldene gjør jo at hun ikke suger direkte på brystvorten og disse oppsamlerene gjør at du slipper at en sår brystvorte henger seg fast i bh og ammeinnlegg. :-) bruk dette til brystvortene blir bra gjen også kan du begynne vanlig amming igjen. :-)

Ser noen anbefaler å spe på med erstatning, men kroppen er laget slik at til mer mat babyen krever til mer melk produserer den, så ville i allefall prøvd med disse hjelpemidlene over først.

Lykke til. Amming skal være kos både for mor og barn.

Skrevet

Det har vært tre jordmødre som har sjekket, alle sier det samme at det ser fint ut, ungen suger riktig. Så det er vel bare normalt da:( jeg har medela sine flasker og elektriske brystpumpe . Har kjøpt inn erstatning så jeg har i tilfelle. Jeg produserer masse melk og må pumpe meg de gangene jeg ammer henne også for å få tømt. Jeg får veksle litt mellom pumping, amming og kanskje erstatning hvis det trengs. Jeg har vortesalve som jeg har brukt hele tiden. Så tror jeg har det meste her i boks sånnsett.

Skrevet

Ikke pump deg for mye (!), det vil øke produksjonen og sammen med såre brystvorter kan det i verste fall føre til brystbennelse :( Jeg har vært der som du er og ble veldig, veldig syk.

Skrevet

Så bra at 3 jordmødre sier det ser bra ut! Da var det sikkert kun de første par dagene at du og baby måtte lære dere teknikken. Mitt råd er også melkeoppsamlere! Da luftes knoppene mellom hver amming/pumping, og så kan du samle opp melka som renner og ha til senere.

Dette går over! Jeg satt også og gråt de to første ukene. Svigermor holdt rundt meg og sa at hun visste hvordan jeg hadde det, men at jeg skulle holde ut- med hennes fire hadde det alltid gått over innen 2 uker. Det gikk over :)

Og husk, det er ikke bare du som "gjør feil"! Barnet må jo også lære hvordan dette gjøres!

Stå på, det blir bedre :)

Skrevet

Det er veldig sårt i begynnelsen selv om babyen suger riktig. Prøv å varier ammestilling, tvillingstillingen avlaster veldig i forhold til sugebelastning. Dessuten må du lufttørke. Dra for alle gardiner/persienner, skru opp temperaturen, og gå i bare puppene!! Ha en veldig løs skjorte på deg når du må ha klær på slik at sårene får mest mulig luft. Dersom det er slik du sier, at baby suger riktig, så vil sårene forsvinne i løpet av ei til to uker. Hold ut!! Det er helt vanlig med såre bryst i begynnelsen. Ja, glemte helt, smør på purilan på sårene innimellom!!

Skrevet

Ammeskjold er virkelig tingen. Jeg slet med akkurat det samme. Brukte ammesjold i 2-3 dager til sårene hadde grodd. I ammesjoldet blir også brystvorten bløtlagt skikkelig i morsmelk som igjen hadde en veldig god effekt. En god salve ved siden av så skal du se det snart blir bedre.

Lykke til, og hold ut. Vi er mange som har sitti og grått våre salte tårer over amming de første ukene. Noen må til slutt gi opp men forbausende mange kommer over kneika:D

Skrevet

Hei kjære deg, kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Fikk også ei gul hinne, her tok jordmor prøve fra såret med en bomullspinne, det viste seg å være gule stafylokokker. Fikk råd om å prøve brulidine, en krem, før vi evt måtte gå på antibiotika. Heldigvis virka den og jeg ble kvitt infeksjonen. Smurte på etter hver amming, tørket forsiktig av før ny amming og brukte brystskjold. Lufta puppen så mye eg fikk til innimellom. Endelig grodde det, da hadde jeg plages i ca 6 uker...

Så mitt råd er, gå tilbake til jordmor eller ta kontakt med fastlegen snarest så du får hjelp, for er det bakterier der så vil det ikke gro før det er behandlet.

Er helt forferdelig når det står på, jeg enda opp med å bruke brystskjold ganske lenge, tror det rett og slett var fordi jeg nesten var traumatisert, klarte bare ikke tanken på å prøve uten. Men fikk det til til slutt, uten at det gikk utover melkeprod som alle var så redd for. Alternativet var å slutte med amminga, så skjoldene redda virkelig alt. Nå er snuppa 8 mnd og alt går på skinner, nå har jeg ikke lyst å slutte!!

Det order seg!!! Men gå til jordmor/lege og forlang en prøve!!!

Skrevet

Hadde det akkurat som deg. Var helt topp på sykehuset og så etter vi kom hjem ble det sårt og bare verre og verre. Blødde også og tårene spratt da han sugde seg på. Jeg kjøpte avent sine melkeoppsamlere/beskyttere og gikk med dem konstant for at ikke noe skulle være borti brystvorten. Lot den lufttørke etter amming og smurte med bepanthen, og et tykt lag purelan før jeg la meg om kvelden for å unngå uttørking (blødde oftest ved første amming om natten når såret hadde fått tid til å tørke litt..VONDT!).

Vet det føles håpløst og grusomt akkurat nå og jeg og tenkte på å bare gi opp.. Men ta ett måltid av gangen, pump hvis det er bedre, med la også babyen spise selv innimellom slik at du ikke blir sår igjen når du starter igjen med ammingen. Viktig at du får herdet deg, det er det som trengs. Brystskjold går jeg ut fra du vet er vanskelig å avvenne babyen med så det var hvertfall siste utvei for meg og jeg slapp å ty til det :-)

Jeg kjøpte også de beskytterne fra ammehjelpen og hadde dem liggende i bh'en (uten de medfølgende innleggene som var ekle) i flere uker! De var gull verdt!

Stå på, det blir bedre. Vi storkoser oss med ammingen nå :-D

Skrevet

Det er helt normalt at brystvortene blir såre og vonde de første ukene med amming, husk at de ikke er vant til slik behandling som de får nå ;) kjøp deg ullfett på apoteket og smør på, det er gull verdt for såre og sprukne brystvorter! Du kan også la noen dråper brystmelk tørke på brystene før du kler på deg igjen etter amming, lufttørking er godt! Ellers står det mye nyttig på ammehjelpen.no :)

Skrevet

Det var et godt tips å ta prøve ja! Ser det ut som puss? Råmelken ser litt ut som puss, så kan være det også, men best å få det undersøkt på bakterier. Hvordan går det med deg nå?

Skrevet

Purelan er gull verdt!

Skrevet

Hold ut - helt normalt - går over etter et par uker :)

Skrevet

Sprit/vask hender før hver eneste amming og smør brystvortene inn med masse morsmelk som du lar tørke!!! HVER GANG:-)

Skrevet

Hei, har ikke lest alt, men husker jeg slet med det samme. Gråt og dro bort puppen av redsel. Tar babyen bare brystvorten? Mener å huske at hele det brune skulle i munnen på babyen? Lykke til. Det gikk over etterhvert her. Men det var en liten stund bare så gikk det bra. Teknikken har alt å si:)

Skrevet

Hvis det er til noe trøst...så går det over. Jeg smurte brystvortene med brystvortekrem som man får på apoteket. Holdt meg langt unna slike ammeinnlegg (de tørker ut)....gikk selvsagt ikke ut, samt sendte gubben ut for å kjøpe masse t-skjorter jeg kunne lekke igjennom iom at jeg ikke gikk med innlegg. I tillegg får du kjøpt Shell på apoteket som dekker brystvortene...de samler opp litt melk, gir litt pusterom og bevarer fuktigheten fra brystvortekremen....gikk sånn en uke, grein ved hver amming....og siden gikk det bra:) Når det har gått over så bruker du shellene over brystvortene sammen med kremen, deretter kan du ha på ammeinnlegg i tilfelle det lekker fra shellene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...