Gå til innhold

De som begynte med leggerutiner tidlig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tidlig?

Og ble babyen lagt til fast tid hver kveld, eller var det mer hva som ble gjort og i hvilken rekkefølge som var det viktigste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som ble gjort var viktig her. Samme ritualet hver kveld fra han var 3-4 uker. Sov natta gjennom fra han var 10 uker gammel.

Anonym poster: 6f2d5adab9f750c4783ffb0d49ba514e

Skrevet

Fra 6 uker. Tidspunkt viktigst. Men hva vi gjorde ble viktigere når de ble litt større. Alle mine tre har sovet natten gjennom fra de var 6-7 uker.

Skrevet

Ho var vel rundt 8 uker når leggerutinene satt, vi begynte når hun var rundt 6 uker. Hun sover ikke natten igjennom men legger seg ca halv 7 hver kveld og sovner av seg selv i sengen. :)

Skrevet

Mini var vel en 3 uker. Men han sov jo hele tida, så da tenkte jeg at jeg kunne stelle han og legge han Kl 7 uansett. Måtte ned å amme annenhver time da. Men rutinene hang ved, og nå som han er ett år har han akkurat de samme rutinene! Kveldsstell, senga, sang og god natt :)

Skrevet

Vi hadde samme kveldsrutine fra dag 1. Tidspunkte forandret seg selvsagt, men gangen i det var lik.. Babyer liker ting som gjentar seg.

Med eldstemann var det gangen i det som var det viktigste, mens med andremann var det tidspunktet. Kunne ikke legge han senere enn 9 fra 4uker, for da ble han overtrøtt.

Anonym poster: 99d10193c90fe776361a04dca28f9744

Skrevet

Med nummer en tror jeg vi prøvde på rutiner med en gang. Altså at vi tok på pyjamas og stelte henne for kvelden, hvorpå hun etter hvert sovnet for natta rundt ni, og da hun ble noen måneder enda tidligere. Ammet kun en gang om natten, våknet ikke helt av det engang.

Syntes jeg hadde supre rutiner og gjorde alt ganske så riktig.

Så kom nummer to og tre uten rutiner på noen verdens ting! Bare tull med begge to! Så tror det er vanskelig å tvinge barnet inn i rutiner, noe ligger naturlig i en slags døgnrytme - som ikke nødvendigvis passer din døgnrytme..!

Men verdt et forsøk:)

Anonym poster: f3f44fa385aa30546bffbf40a394cf0a

Skrevet

Men dere som hadde fast leggetid.. Begynte dere med sju med en gang? Eller hvordan bestemte dere tidspunktet?

Og hva med dagsoving? Vekket dere babyen slik at han/hun skulle være trøtt og leggeklar til leggetid?

Og hvor lenge var de våkne før leggetid?

Skrevet

Fra hun var 2 mnd. Har aldri spilt noen rolle hva vi gjør før hun legger seg. Er hun passe trøtt og legges til riktig tidspunkt sovner hun uten problem. Så min konklusjon etter to barn er at dagsovinga er viktigst.

Anonym poster: c51280ee699a2d2d224577ef9b29ecba

Skrevet

her har ikke rutinene hatt noe å si egentlig. Men han sov igjennom fra 7-8 uker i sengen sin. Vel i begynnelsen var det noe av de samme rutinene. Men har aldri sunget ved sengen selv om jeg egentlig ønsket det. Med gutten min må jeg bare inn å legge han og løpe ut igjen da sovner han med engang som regel. Hvis jeg blir inne hos han så våkner han til.

nå er han 17 mnd og har ikke noen spesielle rutiner egentlig men sover natten igjennom enda :)

Skrevet (endret)
Men dere som hadde fast leggetid.. Begynte dere med sju med en gang? Eller hvordan bestemte dere tidspunktet? Og hva med dagsoving? Vekket dere babyen slik at han/hun skulle være trøtt og leggeklar til leggetid? Og hvor lenge var de våkne før leggetid?
Begynte vel med åtte med nr. 1, og begynte med klokka syv med nr. 2 og tre. Har alltid latt dem sove så mye de vil på dagtid. Ikke vekket dem for å holde dem våkne før leggetid. Men har skjedd flere ganger at de har sovet til halv sju, og så har jeg tatt dem opp for å ta på pysj, stelle og gi mat, og så legge igjen klokka syv. Alltid lagt dem våkne i senga, sagt god natt og gått ut. Alle har sovnet med en gang. Endret av SmåSpurven
Skrevet

her begynte vi med kveldsrutine tidlig. Stell på badet, på med pysjen osv. Men vi la henne aldri helt for kvelden før vi la oss selv. Så sakte men sikkert la vi henne litt og litt tidligere. Først fast kl 22, så 21 også videre nedover til hun begynte å legge seg kl 19. Da var hun vel va 6 mnd eller så. Hun begynte å sove fra hun ble lagt for natten til 5-6-7 om morran fra hun var et par/tre måneder

Skrevet

Jeg så det an på tid de ble trøtte. Eldstemann ble alltid trøtt i halv 11tiden, også justerte han ned tidspunktet etterhvert sm han ble eldre.

Holdt han ikke våken, men vekket han hver 3time på dagen for mat. (Ikke pga søvnen, men han var liten i vekt og sa heller ikke ifra at han var sulten. Ble født veldig liten til termin)

Andremann ble overtrøtt og urolig fra 9tiden hver kveld, så da tok jeg hintet og la han. Han kunne styre til 2tiden på kvelde, så måtte gjøre noe. Holder han ikke våken, men mat, kos og kveldstell tar tid. Han spiser hver 3-4time og vekkes ikke.

Anonym poster: 99d10193c90fe776361a04dca28f9744

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...