Anonym bruker Skrevet 18. desember 2012 #1 Skrevet 18. desember 2012 Aner ikke hva som feiler meg, men står på venteliste til utredning. Men, jeg lurer på; er dere like mye plaget hele tiden? Jeg er sengeliggende i dager, blir bedre og tror en stakket stund jeg er i ferd med å bli helt bra, så er det rett utfor stupet og rett i senga igjen Smerter hele tiden, men varierer i intensitet og noen ganger er nakke/hoderegion værst, andre ganger skinka eller ryggen. Nå har jeg gradvis blitt værre i takt med alle gjøremål før jul og nå ligger jeg altså rett ut igjen Jeg har liksom ikke mer å gi. Smerter "overalt" og helt tom for energi. Øresus og leamus på øynene tar seg opp og det er som om funksjoner som vannlating og følsomhet går litt i dvale. Det er helt merkelig for jeg kan ligge på sofaen å ha disse smertepunktene, andre deler av kroppen er helt nummen, kjenner ikke de er der, men tar mannen i meg, eller ungene så får jeg så vondt at jeg må be de ta langt varsommere i meg... Er så frustrert! Hjelp!! Anonym poster: 4fd5858cda9582cde6696a341c462fe6
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2012 #2 Skrevet 18. desember 2012 Jeg har fibromyalgi, og er også helt utslitt nå. Jobber 40% og når alle juleforberedelsene kommer i tillegg blir det for mye for meg også. Hodepine, øresus, vond nakke og skuldre, siste par dagene har den ene armen vært helt nummen fra skulderen og ned. Blir også i ulage i magen, boblete og oppblåst, litt løs avføring, knip innimellom. Verker i hele kroppen, stivner, så om jeg har sittet rolig en stund og reiser meg halter jeg som en gammel dame. Jeg tøyser ikke når jeg sier at min 94 år gamle bestemor reiser seg fra sofaen med større letthet enn meg. Sitter jeg lenge brenner det i korsryggen, lager jeg middag brenner det i armene av å stå over grytene osv osv. Jeg sover også dårlig om natten, enda så utslitt jeg er. Sånn, da har jeg klaget fra meg for i dag. Prøver å leve så normalt som mulig, men vet jo at jeg trenger mer hvile enn folk flest og ikke minst lengre restitusjonstid etter at jeg blir sliten. Må tilpasse livet og aktivitetsnivået etter sykdommen, men det er noen perioder av året det er vanskeligere enn ellers. Jul og ferie er noe av det mest slitsomme jeg opplever, gleder meg til hverdagens ro etterpå. Bruker lang tid på å komme meg etter ferie... Anonym poster: f2fc23bb7c406ff2c975aa4bcca7b7a2
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2012 #3 Skrevet 18. desember 2012 Ja, og jeg lever helt fint med min fibromyalgi så lenge livet er nogenlunde regelmessig og jeg får trent ordentlig. Ha jobbet deltid til tider, men er nå i full jobb fordi jeg ahr fått en jobb hvor stressnivået ike er så stort og jeg har stor egenkontroll over både arbeidsmengde og kalender:) Jeg er ikke like plaget hele tiden. Blir ofte bedre i varmen og bi værre hvis det er mye stress og mas samt mye stillesitting. Det beste er å være i jevn aktivitet:) Man må lære å være herre over eget liv og planlegge slik at livet blir mest mulig regelmessig. Her er det iallefall ikke mye stress og mas til jul selv om vi får huset fullt av folk i jula. Gavene er stort sett ordnet (planlegger i god tid), treet ble kjøpt i helgen og oppgaver i forbindelse med matlaging er delegert ut til diverse gjester:) mamma steker ribba og sviger mor ordner pølser og medisterkaker. Jeg skal kun skrelle poteter og koke surkål. Riskremen kjøpes ferdiglaget:) Anonym poster: 8ebafe220324fdc684ad6644a6034331
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2012 #4 Skrevet 18. desember 2012 Fibromyalgi er en ubrukelig sekkediagnose hvor man har en tendens til å putte bortimot alle med kroniske smerter man ikke klarer å årsaksplassere eller behandle adekvat. Det er med andre ord lite hjelp å hente, enten du får diagnosen eller ikke. Anonym poster: 1818f5855bbd3ee3b774b91db6a0f31d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå