Gå til innhold

Er det mulig å hjelpe lillebror? Hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lillebror er 19 år. Han har fullført videregående, men droppet ut av høyskolen i høst. Har siden snudd opp ned på døgnet, skaffet seg gjeld, og generelt tatt lite ansvar for sitt eget liv.

Men - han bor hjemme med sin psykisk ustabile mor (ikke min mor, vi har samme far), og lillesøster på 16. Han er morens "slave", siden hun aldri gjør noe i huset, utenfor huset, handler, lager mat eller andre ting. Det har gått på tverke i mange år i det huset, men uansett hva vi utenforstående har prøvd å gjøre i form av hjelp, bekymringsmeldinger til barnevern osv, så blir ingenting bedre.

I det siste har vi virkelig prøvd å ta tak i tingene for lillebror, da vi har sett at det går rett utfor. Vi tilbyr han husrom, hjelp til å kontakte de rette personer, nav, leger osv. Han hadde et møte med nav, uten å få særlig hjelp derfra. Fikset han ringevikarjobb i barnehage, da han sa at han var klar for dette, og vi ble kjempeglade. Han var der 3 dager forrige uke, og var storfornøyd med tingenes tilstand, elsket jobben! Og de på jobben elsket han.

Så kommer mandag morgen, og han har sagt til de at han kan komme hvis de har bruk for det. De prøver å ringe hele mandagen, men nei.. Ikke tar han telefonen, svarer på sms, eller ringer opp igjen. Han er i tillegg booket til å jobbe tirsdag (i dag). Jeg snakket med han i går kveld, og han sier at han ikke får sove på natten, ligger å tenker, og venter på at han hører lillesøster står opp, da sovner han.

Han får støtte og litt peptalk herfra, han MÅ ta telefonen, eller ringe de opp igjen, og være ærlig om situasjonen. Ta seg selv i nakken, og innføre rutiner. Og for all del - kom deg opp i morgen tidlig, sier jeg, ellers kan du glemme å få mer jobb der.

I dag kl 10 får jeg melding fra jobben hans om at han ikke dukket opp kl 8 som avtalt..

Han var nå pålogget chatten på facebook, og jeg spør hva som har skjedd. Han hører ikke vekkerklokken, og våknet ikke før kl 12.

Hva kan vi gjøre? KAN vi gjøre noe? Blir helt fortvilet, for dette er en utrolig snill og god gutt, som det desverre bare har gått feil vei for de siste årene, etter at hans mor blir stadig sykere... Hjelp!

Anonym poster: 395cf0550f8e7c678201a568937487ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at det ikke er rus inne i bildet også. Prøv å få sjekket ut det.Slik adferds forandring og å ikke komme opp om morgenen kan ofte være en følge av rusbruk

Anonym poster: 99f974abf4919fea4583f51ffad2f1a2

Skrevet

"I dag kl 10 får jeg melding fra jobben hans om at han ikke dukket opp kl 8 som avtalt.."

Spesielt. Veldig spesielt at søsteren til en MYNDIG person får melding om at vedkommende ikke er møtt på arbeid. Spesielt og svært på kanten, om ikke over kanten, på hva som er lovlig.

Anonym poster: 957d8a0e8910f6443d9caa1d7051db6c

Skrevet

Du kan støtte og motivere. Du kan tilby deg å hjelpe i kontakten med NAV og helsevesen. Du kan oppmuntre til å ta en prat med fastlegen og bli henvist til noen å snakke med.

Men du kan ikke forandre livet hans. Det må han ville selv. Forhåpentligvis skjønner han det etter hvert.

Anonym poster: db56ffeec543ef9810ba211620754cc5

Skrevet

Takker for svar! Han kommer til oss i kveld og sover, slik at jeg kan få han opp og på jobb i morgen. Siste sjangsen han får fra dem, så håper han tar vare på den.

#3 - Han har gitt tillatelse til at de kan gi meg beskjed, slik at jeg muligens kan hjelpe han. Men jeg skjønner hva du mener!

HI

Anonym poster: 395cf0550f8e7c678201a568937487ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...