Gå til innhold

Mat i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen til vesla betaler vi kostpenger. Vi slipper å lage matpakke, barnehagen står for måltidene. De har tre brødmåltider til dagen, der ungene får skive og melk / vann. Frukt o.l blir ikke gitt hver dag, men av og til.

Jeg liker ikke tanken på at hun bare skal få brød i barnehagen, jeg ville helst sett at hun i tillegg skulle fått rikelig frukt/ grønt, smoothie, litt yohurt med musli osv. Hvis JEG hadde laget matpakke, så hadde jeg ikke kun tatt med skiver.

Hvordan er det i deres barnehager?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da ville jeg tatt det opp på neste foreldremøte. Hvor mye betaler dere i kostpenger da? Ofte så er det faktisk rimeligere å lage varme måltider..

I vår hg får de et varmt måltid i uka (Dette har vi tatt opp på foreldremøte, for er mange som vil ha mer varmmat, men det ville de ikke)

Skal barnet ha frokost må man ha med matpakke, men de får melk.

Formiddagsmaten består av brødskiver, melk og frukt.

Lunsj består av varmmat eller brød, vann og frukt.

De kan få havregrøt eller annen grøt. Ofte lager de rundstykker som de serverer.

De griller ofte på tur, og har med kakao.

Egentlig ganske fornøyd. betaler 250kr.

Anonym poster: 4afbe349364b1e914b38eb154843e208

Skrevet

De har

Frokost

yoghurt og musli 1 dag i uken, havregrøt 2 dager og brødmat 2 dager.

Lunsj:

brødmat 4 dager og varmmat 1 dag

Ettermiddagsmåltid:

Enten nekkebrød/musli og yoghurt.

Og frukt hver dag

Jeg skulle ønske de hadde varmmat 3 dager i uken og hadde gr. saker i tillegg til frukt på ettermiddagen slik vi har det der jeg jobber.

Anonym poster: d7a8d788039976ce8547ed8128d91b4e

Skrevet

Vi betaler også kostpenger og smører ikke matpakke.

Da får de frokost som er ulik hver dag. Brødskive, knekkebrød, havregrøt, musli, egg og bacon etc. Midt på dagen får de et varmt måltid. Det er hver uke suppe en gang, fisk to ganger, et vegetarmåltid og fredagskos (pizza, lasagne, taco). Kl 14 er det også mat. Da er det alltid brødskiver og frukt.

Veldig fornøyd, men vi betaler 750 kr/mnd.

Skrevet

Hei. Det syns jeg høres rart ut... eller? I bhg til sønnen vår, så har de egen ernæringsfysiolog, som kun er ansatt til kjøkkentjenester ol. Hun setter opp friske og sunne menyer, nye for hver uke.

Vi skal heller ikke sende med barna nistepakke, da bhg liker å ha kontroll på hva slags mat osv som er i bhg, da det også er barn med allergier der.

Jeg leverer aldri sønnen vår før kl. 09:30 , men for barn som ikke har hatt lyst på frokost hjemme, så får de frokost, som består av brød/yoghurt el.

Så er det nytt måltid kl. 11:00, det er et brød/knekkebrød måltid, eller middag.

De har varm middag to til tre ganger i uken, av og til mindre, av og til mer.

Så kl 14:00 har de et fruktmåltid med kun frukt eller smoothie. Dersom noen blir fryktelig sultne utover dette, så får de mat, så klart :)

Vet at det slettest ikke er det mest normale at bhg har egne ernæringsfysiologer ansatt på kjøkkenet og ny meny for hver dag, hver uke, men det er jo noe man kan ta opp ?

Skrevet

Vi betaler 250kr.

De får et brødmåltid (lunsj) og frukt/grønt og en brødskive hvis de vil senere på dagen. I tillegg får de melk.

De er ofte på tur hvor de griller og får med kakao. Det er også stadig de baker eller lager varm mat i barnehagen.

Det eneste vi må ta med av niste er dersom hun skal spise frokost i barnehagen. Yoghurt kan vi levere med hvis vi vil hun skal ha det intill frukt.

Synes denne ordningen fungerer veldig bra :-)

Skrevet

Sommerfrisk, hvilken barnehage går din sønn i? Jeg er og fra Arendal, og lurer på forskjellene her. Er det privat eller kommunaL?

Anonym poster: 4afbe349364b1e914b38eb154843e208

Skrevet

Jeg jobber i barnehage. barna hos oss har med matpakke til frokost, men får melk. Til lunsj er det brød 3 dager og middag 2 ganger. De har med egen frukt som vi skjærer opp og serverer felles

Skrevet

Jeg må nok snakke med barnehagen om dette, ja. Varm mat er jeg ikke så nøyen på, for hun får jo ordentlig middag hjemme. Men det med frukt / grønt er egentlig en dealbreaker for meg. Jeg får sende med litt hver dag rett og slett.

Skrevet

3 brødmåltider 5 dager i uka! Oj, det var mye. Ikke rart unger blir kresne og bare vil ha brød...

I vår bhg får de kun 1 måltid pr dag. 3 av ukedagene får de brød, 1 gang havregrøt + smoothie og 1 gang varmmat.

Jeg ville tatt det opp med foreldrerepresentaten for din avdeling. Det er ikke dyrere å servere variert kost. Du kan jo komme med konkrete forslag som grønnsakspizza, forskjellige grønnsakssupper, smoothie og oppskåret frukt.

Jeg pleier forresten å ta med noe frukt eller grønt hver mandag og legge på kjøkkenet. Det er en frivillig ordning hos oss, men det er flere foreldre som gjør det så da blir det ofte 1-2 frukt/grønt fat i uka.

Anonym poster: b863991071cf67b747806dd720bdd0d3

Skrevet

Jeg er så glad jeg bor i Sverige. Så slipper jeg å tenke på maten til min sönn. Han får 3 måltider pluss 2 mellommål som pleier å väre frukt. Alt ligger i avgiften som vi betaler i månden.

Og da vet jeg att han får en god og sund mat.. De har egen kokk i barnehagen.

Skrevet

Vibetaler 300 kr. I mnd. Da har de varmmat 3 ganger i uken, resten av dagene har de nybakte og hjemmelagde rundstykker.

2 av varmmat-dagene er det skikkelig middag med masse grønnsaker og div. 1 av dagene er det havregrynsgrøt.

Vi er veldig fornøyd med mattilbudet i bhg. De har også frukt hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...