:)novemberbarn:) Skrevet 18. desember 2012 #1 Skrevet 18. desember 2012 Er det noen her som ikke er helt klare for flere barn selv om første er tre år? Alle spør om når vi skal ha nestemann og at vi ikke må vente altfor lenge med nr. to. Vi har jo plass nå, men vi har nettopp flyttet til et nytt sted og jeg jobber enn så lenge som tilkallingsvikar på sykehjem. Må jo ha penger i permisjonen. Datteren min er i skikkelig trassalder og jeg må innrømme det er litt slitsomt. Vil ha en til, men tenker også om jeg orker flere. Det er kanskje vanlig? Jeg vet at man ikke alltid kan planlegge når man skal få barn, men ønsker meg gjerne et vår eller tidlig sommerbarn Sist gang var det vinter og kaldt.
BellaSuz Skrevet 18. desember 2012 #2 Skrevet 18. desember 2012 Jeg venter nummer to nå, og storebror blir da 5 år når lillesøster kommer. Begge er vårbarn (anbefales virkelig!!). Må vel innrømme jeg var "klar" for barn nummer to noen mnd etter fødselen (haha!), men samboer var ikke klar, og vi har hatt litt turbulent forhold i mellomtiden slik at det slettes ikke ble noen A4-løsning på antall år mellom barna. I dag er jeg derimot veldig fornøyd med at det blir noen år mellom dem, storebror er ferdig med bleie, sover hele natta, snakker, går (selvfølgelig!) og er veldig selvstendig. Dvs så slipper jeg å ha to "babyer" å ta vare på når søster kommer. Håper jeg kan si det samme senere når dem blir større også, at aldersforskjellen er OK :-) Uansett, det jeg skulle frem til er at du MÅ ikke ha 3 år mellom barna, få nummer to når det passer inn i livssituasjonen deres :-) Hvis du venter litt til så er kanskje den verste trassalderen til datteren deres over, og du/dere har frisk motivasjon til nummer to :-) Kanskje du også har fått deg fast jobb og fått litt nettverk rundt dere som virker positivt inn. Lykke til!
:)novemberbarn:) Skrevet 18. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 18. desember 2012 Jeg tenker fire-fem år mellom er veldig greit. Alle sier at det må ikke være så stor aldersforskjell mellom barna, så de får glede av hverandre. Jeg tror egentlig ikke at det er tilfelle. Som du sier, så er det veldig greit at den største har slutta med bleie og er mer selvstendig. Jeg tenker at sønnen din kommer til å bli en stolt storebror som vil hjelpe til med babyen. Satser på en baby i april, mai eller juni neste gang:)
mamman til to gutter Skrevet 18. desember 2012 #4 Skrevet 18. desember 2012 Jeg har ca 3 år mellom mine selv, fordi det passet for oss, men jeg tror ikke det er noen fasitløsning at alle "må" ha det for at søsknene skal ha det bra. Jeg har selv en søster som er 3 år eldre og vi har knapt gjort noe annet enn å krangle opp gjennom årene. Det hendte av og til i feriene at vi kunne leke sammen når vi ikke hadde noen andre å leke med, men det var ikke alltid det heller. Samtidig så vet jeg om andre som i dag som voksne har et veldig godt og nært forhold til søsknene sine, selv om det er mange år mellom dem. Selvfølgelig har man ikke det samme søskenforholdet om det er 6-7 år mellom, som hvis det er 1-2-3 år mellom, men det er ikke dermed sagt at søskenforholdet er noe dårligere. Få barn når det passer for dere og ikke når det passer for alle andre
:)novemberbarn:) Skrevet 18. desember 2012 Forfatter #5 Skrevet 18. desember 2012 Føler meg ikke akkurat presset til å få barn nå selv om noen sier at vi ikke må vente for lenge. Det kommer når det kommer. Jeg tror i hvertfall at datteren min blir glad den dagen hun blir storesøster. Hun snakker om det:) Jeg er yngst av tre og de er flere år eldre enn meg og vi har et godt forhold. Og det har vi alltid hatt:)
3 nøtter til Askepott Skrevet 19. desember 2012 #6 Skrevet 19. desember 2012 Synes alle maser. Frekt synes jeg det er. Jeg skal ikke ha flere barn, ikke nå og heller ikke om noen år.
3 blå Skrevet 19. desember 2012 #7 Skrevet 19. desember 2012 Jeg har 4 år mellom nummer 1 og 2 og 3 år mellom nummer 2 og 2. Alt funker like bra og de to eldste leker veldig bra sammen til tross for 4 års forskjell Mannen min har bedre forhold til søsteren sin som er 5 år yngre enn broren som er 2 år eldre. Alder har ikke alltid så mye å bety!
Plutselig_gravid Skrevet 19. desember 2012 #8 Skrevet 19. desember 2012 Her er det 6 år mellom nr 1 og nr 2 2 år mellom nr 2 og nr 3. Helt perfekt! Nr 1 og nr 2 (9 og 3,5 år) leker fint sammen og kan finne på ting sammen. Det samme gjør nr 2 og nr 3 (1,5 år) Jeg har hatt mye glede gjennom hele oppveksten av mine 2 brødre som er 10 og 12 år eldre enn meg, + vår lillesøster som er 4 år yngre enn meg. (mamma og pappa fikk 2 kull;) ) Dette til tross for stor aldersforskjell eller kanskje nettopp pga stor aldersforskjell:) hvem vet...
DaTuMa Skrevet 20. desember 2012 #9 Skrevet 20. desember 2012 Mine to blir det ti år imellom. Jeg ville egentlig bare ha en, men samboeren min overtalte meg. Glad for det nå :-)
4blir5 Skrevet 22. desember 2012 #10 Skrevet 22. desember 2012 Jeg har 3 barn på 5 år, 3,5 år og 5 mnd. Syns det er veldig kjekt med såpass liten aldersforskjell på de to eldste da de leker så kjekt sammen og regner m at minstemann vil få mye glede av sine to eldre søsken når han blir litt eldre. Er veldigctracelt med 3 såpass små, men de er jo litt på "samme nivå" og det er derfor veldig greit å finne på aktiviteter som passer hele familien!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå