Von Hertelhofen Skrevet 17. desember 2012 #1 Skrevet 17. desember 2012 Nå er jenta mi snart ett år gammel, og hun drikker svært lite morsmelk. Det er vel rundt denne tiden mange begynner å gi barna sine kumelk. Men jeg er ganske skeptisk til dette. Jeg mener at kumelk er for kalven, og ikke menneskebarn. Det er klart melk inneholder en del bra stoffer som proteiner og kalsium, men disse tingene kan jo jenta mi få andre steder. Jeg er ikke bastant imot meieriprodukter, hun får f.eks yogurt og ost mm. Men jeg liker ikke at hun skal bøtte nedpå glass etter glass med melk. Jeg har lest publiserte studier som konkluderer med negative effekter av mye inntak av melk. Det finnes sikkert også studier som påpeker positive sider, men slike har ikke jeg funnet/lest. Jeg er over middels kostholdsinterresert, og liker å stille spørsmål om normale eller "gammeldagse" teorier. Så nå vil jeg ha andres mening. Gir du barnet ditt kumelk? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Februargullet2013 Skrevet 17. desember 2012 #2 Skrevet 17. desember 2012 Kan vel gi fra de er 12mnd:)
Elsker livet Skrevet 17. desember 2012 #3 Skrevet 17. desember 2012 Ja, jeg gir barna mine kumelk. Men prøver at de ikke pøser på. Har akkurat samme issue som deg, tror ikke det er nødvendig eller spesielt bra så lenge man har et ellers balansert kosthold. Men har dessverre ikke brydd meg nok til å ta tak i det og finne gode alternativer. Skal prøve å mote meg opp til å gidde å lære mer om det.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2012 #4 Skrevet 17. desember 2012 Jeg har ikke barn enda, men kommer ikke til å gi søtmelk i tide og utide selv til barna når de kommer. Stort sett av samme grunner som deg. Jeg har selv melkeproteinintoleranse og dette ble først oppdaget som godt voksen. Unner ingen barn å gå så mye tett osv som jeg var da jeg var barn. Jeg ville trolig ha sjekket barnets blodtype også ift hvor store mengder jeg ville gitt barnet av melkeprodukter. Ved forkjølelser osv er det jo bare ugunstig å gi barnet melk som øker slimproduksjonen også. Om man kan en del om kosthold og er bevisst sammensetningen av næringsstoffer i den maten man spiser så trenger man absolutt ikke drikke melk. Anonym poster: c2e2f17f0d8926493f8125cfd06a9d2d
Gjest Kira bjeffer julen inn Skrevet 17. desember 2012 #5 Skrevet 17. desember 2012 Vår eldste begynte med kumelk da hun var omkring 11 mnd. Hun fikk full puppenekt da hun var 8 mnd, og ville heller ikke ha mme. Derfor startet vi med kumelk litt tidligere (i samråd med hs). Rett og slett fordi hun skulle få i seg væske. Jeg må innrømme at jeg ikke drikker melk selv, har ikke gjort det siden jeg gikk på barneskolen. Eldste på 3 år elsker melk, hun foretrekker det fremfor saft. Har dessverre ikke så mye kunnskap om akkurat melk, men tenker det er greit å drikke alt (bortsett fra vann!) med måte. Yngste på 10 mnd har enda ikke smakt det, og det blir nok noen mnd til på mme for hans del.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2012 #6 Skrevet 17. desember 2012 Nå er jeg ikke helt ferdig utruget, men når sønnen min kommer og er klar for slik kosthold, tror jeg at jeg ikke skal i han melk. Melkeindustrien er no jævlige og kyniske greier som jeg ikke greier å stille meg bak... Anonym poster: 3916017c67ba53251d52b84b82f9f60a
Koala *g07* Skrevet 17. desember 2012 #7 Skrevet 17. desember 2012 Jeg har ikke barn enda, men kommer ikke til å gi søtmelk i tide og utide selv til barna når de kommer. Stort sett av samme grunner som deg. Jeg har selv melkeproteinintoleranse og dette ble først oppdaget som godt voksen. Unner ingen barn å gå så mye tett osv som jeg var da jeg var barn. Jeg ville trolig ha sjekket barnets blodtype også ift hvor store mengder jeg ville gitt barnet av melkeprodukter. Ved forkjølelser osv er det jo bare ugunstig å gi barnet melk som øker slimproduksjonen også. Om man kan en del om kosthold og er bevisst sammensetningen av næringsstoffer i den maten man spiser så trenger man absolutt ikke drikke melk. Anonym poster: c2e2f17f0d8926493f8125cfd06a9d2d Hei. Må spørre deg ang plager, kan du beskrive dem?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2012 #8 Skrevet 17. desember 2012 Jeg har ikke barn enda, men kommer ikke til å gi søtmelk i tide og utide selv til barna når de kommer. Stort sett av samme grunner som deg. Jeg har selv melkeproteinintoleranse og dette ble først oppdaget som godt voksen. Unner ingen barn å gå så mye tett osv som jeg var da jeg var barn. Jeg ville trolig ha sjekket barnets blodtype også ift hvor store mengder jeg ville gitt barnet av melkeprodukter. Ved forkjølelser osv er det jo bare ugunstig å gi barnet melk som øker slimproduksjonen også. Om man kan en del om kosthold og er bevisst sammensetningen av næringsstoffer i den maten man spiser så trenger man absolutt ikke drikke melk. Anonym poster: c2e2f17f0d8926493f8125cfd06a9d2d Hei. Må spørre deg ang plager, kan du beskrive dem? Jeg var alltid delvis tett i luftveiene, selv om jeg ikke hadde astma. Gikk alltid rundt og kremtet pga at jeg hadde så mye slim i halsen. Hadde treeeeg mage. Jeg var egentlig ekstremt aktiv, men greide ikke kondisjonsidretter pga alt slimet og at jeg ble så tett. Flere leger prøvde å gi meg astmamedisiner som jeg faktisk ikke tålte og som heller ikke hadde noen effekt - noe som ikke var så rart siden jeg ikke hadde astma selv om jeg tilsynelatende hadde alle tegn på det. Fikk tidvis en god del røde prikker på hele kroppen, kunne også få kløende utslett. Fikk medisiner for dette som jeg ble virkelig dårlig av. Etter som jeg ble litt større begynte jeg å nekte å drikke melk, noe som var vanskelig for mine foreldre som selvfølgelig fikk vite at "jenta MÅ drikke melk" av legene. Jeg ble ekstra dårlig ift pust, kremting og slim hvis jeg hadde i meg både søtmelk og ost. Jeg tålte noe surmelk når jeg var lita, og av en eller annen grunn så tålte jeg melk som kom rett fra kua som jeg fikk da jeg var hos oldemor. Da ble jeg aldri tett. Som godt voksen ble det også oppdaget at jeg hadde noen mangler i kroppen. Selv etter tilskudd i flere år (og brukt en formue!) så fikk jeg ikke opp verdiene til akseptable nivåer. Først etter at jeg kuttet helt ut melkeprodukter fikk jeg normale verdier. Som voksen har jeg vært veldig mye sliten og trøtt, stiv i kroppen, tung i kroppen. Magen har variert mellom veldig hard og veldig løs. Har slitt med mye kviser. Mye tørr hud. Tidvis eksem og psoriasis i hodebunnen. I dag holder jeg meg helt unna melkeprodukter i hverdagen og er symptomfri! Anonym poster: c2e2f17f0d8926493f8125cfd06a9d2d
Koala *g07* Skrevet 17. desember 2012 #9 Skrevet 17. desember 2012 Jeg har ikke barn enda, men kommer ikke til å gi søtmelk i tide og utide selv til barna når de kommer. Stort sett av samme grunner som deg. Jeg har selv melkeproteinintoleranse og dette ble først oppdaget som godt voksen. Unner ingen barn å gå så mye tett osv som jeg var da jeg var barn. Jeg ville trolig ha sjekket barnets blodtype også ift hvor store mengder jeg ville gitt barnet av melkeprodukter. Ved forkjølelser osv er det jo bare ugunstig å gi barnet melk som øker slimproduksjonen også. Om man kan en del om kosthold og er bevisst sammensetningen av næringsstoffer i den maten man spiser så trenger man absolutt ikke drikke melk. Anonym poster: c2e2f17f0d8926493f8125cfd06a9d2d Hei. Må spørre deg ang plager, kan du beskrive dem? Jeg var alltid delvis tett i luftveiene, selv om jeg ikke hadde astma. Gikk alltid rundt og kremtet pga at jeg hadde så mye slim i halsen. Hadde treeeeg mage. Jeg var egentlig ekstremt aktiv, men greide ikke kondisjonsidretter pga alt slimet og at jeg ble så tett. Flere leger prøvde å gi meg astmamedisiner som jeg faktisk ikke tålte og som heller ikke hadde noen effekt - noe som ikke var så rart siden jeg ikke hadde astma selv om jeg tilsynelatende hadde alle tegn på det. Fikk tidvis en god del røde prikker på hele kroppen, kunne også få kløende utslett. Fikk medisiner for dette som jeg ble virkelig dårlig av. Etter som jeg ble litt større begynte jeg å nekte å drikke melk, noe som var vanskelig for mine foreldre som selvfølgelig fikk vite at "jenta MÅ drikke melk" av legene. Jeg ble ekstra dårlig ift pust, kremting og slim hvis jeg hadde i meg både søtmelk og ost. Jeg tålte noe surmelk når jeg var lita, og av en eller annen grunn så tålte jeg melk som kom rett fra kua som jeg fikk da jeg var hos oldemor. Da ble jeg aldri tett. Som godt voksen ble det også oppdaget at jeg hadde noen mangler i kroppen. Selv etter tilskudd i flere år (og brukt en formue!) så fikk jeg ikke opp verdiene til akseptable nivåer. Først etter at jeg kuttet helt ut melkeprodukter fikk jeg normale verdier. Som voksen har jeg vært veldig mye sliten og trøtt, stiv i kroppen, tung i kroppen. Magen har variert mellom veldig hard og veldig løs. Har slitt med mye kviser. Mye tørr hud. Tidvis eksem og psoriasis i hodebunnen. I dag holder jeg meg helt unna melkeprodukter i hverdagen og er symptomfri! Anonym poster: c2e2f17f0d8926493f8125cfd06a9d2d Så bra da Jeg har nemlig et barn som fikk denne diagnosen, da de ikke kunne finne noe annet å forklare hans mageproblemer på. Men kan du spise gulost og yoghurt? Hørte nemlig at det ikke var protein i de produktene? Du holder deg unna alt som har et snev av melk i seg ? Er jo melk i så utrolig mye, så blir litt rådvill når det kommer til barnet mitt.
Von Hertelhofen Skrevet 18. desember 2012 Forfatter #10 Skrevet 18. desember 2012 Jeg er overrasket over at jeg har fått mange positive svar, trodde nesten jeg kom til å bli hudflettet fordi jeg ikke vil gi ungen min kumelk. Men det er vist vanligere enn jeg trodde å være skeptisk til kumelk Er det flere med meninger om dette?
mamma_til_gutt Skrevet 18. desember 2012 #11 Skrevet 18. desember 2012 Jeg kommer til å gi barnet mitt 1-2 glass om dagen, men ikke mer. Melk er ingen tørstedrikk synes jeg. Men jeg må bare spørre: at melk er for kalven er jo riktig, men hvorfor er det ille? Det er jo kun mm som er for mennesker. Alt (nesten) vi spiser er jo også mat for andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå