Gå til innhold

Å gi dyr i julegave...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om det? Når barna har ønsket seg dette dyret i over lengre tid (år), og foreldrene er innstilte på å passe på dyret, uavhengig av om barna er interesserte eller ikke... De kommer uansett til å få dyr etterhvert, så hvorfor ikke i julegave isteden for å vente til f.eks januar?

Noen tanker rundt dette med dyr i julegave?

Anonym poster: a089633dd508942dd425fd0d5993de62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan jo det,men du må regne med at om noen månder er det du og mannen din som gjør alt med dyret:)

Skrevet

Hadde ikke gitt det som julegave, men kunne godt hentet hjem en valp til julen om vi skulle ha hund.

Skrevet

Det er jo foreldrene som har ansvaret for dyret, det er deres dyr, så lenge barna er under 16 år, faktisk i følge loven.

Så man gir egentlig seg selv et dyr, med mindre det er snakk om ungdommer over 16 år.

Om dere har satt dere godt inn i arten, føler dere vet det meste (bedre å vite på forhånd enn å spørre etterpå faktisk), ser jeg ingenting i veien for at dere kan ta til dere et dyr. Men dere, som foreldre, må være oppriktig interessert i dyret dere og, og dyrets velferd. (f. eks kaniner skal ikke oppbevares i bur og hunder trenger lufteturer og kloklipp ;) )

Anonym poster: e4ac51ea96c75f511460dd0b7ae170c3

Skrevet

Jeg mener at dyr ikke er gaver. Da kan man heller gi penger til ungene som kan brukes på dyr. Poenget mitt er at et dyr er ikkje en gjenstand, men et familiemedlem med følelser og behov som skal dekkes. Er ikke en ting man kan kaste når man er lei den. Jeg grøsser av dem som gir dyr som julegave.

Skrevet

syns det er en uting. som hun over sier, dyr er ikke gjenstander men levende vesner

Skrevet

syns det er en uting. som hun over sier, dyr er ikke gjenstander men levende vesner

Men vi ser jo ikke på dyr som gjenstander, klart, vi kan jo gi penger til jul, og dra i romjula å kjøpe dyret, men hva blir forskjellen da? Vi er jo klar over at dette er et levende vesen, og blir å gi det mye omsorg og kjærlighet selv om det evt blir gitt i presang.

Gjest tilda med to små <3
Skrevet (endret)

Dersom dere uansett kommer til å kjøpe dette dyret snart, ser jeg ingenting galt med å kjøpe nå og kalle det en julegave til familien. Jeg klarer ikke å se forskjellen på å gi et dyr eller gi penger som skal brukes på et dyr. Jeg antar dere ikke har tenkt å pakke stakkaren inn i papir og bånd, så dyret merker nok ikke forskjell på om det kommer i hus i slutten av desember eller midten av januar ;)

Dette forutsetter såklart at det er dere voksne som har ansvaret og at dere utøver fornuftig dyrehold. Men det gjelder jo uansett når en familie skaffer seg et dyr.

Endret av tilda med to små <3
Skrevet

Ser ikke noe galt i det så lenge dere er fullt klar over ansvaret dyret innebærer. Så lenge dyret skal gis til noen i deres eget hus synes jeg det er helt ok.

Noe jeg er helt imot er å gi dyr i gave til noen som ikke bor hos dere. F.eks hamster eller kanarifugl til tantebarn er ikke greit i det hele tatt!

Skrevet

Vi gir femåringen akvarium og fisk i julegave. Teller det som dyr?

Skrevet

Jeg mener at dyr ikke er gaver. Da kan man heller gi penger til ungene som kan brukes på dyr. Poenget mitt er at et dyr er ikkje en gjenstand, men et familiemedlem med følelser og behov som skal dekkes. Er ikke en ting man kan kaste når man er lei den. Jeg grøsser av dem som gir dyr som julegave.

Signerer.denne!!!

Levende vesener skal ikke gis bort som gaver.

Skrevet

Jeg fikk hest i morgengave fra min mann, og synes det var en magisk fantastisk gave som fortsatt gir meg glede hver dag, snart ti år senere. Å gi dyr som overraskelse uten å vite om noen ønsker seg det er en uting, men om man uansett har tenkt å skaffe seg katt, hvorfor ikke gi den til barna til jul?

Anonym poster: 03b0c46d4329d4d42d29e3937f43e208

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis man ikke kan gi det til familien i gave fordi dyret da blir gjort til en "ting" bør man heller ikke godta å betale for dyret ... Bare nevner det! Har man en sånn over-etisk tankegang bør man kun ta omplasserte dyr i hus, da. Gi gjerne en hund dersom alle i familien din ønsker seg en hund.

Skrevet

Å hjelpes... Gi penger til å kjøpe dyret, i stedet for dyret? Dyret blir da ingen "ting" selv om man kaller det en julegave? Skal man ha dyr må man sette seg inn i dyrets behov og gi det et godt hjem og stell. Da spiller det vel ingen rolle om man kaller det en julegave vel......?

Anonym poster: 35250b4768586d4906e732f3fb868db6

Skrevet

Vi kjøpte kanin til ene ungen her i bursdagsgave. Vi hadde tenkt på dette lenge og var veldig klar for et nytt dyr i familien og ansvaret det medførte.

Syns det er greit å gi dyr i gave om en uansett hadde tenkt å skaffe seg et dyr og at det ikke er et impulskjøp.

Anonym poster: 32c6a3ed0fa76ef14641e0bf8f796496

Skrevet

Men vi ser jo ikke på dyr som gjenstander, klart, vi kan jo gi penger til jul, og dra i romjula å kjøpe dyret, men hva blir forskjellen da? Vi er jo klar over at dette er et levende vesen, og blir å gi det mye omsorg og kjærlighet selv om det evt blir gitt i presang.

Forskjellen er holdningen dere lærer barna.

Skrevet

Så lenge du, HI vet at du ikke anser et dyr som en gjenstand så synes jeg du skal gi det til barna dine som julegave. De som føler at dyret blir gjort om til en gjenstand/ting bare ved å gi det i gave, hva føler dere når dere gir ungene penger for å kjøpe dyret da? Og hva kjøper man med penger, jo ting man ønsker seg.

Skrevet

Gi en hund og kall den Jesus. ;)

Jeg regner med dere klarer å si de riktige tingene, og har oppdratt barna slik at de kan skille mellom leke og liv. Desuten er jeg enig i at det bør være en gave til hele familien. Tenker at noen får småsøsken på julaften. Det må kunne gå greit med familieforøkelse på denne måten også da.

Skrevet

Forskjellen er holdningen dere lærer barna.

Tror nok vi greier å gi barna gode holdninger selv om de får dyr i julegave... Dette er noe som er nøye planlagt, som vi vet de har ønsket seg over lengre tid. Ikke noe impulskjøp som de kommer til å bli drittlei av dagen etter de har fått det. Jeg er igrunn også i prinsippet i mot å gi dyr i julegave, men greier ikke helt å se problemet når dyret har vært ønsket lenge, og vi alle er villige til å ta vare på det, så ser jeg ikke helt forskjellen ved å gi penger i julegave så de kan kjøpe seg dyr enn å gi selve dyret. Vi kommer da ikke til å pakke det inn i gavepapir og bånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...