Gå til innhold

Gir dere like mye til tantebarn som til de dere er bonustante til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror har samboer med 3 barn og de har siden ifjor også sammen fått et barn på 7 mnd. Dette er eneste tantebarn. Samboerens andre barn er der kun 50%, og en ser dem sjelden når de først er der. De er en god del eldre.

Min bror har bestandig gitt floitte gaver til mine 2 barn, og jeg har brukt å kjøpt noe til ca 200 til hans stebarn. Dette er tredje julen forresten.

Nå er jeg derimot blitt tante med alt det innebærer: babykos, en tulle som kjenner meg igjen og som jeg får et forhold til fra starten av og jeg er blitt helt tussete. Har kjøpt noe i julegave som koster 700,-(jeg er fadder også), og nå mener en venninne at jeg må gi samme sum til de andre barna.

Vi er en liten familie. Kun jeg og min bror, våre barn og våre foreldre. Våre foreldre har heller ikke søsken. Derimot har de andre barna skilte besteforeldre med xantall stebesteforeldre, stetanter, stesøskenbarn, steforeldre ++++ og de får et tonn med gaver.

De skal heller ikke feire jul sammen med oss.

Jeg kjenner at jeg syns det blir feil.

Anonym poster: 7a7487c9478e9435f5060c850ca81575

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. De får nok av sin biologiske familie. Hadde de derimot ikke hatt egne så hadde nok samvittigheten min sagt noe annet.

Jeg har to barn fra før og sambo og jeg har en sammen. Jeg forventer ikke at hans søster eller foreldre skal gi like mye til mine to sønner som vår felles får.

Skrevet

Nei det må du ikke mener jeg.

Alt de får fra dere er jo bonusgaver i tillegg til det de får fra sine egne. De får også gaver fra to sett foreldre, gjerne fra flere besteforeldre og ekstra med tanter og onkler. Og dette på begge sider!

Du kan bruke mer med god samvittighet.

Skrevet

Nei det må du ikke mener jeg.

Alt de får fra dere er jo bonusgaver i tillegg til det de får fra sine egne. De får også gaver fra to sett foreldre, gjerne fra flere besteforeldre og ekstra med tanter og onkler. Og dette på begge sider!

Du kan bruke mer med god samvittighet.

Ja, mine foreldre kjøper jo også til dem så de får fra veldig mange. De får også fra en xstebestemor hehe. Så jeg føler de virkelig får nok for å si det sånn;)

Som Cinnamon sa: hadde de ikke hatt egen familie hadde saken stilt seg annerledes.

Skrevet

Ja, jeg gjør det. Men ingen av dem får gaver til 700 kr da...

Har 6 tantebarn og 1 bonustantebarn, alle får for ca 300 kr.

Anonym poster: 7f890978ce3bb1372f8b8de84937eac0

Skrevet

Jeg synes det er flott at du gir gave til dem, og synes du fint kan gi mer til tantebarnet ditt. :)

Broren min har en samboer med to barn fra før, selv har han ett barn (ingen felles). Der gir jeg kun gave til broren min sitt barn, av den enkle grunn at ingen på samboerens side gir gave til min niese. Niesen min har også liten familie, kun meg, faren og foreldrene våre (ingen kontakt med moren og hennes familie), mens stesøsknene har stor familie, så de får allerede mange flere gaver enn henne. Da hadde det blitt enda mer skeivt hvis jeg skulle begynne å gi gaver til alle, selv om jeg i prinsippet synes man skal gjøre det. Da bruker jeg heller de pengene på å kjøpe litt ekstra til min niese for å prøve å jevne ut forskjellene bittelitt.

Så jeg mener man må se det an i hver enkelt situasjon, det finnes ikke ett fasitsvar som passer for alle.

Anonym poster: 57742e54a4a9f1c137d12af5ef9f2237

Skrevet

Når dere ikke skal feire jul sammen med dem, kan jeg virkelig ikke se at dette er et problem. Synes det hadde vært annerledes om alle skule åpne gavene sammen, og den "ekte" tantungen din fikk en åpenbart dyrere gave enn sine søsken.... :-)

Skrevet

Jeg kjøper for ca samme pris. Men ingen får fire 700. Men kjøper du for så mye trenger du ikke nødvendigvis kjøpe så dyrt til de andre synes jeg.

Skrevet

Jeg kjøper likt til "ekte" tantebarn, og til de "nye søskebarna", som datteren min kaller dem ;)

Jeg gidder ikke å gjøre noen vurdering av hvem de ellers får gaver av og prøve å utjevne eventuelle forskjeller som oppstår ut fra hvordan andre gir sine gaver, for vår del synes vi det er best å behandle alle barna likt. De blir jo forhåpentligvis i familien for bestandig, og da føles det rett for oss å behandle alle likt :)

Skrevet

Jeg har ikke ste tantebarn, men er stemor da. Og mine søsken og foreldre gir like dyre gaver til mine stebarn som det mitt barn får. Min søsters barn får og for samme sum, så her er det likt for alle

Anonym poster: effb543cbcdceffdc04a5d91c884bfde

Skrevet

Kommer helt an på familien til barnet. Er de en liten familie ville jeg nok brukt like mye penger. Har barnet stor familie ville jeg ikke brukt like mye penger, da får de garantert mer enn nok fra før av. Samtidig ville jeg gått inn for å kjøpe noe ordentlig, ikke noe ræl. Vet selv hvordan det er.. :)

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg gir ikke like mye til mine ste-tantebarn som til mine tantebarn. Ste-barna har familie selv som de får gaver fra, så gaver blir det nok av uansett. Hadde det der i mot vært et ste-barn i famillen som ikke hadde kontakt med f.eks faren eller farens familie, hadde det blitt annerledes.

Skrevet

Jeg ville nok ikke kjøpt likt til alle, men jeg ville tatt det opp med broren og den nye samboeren på forhånd, slik at det ikke blir noe tema og krangling rundt det i ettertid. Sundet slik du legger det frem her, at du er fadder og føler av den grunn at du vil gi noe ekstra og at du dessuten har et helt annet forhold til ditt "ordentlige" tantebarn, at du blir helt tussete av henne, som du sier. Forklar også det med at disse barna får masse ekstra gaver fra andre familiemedlemmer.

Dersom din brors nye samboer skulle hatt ett problem med dette synes jeg hun er rar. Hun kan ikke forvente at du skal føle likt for bonustantebarna, du har tross alt ikke kjent de siden de var babyer, og spesielt dette med at du er fadder synes jeg teller mye:)

Skrevet

Takker for svar:)

Det er klart det kan bli et følsomt tema, og en skal jo trå noe forsiktig. Likevel føler jeg altså at det blir feil å ikke forskjellsbehandle også. For deg som har .. var det 7 tantebarn og 1 bonus skjønner jeg at du ikke gjør forskjell. Jeg får antagelig ikke flere tantebarn så fordelingen her vil være ganske så konstant og da føler jeg for å gjøre ekstra stas på henne som har liten familie rundt seg.

Og bare så det er sagt: det er selvfølgelig ikke prisen som avgjør hvor mye stas en gjør på noen, sånn at ikke noen blir for opphengt i det. Takk igjen fr synspunkt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...