Gå til innhold

Idag ble jeg virkelig sjokkert!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistet jobben da firmaet jeg jobbet hos gikk konkurs. Får dagpenger, men det utgjør bare 64% av lønnen. Uansett så gjør dette at jeg akkurat klarer meg hver mnd. Saksbehandleren min på NAV ringte meg for noen uker siden og sa jeg kunne søke om julehjelp fra frelsesarmeen her i byen. Hun sendte meg søknadskjema og jeg søkte.

Fikk svar fra de om at jeg kunne komme idag mellom 11-13 og hente julehjelpen. Kom kl 11 og det var masse folk der. Fikk utdelt gavekort på Kiwi til å handle for, også var det 2 lange bord med leker til barn. Vi fikk beskjed om at vi kunne ta gaver derfra til barna.

Og gjett om jeg ble sjokkert! Folk hamstret gaver, vi fikk utdelt 2 poser hver.( litt mindre enn rema 1000 sin handleposer) folk gikk amok. Her var det om å ta de største gavene og mest mulig gaver.

Det var mest nordmenn der, og noen afrikanere. Regner med de var kristne siden de hadde svære "gullkors" hengende rundt halsen.

Det ene paret ble bedt om å gå fordi de hadde tatt alt for mye gaver. Damen stod med 2 poser full av gaver, mannen hadde 1 pose og hendene fulle. Og de hadde kun 2 barn!

Var også en norsk dame i 40årene med datteren på rundt 16-17år. De tok gaver med som de skulle gi til nevø, niese, kusine fetter osv. Folk til virkelig helt av.

Ble helt sjokkert! Her var det ikke snakk om at alle skulle få, her var det snakk om å ta mest mulig.

Det var masse der jeg kunne tenkt å gi barna mine, men jeg tenker jo så langt at det er jo flere som stod i kø utenfor som gjerne ville ha gaver til sine barn!

Er jeg rar som reagerer? Eller er det helt normalt? Skjønner egentlig ikke hvorfor de ansatte ikke sa noe. De så jo at folk tok mye mer enn hva som var "lov"

Greit man ønsker å gi barna sine mange julegaver, men er vi blitt så egoistisk at vi tenker kun på oss selv?

Da den verste stormen var lagt seg fant jeg to små lekebiler som jeg tenkte å gi til mine to sønner. Tok også en fargeblokk til hver og ett sett med fargerblyanter. Gikk bort til en av de ansatte og sa tusen takk og at dette var ett flott tiltak. Hun kom da med en boks med brio togbane og spurte om ikke jeg ville ha den, siden jeg hadde ikke tatt noe særlig leker. Hun sa da at de pleier å legge ut til dyreste lekene etter en times tid fordi de har erfart at de som komme når de åpner tar alt de kommer over.

Det er virkelig synd det skal være slik. Her deler de ut til de som trenger det også tenker man bare på seg selv.

En unge trenger ikke 10 gaver hver. Får de 2-3 gaver er det mer enn nok, det burde det i alle fall være.

Vel dagens lille sukk fra meg:)

Anonym poster: 6557ce6585821bee36bde52ff5eb089e

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg er ikke overrasket. Folk er så frekke at det skulle ikke vært lov!

Så flott at du fikk "litt igjen" for å være såpass ydmyk! Håper du og guttene dine får en flott julefeiring! Og togbanen kommer nok godt med :)

Skrevet

Du er et godt menneske.

Anonym poster: 16e9fb122b1d434f77fdec4eae07e079

Skrevet

Det høres jo ut som om dette var litt dårlig organisert, men flott tiltak da. Vi får håpe de hadde fått inn så mye gaver at det uansett ble nok til alle. Veldig hyggelig at de som sliter økonomisk faktisk fikk mulighet til å kunne gi noe til ikke bare de aller nermeste og at barn som kansje ikke får så mye ellers får noen fine gaver til jul.

Anonym poster: 4dc5bc7edf649652fd0a7af52b5a0ec8

Skrevet

Virket som et særdeles dårlig organisert titak da. Hvorfor kunne ingen dele ut poser til folk, slik at det ble rettferdig? Alle vet jo at enkelte grafser til seg mye, mer, mest når de kan få det gratis.

Tanken er jo veldig god, men det kunne sikkert blitt mye bedre med litt bedre planlegging fra initiativtakerne :-)

Skrevet

Du er et godt menneske.

Anonym poster: 16e9fb122b1d434f77fdec4eae07e079

Takk for det:)

Trodde egentlig jeg ville få utdelt poser med mat, men det gir de vist til narkomane og alkoholikere, slik at de ikke skal selge gavekortene. Ble helt overrasket jeg over at jeg fikk gavekort på 800kr på kiwi og gaver til barna mine.

Når jeg begynner i jobb igjen i midten av januar skal jeg virkelig begynne å støtte Frelsesarmeen, de gjør en utrolig innsats. Var på gråten jeg når jeg fikk gavekortet. Tenk at det finnes så mange snille mennesker<3

God jul til dere alle:)

Hilsen en overlykkelig HI:)

Anonym poster: 6557ce6585821bee36bde52ff5eb089e

Skrevet

Virket som et særdeles dårlig organisert titak da. Hvorfor kunne ingen d

ele ut poser til folk, slik at det ble rettferdig? Alle vet jo at enkelte grafser til seg mye, mer, mest når de kan få det gratis.

Tanken er jo veldig god, men det kunne sikkert blitt mye bedre med litt bedre planlegging fra initiativtakerne :-)

Ja, ferdig pakkede poser merket med gutt/jente, alder og klær/leker. Da får folk hentet en relevant pose til sitt/sine barn. Tror jeg skal sjekke mulighetene for å jobbbe i Frelsesarmeen. Har virkelig lyst til å bidra for de som har det sånn.

Anonym poster: 052126c2d2b1a3632c174adf914912e0

Skrevet

For et nydelig menneske du er:-) ha en fantastisk flott jul med barna dine og kooos deg med god samvittighet:-)

Skrevet

Er ikke sjokkert. Har vært frivillig på julaften-arrangement til Bymisjonen, der deler vi ut pakker til gjestene og barna deres. Det er pakker som folk har donert, ferdig pakket inn med merkelapp feks "gutt 10 år", alt ettersom hvem gaven passer til.

Og her går også enkelte helt amok, selv om de ikke kan plukke selv, vi gir de pakker. Men det er mange som plutselig har en hel drøss med barn hjemme som de også må ha gaver til. Synes det er litt merkelig at de kommer for å feire julaften mens 6-7-8 barn sitter hjemme og venter på de jeg da.

Som hun ene damen, som hadde fått gave til seg og de 3 barna hun hadde med seg. Afrikansk opprinnelse, men det har vel ikke så mye og si. Neida, hun hadde flere barn hun, om hun kunne få flere pakker?

Er det gutt eller jente, og hvor gammel? spør jeg.

Det er, en jente på, eeeeh.. (tenkepause) ca 17-18 år, sier hun. Ja, og så hadde hun visst en til jente på, eeh, ca 20. (Hun brukte faktisk ordet cirka!) Og slik fortsatte hun helt til hun hadde fått 4 pakker ekstra med seg hjem. Da måtte jeg bare si at nå var det ikke så mye igjen så nå måtte de andre som var der også få litt. Folk er så utrolig frekke altså. Da følte jeg meg het åpenlyst "lurt" altså.

Ellers var det veldig trivelig å gi gaver til de andre som var der.

Anonym poster: 934bb5b36ba13c79ac66e6dd7bc93feb

Skrevet

Spesielt! At det går an å være så grisk?! Jeg hadde nok hissa meg så opp at jeg hadde begynt å brøle til folk.... Du skal ha takk for at du var ydmyk og nok en gang beviser at ikke absolutt alle er utakknemmlig:)

Ønsker deg og dine en riktig god jul! Juleklem

Skrevet

Er ikke sjokkert. Har vært frivillig på julaften-arrangement til Bymisjonen, der deler vi ut pakker til gjestene og barna deres. Det er pakker som folk har donert, ferdig pakket inn med merkelapp feks "gutt 10 år", alt ettersom hvem gaven passer til.

Og her går også enkelte helt amok, selv om de ikke kan plukke selv, vi gir de pakker. Men det er mange som plutselig har en hel drøss med barn hjemme som de også må ha gaver til. Synes det er litt merkelig at de kommer for å feire julaften mens 6-7-8 barn sitter hjemme og venter på de jeg da.

Som hun ene damen, som hadde fått gave til seg og de 3 barna hun hadde med seg. Afrikansk opprinnelse, men det har vel ikke så mye og si. Neida, hun hadde flere barn hun, om hun kunne få flere pakker?

Det er, en jente på, eeeeh.. (tenkepause) ca 17-18 år, sier hun. Ja, og så hadde hun visst en til jente på, eeh, ca 20. (Hun brukte faktisk ordet cirka!) Og slik fortsatte hun helt til hun hadde fått 4 pakker ekstra med seg hjem. Da måtte jeg bare si at nå var det ikke så mye igjen så nå måtte de andre som var der også få litt. Folk er så utrolig frekke altså. Da følte jeg meg het åpenlyst "lurt" altså.

Nå ser jeg ikke bort fra at damen løy, men det kunne vært sant. Mår barna er store tenåringer eller over 20 er det ikke sikkert et slikt arrangemang var så fristende. Mange på den alderen ville synes det var flaut.

En annen ting som taler for at det kunne vært sant er at de i mange land har mindre forhold til alder enn vi har her i landet. Det er mange invandrere som ikke vet akkurat hvor gamle de er. Noen lyver også på alderen i forbindelse med flukt da det gjelder andre regler for barn enn for voksne i noen sammenhenger. At en mor må tenke seg om før hun forteller hvor gamle barna er er ikke helt unaturlig. Jeg påstår ikke at denne damen snakket sant, men hun kan ha gjort det.

Skrevet

Nå ser jeg ikke bort fra at damen løy, men det kunne vært sant. Mår barna er store tenåringer eller over 20 er det ikke sikkert et slikt arrangemang var så fristende. Mange på den alderen ville synes det var flaut.

En annen ting som taler for at det kunne vært sant er at de i mange land har mindre forhold til alder enn vi har her i landet. Det er mange invandrere som ikke vet akkurat hvor gamle de er. Noen lyver også på alderen i forbindelse med flukt da det gjelder andre regler for barn enn for voksne i noen sammenhenger. At en mor må tenke seg om før hun forteller hvor gamle barna er er ikke helt unaturlig. Jeg påstår ikke at denne damen snakket sant, men hun kan ha gjort det.

Ja jeg vet, det er derfor det ble så vanskelig. Kunne jo liksom ikke si nei heller. Men synes også det var viktig at alle de som faktisk hadde møtt opp, fikk gave. Men jeg følte veldig at hun løy, på grunn av måten hun snakket på. At hun tenkte seg om mange ganger, og at hun bare "plutselig" husket flere og flere barn, etter at hun hadde mottatt en pakke og sett litt på den, tenkt seg litt om, og så hadde hun plutselig et barn til. Og et til. Og et til. Det var bare følelsen jeg fikk, men man må kanskje ha vært der og hørt henne snakke for å forstå helt hva jeg mener.

Det var ikke bare jeg som reagerte, men de andre som delte ut pakker og som fikk dette med seg reagerte også, vi snakket om det etterpå. Og alle mente at hun løy på seg flere barn enn hun hadde. Men det kan man jo aldri vite. Derfor så fikk hun så mange som vi kunne gi.

Synes det er umåtelig frekt å gribbe til seg saker og ting på den måten på et veldedig arrangement.

Skrevet

Og dette vil dette støtte med å jobbe i frelsesarmeen???

Fy f... Få bedre organisering dette er dårlig gjort!!!

Anonym poster: 3f707abc2901815fc39b3e95695d634a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...