Gå til innhold

Dere med tre barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å ha tre barn sammenlignet med to? Hvordan var overgangen fra to til tre? Og hvordan var aldersforskjellen?

Håper mange vil svare :) vi har akkurat bestemt oss for å prøve på nr 3, og vil gjerne høre litt erfaringer...

Anonym poster: eb1b45e86cf1be7bf2d3236be2019a59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er det å ha tre barn sammenlignet med to? Hvordan var overgangen fra to til tre? Og hvordan var aldersforskjellen?

Håper mange vil svare :) vi har akkurat bestemt oss for å prøve på nr 3, og vil gjerne høre litt erfaringer...

Vi merket ikke noe særlig til overgangen. Ikke stor forskjell på to og tre. Syns overgangen var mye tyngre fra en til to. Og det til tross for at minsten var mye mer krevende enn det jeg var vandt til fra de to andre (kolikkbaby)

Eldste var fem da han ble født, mellomste 3,5.

Skrevet

Vi har 3 barn,de er nå 11,7 og2,5år.Jeg har alltid sett for meg tre barn og heldigvis var mannen enig.Da lillesnupp kom til verden følte jeg at det var perfekt og at vi hadde det antall barn vi ønsket oss.Synest det er hauen nok med 3 barn med tanke på fritidsaktiviteter foreldremøter osv som skal følges opp.Overgangen to til tre er der jo,med tanke på at de trenger oss på forskjellig måte.Kunne ikke sett for meg livet uten lillesnupp ,hvis vi hadde valgt å stoppe med to.

Krangle og prøve seg ut gjør de,men inderst inne ser vi kjerligheten de har for hverandre.Har en fantastisk gullgutt og to snupper.

go for it og masse lykke til:):):)

Skrevet

Vi har 3 barn,de er nå 11,7 og2,5år.Jeg har alltid sett for meg tre barn og heldigvis var mannen enig.Da lillesnupp kom til verden følte jeg at det var perfekt og at vi hadde det antall barn vi ønsket oss.Synest det er hauen nok med 3 barn med tanke på fritidsaktiviteter foreldremøter osv som skal følges opp.Overgangen to til tre er der jo,med tanke på at de trenger oss på forskjellig måte.Kunne ikke sett for meg livet uten lillesnupp ,hvis vi hadde valgt å stoppe med to.

Krangle og prøve seg ut gjør de,men inderst inne ser vi kjerligheten de har for hverandre.Har en fantastisk gullgutt og to snupper.

go for it og masse lykke til:) :) :)

Dette var litt godt for meg å lese (ikke hi.) Er gravid med nr. 3 og når h*n er 2,5 år, vil de to største være 12 og 9, ikke sååå langt unna deres aldersforskjell. Jeg også føler at det er perfekt, men har vært litt bekymret for at de vil være "for stor" når minsten kommer (6,5 og 9,5 år.)

Anonym poster: 3c2269fb9d44ea3e18bfd2aec647f33d

Skrevet

Her i huset er det samme alder, ca, 13, 8 og snart 2. Perfekt aldersforskjell, har mye hjelp i de to eldste til aktivisering i en stresset lage-middag-situasjon f.eks. Jeg synes livet ble så herlig etter at tredjemann kom at vi prøver på nr 4 vi nå... hehe. Blir nok litt annerledes, ettersom aldersforskjellen mellom de to yngste da blir mindre, men det blir en erfaring det også.

Her i huset er det ikke mye fritidsaktiviteter, eldste spiller bordtennis, men det er trening bare 1 gang i uka og vi bytter på kjøring med andre. Midi går på idrettskole og det er en gang i uka. Minsten gjør jo ikke noe sånt. Så lenge aldersforskjellen er så stor tror jeg ikke overgangen fra 2 til 3 er så ille jeg, verre om alle er i bhg-alder :)

Skrevet

Her i huset har nr tre pushet oss helt ut på kanten. Vi er kjempeslitne og syns det var stor overgang fra to til tre barn. En til to var ingen problem, derfor vi gikk for tre:-)

Har kanskje litt med aldersforskjell å gjøre. De er nå nesten 8, 4 1/2 og 2. Ingen tvil om at det er enklere å ha en 3,5-åring enn enn 2 1/2-åring når man får ny baby.

Nr 2 gikk fra å være en englebaby til verdens verste trassalder da yngste ble født. Det har roet seg nå, men nå er yngste nesten 2 år og vi merker at han blir mer krevende. Å få skolebarn krever også sitt når ikke alt går på skinner.

Angrer ikke på at vi fikk tre. Syns det er et bra tall og supert med stor familie. Yngste er helt fantastisk og det beste som har skjedd oss, men var ikke forberedt på hvor krevende det kom til å bli.

Anonym poster: c7a98f616375bab364dd232035f6a242

Skrevet

Når nr. 3 var baby var det ingen problem, når hun begynte å få rutiner ble det litt mer stress. Har vært ganske så hektisk syns vi, men det begynner å komme seg nå når de har vokst litt til, de er 7, 9 og 11 nå. Det har selvfølgelig vært MYE krangling oppover, men så viser de hverandre også utrolig MYE kjærlighet. Er helst gutta som krangler og de blir til tider veldig fysiske med hverandre der de skal slåss å tøffe seg for hverandre.

Men tre stykker anbefales :-)

Skrevet

Her var overgangen fra 2 til 3 bare kos! Var heldig og fikk en sovebaby som bare er blid :)

Eldste var 3,5 og mellomste akkurat blitt 2 år da lilebror kom til oss :)

Nå er han straks 5 mnd og storesøsknene koser og leker med han så ofte de kan :) Spennende tid i møte når han begynner å åle/krabbe snart :)

Føler dere at overskuddet er der og at dere har lyst på 3 barn er det bare å "kjøre på" :D

Skrevet

I begynnelsen kommer det jo veldig an på babyen. Vi fikk kolikkbaby midt i sommerferien i bhg, og den sommeren husker jeg ikke mye av... Midterste var 2 1/2 og i kjempetrass i tillegg. Våre er tette alle tre, har nå tre barn i bhg.

Ellers er jeg overlykkelig for at vi fikk minste hjerteknuseren vår, men vi merker jo at vi er flere, og at man må planlegge mer for å få ting til å gå opp. Hver gang man får et nytt barn, blir man jo satt ltit tilbake, sånn at man f.eks. har en som sover på dagen og må planlegge ift dette, det blir vanskeligere å være alene når det er ettermiddagsaktiviteter etc. Men dette kommer jo også an på hvor mye man jobber (mannen min jobber veldig mye).

Skrevet

Jeg fikk 3 barn på 2 år. Eldste er 5 år nå også har jeg tvillinger på 3 år.

Så overgangen fra 2 til 3 vet jeg ikke så mye om.

Men jeg vet at det for vår del var i overkan slitsomt å ha så mange små barn på en gang. En 2 åring (som var vant til veldig mye oppmerksomhet) og 2 babyer, hvor den ene av babyene var hyper alergisk og kastet opp 5-6 ganger hver dag. Og den andre babyen hade en låsning i naken, som medførte masse smerter og at hun ikke kunne snu på hode.

Vel nå som barna er store er livet VELDIG mye enklere. Veldig koselig å ha 3 barn og jeg er glad for å ha en stor familie... <3

Skrevet

Men jeg vet at det for vår del var i overkan slitsomt å ha så mange små barn på en gang. En 2 åring (som var vant til veldig mye oppmerksomhet) og 2 babyer, hvor den ene av babyene var hyper alergisk og kastet opp 5-6 ganger hver dag. Og den andre babyen hade en låsning i naken, som medførte masse smerter og at hun ikke kunne snu på hode.

Vel nå som barna er store er livet VELDIG mye enklere. Veldig koselig å ha 3 barn og jeg er glad for å ha en stor familie... <3

En ting som jeg selv lurer på... håper noen av dere andre 3 barnsforeldre kan svare...

Ang det å dra i svømmehalen... eller oppholde seg ved baseng med mange barn. Hvordan løse det.

I de fleste badeanlegg kreves det en voksen pr barn.

Dette føler jeg som et savn, å kunne reise i basenget som en familie. Får bare bare ennda mere lyst til å reise på sommarland og i svømmehalen når man vet man ikke kan.

Trist å måtte skaffe barnevakt til en av barna for å reise på en slik tur...

Noen gode forslag??

Skrevet

En ting som jeg selv lurer på... håper noen av dere andre 3 barnsforeldre kan svare...

Ang det å dra i svømmehalen... eller oppholde seg ved baseng med mange barn. Hvordan løse det.

Dette føler jeg som et savn, å kunne reise i basenget som en familie. Får bare bare ennda mere lyst til å reise på sommarland og i svømmehalen når man vet man ikke kan.

Noen gode forslag??

Har vore i svømmehall aleine med 3 barn fleire gonger. Svømmeringer og STRENGE grenser for kva som er lov å ikkje. Har vore på SMÅ badeland åleine med dei frå dei var 2,4 og 6 år. (eldste kunne svømme)

Men på større badeland som kristiansand, der ein ikkje har full oversikt, må faren, onkelen eller andre bli med på tur :-)

Skrevet

Vi har vært masse i både badeland og sommarland i Bø med tre unger og to voksne. Har aldri vært noe problem.

Skrevet

Jeg synes ikke overgangen fra to til tre var noe stress, overgangen fra en til to var mye mer slitsom.

Jeg storkoste meg i permisjonen med nr tre, de to eldste var 3 og 6 år gamle da nummer tre kom.

21 mnd etter nr tre kom jammen nr fire også.

Nå er de 11, 8, 5 og 3 år, en fin gjeng. Svømmehall og badeland har aldri vært noe problem her ihvertfall, ikke badestrand heller. Senest i går var mannen alene i svømmehallen med våre fire pluss en fetter. I svømmehallen her er grensen 5 barn pr voksen, men de eldste kan jo svømme da.

Anonym poster: 9afb650b383bfc0e7d772d64c2babe52

Skrevet

Noen gode forslag??

Har vore i svømmehall aleine med 3 barn fleire gonger. Svømmeringer og STRENGE grenser for kva som er lov å ikkje. Har vore på SMÅ badeland åleine med dei frå dei var 2,4 og 6 år. (eldste kunne svømme)

Men på større badeland som kristiansand, der ein ikkje har full oversikt, må faren, onkelen eller andre bli med på tur :-)

Svømmehallen her nede hvor vi bor krever en voksen pr barn...

:(

Men takk for svar... skal ikke kuppe tråden til HI mere.....

Skrevet

2 er som 2 og 3 er som 3!

En ekstra å passe på, en ekstra å mate, en ekstra man må opp til på natta etc.

Så for oss er det en god del mer jobb ja!

Barna er nå 1, 3 og 6.

Vi har ingen familie i nærheten heller, så det er slitsomt. Føler ofte vi skulle hatt et par ekstra bein og armer og fang...

Men bare å kjøre på. Blir sikkert bra når de blir større. :-)

Skrevet

Barna er nå 1, 3 og 6.

Vi har ingen familie i nærheten heller, så det er slitsomt. Føler ofte vi skulle hatt et par ekstra bein og armer og fang...

Bare en liten bi-komentar til den: :)

Ei vennine av meg pleier å si:

" 1 er som 1

2 er som 10

og 3 er som et tivoli"

:) Men tivoli er gøy da ;)

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg har stor aldersforskjell på mine 3. Da den yngste ble født var de to andre 3,5 og 9 år.

For oss var det en del praktiske ting med overgangen fra to til tre. Huset hadde bare tre soverom, og det var jo greit så lenge den yngste var baby og uansett delte med oss foreldre. Bilen var for liten, og måtte byttes ut.

Bortsett fra sånne ting, syns jeg ikke overgangen fra to til tre var noe særlig merkbar. Jo, det blir mer av alt. Mer rot, mer klesvask, mer leker strødd over alt, mer nattevåk. Men også mer kos og kjærlighet :) . For meg var det overgangen fra null til en som var størst.

Skrevet

Barna er nå 1, 3 og 6.

Haha, det er sant! :-)

Bare en liten bi-komentar til den: :)

Ei vennine av meg pleier å si:

" 1 er som 1

2 er som 10

og 3 er som et tivoli"

:) Men tivoli er gøy da ;)

Skrevet

Overgangen fra 2 til 3 var merkbar pga. kolikk. Det var mye oganisering for å få minimum av søvn, men det gikk greit det også. Glad nr. 4 var en baby som sov og spiste. Overgangen fra 3-4 merket vi nesten ikke. Nr. 4 er en bulldoser eneste, han er en brautende guttt. Så jeg har fått en del utfordringer når det gjelder bleieskift. Han er så bruatende og sterk at bleiene ryker i kampens hete. Har blitt bedre den siste tiden heldigvis. Det ble også trangere i bilen fordi de to eldste måtte flytte bak i ekstrasetene så baggasjeplassen er minimal. Men det går akkurat med en smal vogn og ett par handleposer. Det er ca. 2 år mellom barna.

Skrevet

Jeg syntes overgangen fra 2 til 3 var størst - men det hjalp jo ikke at de første månedene var fulle av diverse sjukdom heller da yngste var født...Jeg med fødselsdepresjon, alle unga + gubben med vannkopper og komplikasjoner av det for gubben...de største var 7 1/2 og 4 da yngste ble født. Den største utfordringen jeg føler vi har nå som de er 12, snart 9 og snart 5 er at ofte kan mellomste bli litt glemt og at eldste ofte tar mer ansvar enn han burde...og at minste får for lite - hun er liksom "så liten"....Jeg har ikke dratt alene med de på stranda før nå sommer som var for da følte jeg meg 110 % sikker på svømmingen til eldstemann - kunne sikkert dratt i fjor også...men i badeland drar jeg ikke aleine med alle tre - om jeg har med meg to er eldstemann en av dem fordi han svømmer skikkelig...mellomste svømmer også men ikke like bra...

Anonym poster: d98710f5233507613447a756a8074aee

Skrevet

go for it og masse lykke til:) :) :)

Dette var litt godt for meg å lese (ikke hi.) Er gravid med nr. 3 og når h*n er 2,5 år, vil de to største være 12 og 9, ikke sååå langt unna deres aldersforskjell. Jeg også føler at det er perfekt, men har vært litt bekymret for at de vil være "for stor" når minsten kommer (6,5 og 9,5 år.)

Anonym poster: 3c2269fb9d44ea3e18bfd2aec647f33d

Det går så fint ang aldersforskjellen:) ser mye at de store hjelper lillesnupp .Lillesnupp har bein i nesen os setter de store på plass hvis de herser med henne.Lille tar etter de store og skjønner gangen i mange ting.Miderste hjalp lille på toalettet og holdt henne ,etterpå gikk miderste på toalettet hvor lille sier `ska eg holda deg´.
Skrevet

Hvor gamle er de dere har fra før?

Her var eldste 4,5 og mellomste 2,5, og det er slitsomt.

Jeg ville anbefale at mellomste er mer selvhjulpen når nummer 3 kommer, og kanskje litt over den aller verste trassalderen (i den grad den slutter noen gang ;-) ).

Ser at det er noen her som ikke syntes såpass tette er noe problem, men alle jeg kjenner som sier at overgangen fra 2 til 3 er liten, er der hvor én eller begge se eldste er stor nok til å klare det meste selv, og til og med kan hjelpe til.

Hvis du ikke har alderen eller noe annet imot deg ville jeg ha anbefalt at mellomste kanskje er 4.

Det er slitsomt med 3 forholdsvis tette, men også utrolig morsomt.

Og når det gjelder hvordan det blir etter hvert ville jeg hørt på dem som ikke er i permisjon lenger, men tilbake i jobb. det er vel først da man ser hvor hektisk eller ikke det blir.

Uansett vil jeg anbefale 3!

Skrevet

HI her. Tusen takk for svar alle sammen!

Vi kommer til å få veldig liten aldersforskjell, eldstemann vil være ca 4 når babyen blir født, og mellomste 1 1/2. Ser på svarene her at det kommer til å bli litt hardt ;-)

Testet positivt i dag, så nå er det ingen vei tilbake!

Jeg synes forresten ikke at 2 er som 10. Jeg synes 1 er som 1 og 2 er som 2. Men det med at 3 er som et tivoli kan jeg ikke uttale meg om ennå ;-) Det blir spennende å se. Jeg er forberedt på harde tak og mye glede.

Likte det noen sa over her med at det er mer av alt, også mer kos og kjærlighet :)

Skrevet

Tar forresten gjerne imot mange flere erfaringer! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...