Gå til innhold

dps - hvor lenge måtte dere vente? u/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonym poster: 21be578a44db14d410565713718e2e05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår kommune har svarfrist på 30 dager. Men ventet i 4 mnd pga misforståelser.…

Anonym poster: d32425aaac73daedec84fd515aea740b

Skrevet

Ett døgn.

Det var rimelig akutt, da. Slapp PAM, fordi de tilfeldigvis hadde en ledig plass til meg på DPS

Skrevet

Jeg fikk svar iløpet av 2-3 uker, og begynte med samtaleterapi et par uker etterpå :) Ble positivt overrasket over at det gikk såpass kjapt. Var gravid i fjerde måned da og tror gravide blir prioriterte...

Anonym poster: f6427cb3c840e00f73dea067f040350a

Skrevet

Ett døgn.

Det var rimelig akutt, da. Slapp PAM, fordi de tilfeldigvis hadde en ledig plass til meg på DPS

Hva er pam?

Har ventet i ca fire uker nå, fordi jeg er i en ekstrem livssituasjon og julen er spesielt vanskelig. Legen ba om at jeg måtte få hjelp før jul...

Skrevet

2 dager. Ikke så veldig akutt. De har sikkert god kapasitet her.

Anonym poster: 94a255e24a86a22c6781b7431b8afa58

Skrevet

Ett døgn.

Hva er pam?

Har ventet i ca fire uker nå, fordi jeg er i en ekstrem livssituasjon og julen er spesielt vanskelig. Legen ba om at jeg måtte få hjelp før jul...

PAM er psykiatrisk akuttmottak.

Der kommer de som virkelig trenger hjelp fort, og der er det låste dører.

Derfor ble jeg utrolig glad for å komme til DPS som mitt første møte med psykiatrien.

Håper det skjer litt fortgang i ditt tilfelle.

Julen er vanskelig, og jeg håper du får en så rolig jul som mulig, og at dagene går fort. Stor klem til deg!

Skrevet

Ett døgn.

Hva er pam?

PAM er psykiatrisk akuttmottak.

Der kommer de som virkelig trenger hjelp fort, og der er det låste dører.

Derfor ble jeg utrolig glad for å komme til DPS som mitt første møte med psykiatrien.

Håper det skjer litt fortgang i ditt tilfelle.

Julen er vanskelig, og jeg håper du får en så rolig jul som mulig, og at dagene går fort. Stor klem til deg!

Takk!

Synes det er merkelig at det ikke skjer noe når legen hevder det haster. Man føler seg ikke akkurat høyere i hatten når man må trygle om hjelp gang på gang. Føler at de venter til det blir så akutt at de ikke har noe valg :/

Skrevet

Bare for å presisere: Alle kommuner har svarfrist på 30 virkedager. Det er en del av de nasjonale pasientrettighetene. Men denne fristen gjelder kun for å få et svar på henvisningen med om man har fått rett til nødvendig helsehjelp eller ikke. Hvor lenge man må vente på behandling (hvis man ikke får avslag på søknaden) er forskjellig fra sted til sted.

Hilsen helsesekretær som jobber med vurdering av henvisninger.

Skrevet

Bare for å presisere: Alle kommuner har svarfrist på 30 virkedager. Det er en del av de nasjonale pasientrettighetene. Men denne fristen gjelder kun for å få et svar på henvisningen med om man har fått rett til nødvendig helsehjelp eller ikke. Hvor lenge man må vente på behandling (hvis man ikke får avslag på søknaden) er forskjellig fra sted til sted.

Takk for svar!

Men da er det jo ikke sjanse før jul for min del. 30 virkedager er jo minimum seks uker, og så skal man vente etter det også.

Men, det at legen skriver at det er et ekstremtilfelle ift belastninger er tydeligvis ikke nok til en gang å gi tilbakemelding før jul, selv når det var understreket i søknaden fra legen at det var nå før jul det var aller viktigst med hjelp.

Lite verdi i de nasjonale pasientrettighetene etter min erfaring både på dette og andre ting, dessverre :(

Skrevet

Du kan sikkert ringe ditt lokale dps og spørre.

Skrevet

Takk for svar!

Men da er det jo ikke sjanse før jul for min del. 30 virkedager er jo minimum seks uker, og så skal man vente etter det også.

Men, det at legen skriver at det er et ekstremtilfelle ift belastninger er tydeligvis ikke nok til en gang å gi tilbakemelding før jul, selv når det var understreket i søknaden fra legen at det var nå før jul det var aller viktigst med hjelp.

Lite verdi i de nasjonale pasientrettighetene etter min erfaring både på dette og andre ting, dessverre :(

Ja, jeg skjønner dette er vanskelig for deg. Jeg kan jo ikke svare for hvordan det er der du er søkt inn, men hos oss går vi alltid rask gjennom alle søknader som kommer inn for å sile ut 'hastesøknader' slik at de blir prioritert. Så blir det jo gjort en tverrfaglig vurdering av den og satt maks ventetid ut fra det (på DPS blir det gjort en medisinskfaglig vurdering). Hos oss har vi søknader som får helt ned i 2 ukerventetid, og i praksis blir tatt inn med en gang.

Min erfaring er at ikke alle fastleger er like flinke til å skrive gode henvisninger, så det kan være lurt å skrive et 'vedlegg' til søknaden selv hvor du beskriver situasjonen din nærmere. Dette viser også at du er motivert for behandling, som er en av vurderingskriteriene.

Når det er sagt, så er ikke vanlig behandlingsforløp på DPS noe akuttilbud, så man kan i utgangspunktet ikke forvente time 'på dagen'. Men de fleste har akutteam. Der må det dog være VELDIG akutt for å få hjelp raskt.

Jeg ville uansett ha ringt å forhørt meg om ventetidene der du et søkt inn.

Skrevet

Du kan sikkert ringe ditt lokale dps og spørre.

Ja, kunne nok det. Men nå takler jeg ikke en gang å møte en eller annen som sier at jeg ikke er dårlig nok eller at de ikke har kapasietet... :(

Skrevet

Har blitt henvist til dps to ganger. Den første gangen var det nokså akutt, og ble lagt inn ca en uke jeg ble henvist dit. Den andre gangen ble jeg henvist via fastlege i begynnelsen av januar og fikk polikliniske timer hos psykolog fra midten av mars av.

Hvor lang ventetiden er vil jo variere iforhold til alvorlighetsgraden på sykdommen, og kapasieten på den lokale DPS.

Anonym poster: cd2ec4c19de81b1a1c5e34cd7afa12b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...