Gå til innhold

Dere flinke morgenmennesker - noen tips? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå begynner moroa... På grunn av jobbskifte har jeg nå en lengre reisevei og må opp tidligere og få meg og ungene ut av huset kl. 07:40. Tidligere har vi hatt det slik at eldtsemann går på skolen da,

og meg og minstendrøyer til 08:45... Så andre boller nå, kan man si...

Problemet her er at vi er ingen morgenglade mennesker. Jeg står gjerne i pysj med et knekkebrød i hånda og bustete hår når jenten går på skolen, mens minsten fyker rundt og vil ikke skifte bleie og vil ikke ha på klær osv...

Nå må vi altså være klar halv åtte alle 3. Mannen drar på jobb kl. 05.30...

Tips? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi må være ute av huset klokken 07.10 hvis jeg skal rekke jobb. Jeg organiserer det på denne måten:

Står opp 05.45. Ordner meg, gjør klar frokostbordet. Så vekker jeg ungene 06.15. Den minste er lett, hun står opp med en gang, og er med på å vekke storesøstrene.Har selvfølgelig funnet frem klær dagen før, så de ligger klar på badet. 5-åringen vasker og kler seg selv, 3-åringen må jeg slåss klærne på som oftest. Så er det frokost, jeg har en deadline, har de ikke spist før klokken 06.55 så rydder jeg bordet uansett. Så er det tannpuss og ytterklær før vi toger ut i bilen..

Skrevet

Beste tips er å sørge for at absolutt alt som kan gjøres klart om kvelden er klart.- Det gjelder matpakker, klær osv osv. Start dagen heller 15 min før for å få ro og slippe å stresse (men det er etter min smak da).

Skrevet

PS! en del barnehager aksepterer fint at de spiser frokost der. La barnet få noe å drikke (f.eks. biola eller smoothie) før tannpuss og så la dem spise frokost i barnehagen.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Her går det på autopilot om morgenen.Selv står jeg opp klokka 6,ordner meg og smører matpakkene hennes til skole og sfo.

Og finner fram medisiner og kremer.

Hun vekkes klokka 7,og vi er som regel ut av huset rundt 07,40,hvis hun vil på morgensfo.

Klær finner jeg frem dagen før,og jeg har ordnet sekken/gymbag/svømmebag dagen før.

Nå som det snart er jul,drøyer vi ofte til 08,10 før vi tar bussen til skolen.

Morgenstress avhjelpes ofte av gode rutiner,og av å ha ordnet sekker/matpakker på forhånd.

Jeg har bare ett barn,så her går det greit.

Skrevet

Vi må ut 0730. Jeg har prøvd mange forskjellige varianter, dette er nå vår hverdag og jeg bør stå opp tidligere... Barna er snart 6 og eldste 8:

Kveld i forkant: Lage niste, legge frem yttertøy, legge frem klær til morgendagen med barna. Rydde huset og gjøre klar kaffetrakter og det jeg må ha med på jobb. Må jeg vaske hår, gjør jeg det om kvelden evt velger tørrshampo om morgenen

0615 = Klokken min ringer, jeg slår den av noen ganger

0630 = Jeg står opp

0635 = Setter på kaffe (trykker på knappen, den var satt klar kvelden før), fyrer i peisen på kjøkken og vekker unger og tar en super rask dusj av kroppen (ikke hår)

0650 = Ungene vekkes igjen og følges inn på badet. Jeg kler meg og sminker meg mens jeg hjelper ungene. Jeg drikker kaffe på badet

0705= ungene velger å ikke bruke klær vi var ening om kvelden før. Jeg blir upedagogisk og stresset

0715= Ungene får enkel frokost etter valg (brødskive, polarbrød eller korn med melk. De sitter ved kjøkkenbordet forran peisen. Klær vi ikke ble enig om følges ned til frokostbordet. Jeg styrer rundt med det jeg er forsinket med.

0730= Jeg innser at jeg er for sent ute, ungene går ned i gangen for å kle på seg mens de tygger på den siste skiva og tar på seg klær vi ikke ble enige om.

0740= Jeg freser med bilen ut fra oppkjørselen, lettere stresset. Skal levere barn på SFO og være på jobb kl 8. Har 3 min til skolen og 7 min til jobb. Eldste leverer seg selv på SFO

0800-0810= Kommer fort 10 min forsent på jobb og spiser min frokost (knekkebrød) forran pc, mens jeg går gjennom dagens mail.

Sukk.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Unnskyld at jeg ler litt, HTC, men det var morsomt skrevet! :) .

Til HI. Det absolutt viktigste er å stå opp tidlig nok, slik at det ikke blir katastrofe om det oppstår fem minutters forsinkelse. Og det gjør det....

Kvelden før gjør du klar alt som overhodet kan gjøres klart. Pakk sekker, smør matpakker og sett i kjøleskapet, finn fram klær. Sjekk at votter, uteklær og sko er tørre eller sørg for at de blir det.

Stå opp tidlig nok. Prøv å være rolig og myk og vennlig når du vekker barna. Jo mer du stresser, jo mindre samarbeider de og jo vanskeligere blir morgenen er min erfaring. For oss har det fungert best å dra opp et barn om gangen, slik at de får være alene på badet (eventuelt med en voksen til hjelp). Vekk det barnet som er enklest å få opp, først.

Barn som skal i barnehagen kan ofte få frokost der, men vi har prioritert frokost hjemme. Det er en god vane når de begynner på skolen.

Lag gode rutiner som fungerer for dere, og gjør det likt hver eneste morgen. Ungene lærer seg kjapt rutinene og ting vil snart gli mer eller mindre av seg selv.

Skrevet

Hå, det er så mange gode råd!!! Å gjøre stand ting kvelden før er GENIALT! Men jeg får meg ikke til å gjøre det. Heldigvis skal jeg snart ut i over ett års permisjon :D

Skrevet

Mit beste råd er å beregne god nok tid. Stå tidlig nok opp. Det må være tid til at minste ikke vil bytte bleie eller at den store skal våkne nok til å klare å få i seg litt mat osv. Om man kun beregner minimumstiden vil det altid skje uforutsette ting så man er seint ute, stresser, kjefter osv. En lite hyggelig morgen for alle parter.

Det er ikke så greit de første par dagene men om man er flink og legger seg i fornuftig tid så går det seg fort til og blir en vane.

Lykke til.

Skrevet

Vi er fem som skal ut av huset innen 07.45, det går helt supert! Vekkerklokka ringer 06.20 og alt går på autopilot. Ingenting er klart på kvelden, men vi rekker både å dusje begge to, lage matpakker og at fire av fem spiser frokost. Den siste spiser i barnehagen de fleste dagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...