Gå til innhold

Sliter med angst og frykt for dommedag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går rundt og bekymrer meg for denne berømte datoen 21.12.12. En del av meg sier at det ikke er noe å være redd for mens en større del sier at noe fryktelig vil skje. Jeg googler på nettet hver dag og sluker alt av artikler som handler om dette. Hverdagen min blir ikke noe hyggelig og førjulsstemningen blir skjøvet til side. Mannen min sier det ikke er noe å tenke på og at jeg må slutte og lese om alt dette på nettet. Vurderer å gå til psykolog da dette preger meg så mye. I det ene øyeblikket leser jeg noe som

beroliger meg men så i neste øyeblikk leser jeg noe annet som uroer meg igjen. Hvordan skal jeg klare å takle dette i høytiden vi går i møte. Skulle ønske vi hadde passert den skumle datoen, kanskje jeg puster lettet ut et øyeblikk da? Dette er vondt og tungt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Satt akkurat og så på TV2 nyhetene og de hadde et innslag om dette, så du det?

Du finner det sikkert på nett i tilfelle. De intervjuet Mayafok (skrives det med y?) og ikke de engang trodde på denne spådommen. Nasa har laget infovideoer som viser og forteller hvorfor Nasa er helt sikre på at verden ikke går under.

Jeg personlig synes det er latterlig, like latterlig som alle andre religioners spådommer om verdens undergang. Slike spådommer finnes i alt fra Jehovas vitner til Mayafolket og ingen har hatt rett enda. Men skjønner jo at for deg har det utviklet seg til en form for angst og angst er ikke rasjonell.

De som har angst for edderkopper vet at husedderkoppene i Norge er helt ufarlige, men de er livredde likevel. Du vet innerst inne at verden ikke går under til fredag men du er redd likevel. Kanskje en time hos psykologen hadde vært greit?

Skrevet

Ja jeg fikk med meg det innslaget, og har sett den filmen fra nasa allerede. Noe inni meg sier at det ikke skjer noe den dagen men en snikende frykt vil ikke slippe taket. Jeg har ikke vært sånn bekymret før, men etter at jeg fikk barn ser jeg helt annerledes på ting og uroer meg mer for alt mulig. Det hele går på tankens kraft og å snu negativ tanker til det motsatte. Det finnes vel bøker om dette temaet samtidig som en psykolog kanskje kan hjelpe meg. Men internet er både bra og ikke bra. Alt er så tilgjengelig og ingen sperringer på hva en kan finne og lese om. En grubler på alt og putter hodet fullt av fæle og skremmende inntrykk.

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Det er vondt å være redd, men den mere positive versjonen av "dommedag" er kun at det blir en ny tid hvor menneskene har mulighet til å leve mer fra hjertet og være gode.

Alt i livet og verden går i sykluser, høst, vinter, vår og sommer om og om igjen, cellene i kroppen fornyer seg/byttes ut hvert 7 år osv. Slik er det også med jorden, at den har et liv og en syklus.

Vet ikke om dette hjelper deg noe, men prøv å tenke positivt og vær klar over at media har stor makt og selger ved å fremstille fæle oppsiktsvekkende nyheter.

Finn noe å være glad og takknemlig for hver dag og lag et lite mantra/setning til deg selv som kan berolige deg, som "jeg er trygg og alt er bra!"

Vi har nok alle en eller annen gang kjent på dødsangst, så mulig det er dette som ligger i bunn hos deg?

Det er alltid hjelp å få og å gå til en psykolog eller livsveileder o.l ville sikkert ha vært fint og nyttig for deg.

I slike tider med smerte, så er det alltid en invitasjon til å gå innover i seg selv og bli bedre kjent med hvem man er.

Det kan være vondt, men når man tør å møte sin smerte, redsel osv så vil man til slutt sitte igjen med verdifull erfaring og kanskje ha fått satt livet og verdiene sine i et litt annet perspektiv.

Jeg ønsker deg lykke til og sender en oppløftende klem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...