Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #1 Skrevet 16. desember 2012 Uff, denne førjulstiden som jeg hadde tenkt skulle vært fylt med koselige dørjulsaktiviteter blir jo bare tull! Hvis jeg danderer oss i sofaen for å se julekongen tar det to minutter før ungene (tre stk) begynner å krangle om hvem som er borti hvem og skrik og hyl...! Hvis jeg setter fram julepynt leker de med det og slenger det veggimellom, for så å klage på at vi har lite pynt framme. (!) Hvis vi skal spise noe godt sammen vil en av dem ikke spise, glir under bordet og sitter der og er sur. Synes absolutt ALLE aktiviteter blir ødelagt av surskap eller at de tuller! Har tre barn og det er ikke samme barnet som er sur eller tuller, men vi kan visst aldri ha en aktivitet der alle tre er blide og fornøyde samtidig. Blir gal, og det gjør meg kjeftete og sur, og det var ikke slik jeg hadde sett for meg førjulstiden. De er forresten tre, fem og sju. Er det vanlig å ikke kunne fullføre en eneste aktivitet uten tull og kjefting?? Anonym poster: c97a091e4731a568f75a27cc1ebdb50b
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #2 Skrevet 16. desember 2012 På tide å kontakte barnevernet å få litt veiledning. Dette er IKKE normalt...... Anonym poster: 6f1ad892921dc1e6ef8cf1fdd5f6c8c5
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #3 Skrevet 16. desember 2012 På tide å kontakte barnevernet å få litt veiledning. Dette er IKKE normalt...... Anonym poster: 6f1ad892921dc1e6ef8cf1fdd5f6c8c5 Hahaha, det er noe av det dummeste jeg har lest her inne.. Bv for kranglete barn?! Anonym poster: 4f1fbad0d85b1609a5d32a90558c404c
Jojo x3 Skrevet 16. desember 2012 #4 Skrevet 16. desember 2012 Har også tre barn hvorav to av dem er like gamle som dine. Her er det også masse krangling for tiden, drittlei! Har prøvd å gjøre noe hver for oss for å gi dem alenetid m oss voksne. Har også gjort koselige fellesaktiviteter (ikke alltid det blir like koselig) og konsekvenser for dem når de krangler. Vært bedre de siste par dagene, kanskje det vi har gjort har hjulpet.... Sier stadig vekk til dem hvor viktig det er at vi som familie er snille med hverandre og passer på hverandre, familien er det viktigste og beste vi har!
NormaJean Skrevet 16. desember 2012 #5 Skrevet 16. desember 2012 Haha, da kan jeg bare overlevere ungene mine til bv.institusjonen jeg jobber på med en eneste gang, for sånn er mine barn også!!! Har 2 gutter som er inne i en dårlig periode, de er rastløse og urolige! Krangler mye med hverandre og i dag har ALT vært galt. Endte dermed opp med å ta med meg barna på tur ut av huset for p gjøre ærend (fylle disel, levere julekort, o.l) tror det er litt årstiden, begrensede muligheter til å bevege seg fritt ut av huset (de liker å leke i hagen) Mitt tips er å dele dere opp og gi barna litt pusterom og pause fra hverandre, funker for oss
Sol Skippertaksdronning Skrevet 16. desember 2012 #6 Skrevet 16. desember 2012 Går en kule varmt her innimellom og Jeg løste det ved å heller fokusere mindre på at det skal være såååå kos, og heller la dem ta det i sitt tempo. Blir jeg litt svett av det? Absolutt. Jeg tar unna det de ikke vil bli med på etter de har lagt seg Og barnevern for dette? I såfall skjønner jeg hvorfor etaten er overarbeidet. Senk lista, slapp av, det blir jul likevel
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #7 Skrevet 16. desember 2012 På tide å kontakte barnevernet å få litt veiledning. Dette er IKKE normalt...... Anonym poster: 6f1ad892921dc1e6ef8cf1fdd5f6c8c5 Hahaha, det er noe av det dummeste jeg har lest her inne.. Bv for kranglete barn?! Anonym poster: 4f1fbad0d85b1609a5d32a90558c404c Ja for barnevernet er jo kun til for omsorgsovertakelser og slikt. Hallo, det er jo ikke noe galt i å si ifra til hi hva hun kan gjøre? De kan hjelpe og veilede Anonym poster: f204b5d23030d426dc2b625ca61c3336
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #8 Skrevet 16. desember 2012 Takk for trøst og råd. Skal prøve å gjøre noe separat med dem og se om det hjelper litt. Skal også forsøke å senke lista, for det blir jo bare verre med den kjeftingen min. Det hjelper faktisk litt at andre har det likt, hehe.. Eventuelt kan jeg kontakte barnevernet for besøkshjem, til MEG! det hørtes jaggu godt ut:) Anonym poster: c97a091e4731a568f75a27cc1ebdb50b
Gjest Visten Skrevet 16. desember 2012 #9 Skrevet 16. desember 2012 Felles skjebne, felles trøst... Vi har det dessverre helt likt for tida. Barna er slitne de og, vi trenger ferie nå. Det blir bare verre når vi blir irriterte eller sinte, men jeg kommer til å få magesår snart dersom de ikke roer seg litt snart. <3
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #10 Skrevet 16. desember 2012 Kan hende du har for store krav til hva som skal være kos, om de blir sure når de sitter sammen og dunker borti hverandre kan du ikke plassere de slik at de sitter litt fra hverandre? Om så noen sitter på gulvet isteden for sofaen, og kan jo hende julekongen ikke er interessant nok for de om de velger å krangle. Om de ikke vil spise noe som skal være kos, kan de da ikke enten gå på et annet rom å leke eller gi det en brødskive. om det ikke vil være med på en planlagt aktivitet som er hjemme i huset, så la de slippe. Istedenfor å bli sur og de blir sur det blir krangling og ikke noe kos. I går bakte vi pepperkaker her, ene barnet ville ikke så det fikk leke mens jeg og andre barnet koste oss med å bake. I dag skulle vi lage julepynt da var det andre barnet som ikke hadde lyst så da fikk det leke mens jeg koste med sammen det barnet som ville lage. Det er ikke alltid sånn at det vi foreldre har planer om og syntes er kos er like mye kos i barnas øyne. Anonym poster: d42fe20d61d1ebad4cdf125636d4c9f0
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #11 Skrevet 16. desember 2012 Helt normalt, i perioder er det slik her også. Har 3 på samme alder som dine, og spesielt nå før jul hvor det er mye å gjøre blir det mye uro. Utetid hver dag hjelper, og så tar vi lesestund når det blir mye herjing. Det hjelper veldig. I dag har vi bakt pepperkaker, og det ble ikke så veldig koselig. Alt var urettferdig, en fikk for liten deig, en fikk for dårlig kjevle, alle ville ha hjerteformen osv osv. Men etterhvert gikk det seg til, og på slutten hadde vi det riktig trivelig for en stund. Anonym poster: 3eebe92600f55f5d8f11070941ce0d47
ærlig talt Skrevet 16. desember 2012 #12 Skrevet 16. desember 2012 Nå har jeg "bare" to barn, men det hender jammen det går for seg her og Jeg har ikke sett på det som annet enn normalt. Søsken går mye oppå hverandre, ikke rart de da også krangler og blir irriterte på hverandre. Det som funker hos oss, er at den som ikke klarer å oppføre seg, kan gå bort fra aktiviteten. Under middag er det ikke lov å surmule, grine ol (så sant det ikke er en god grunn), da må ungen gå bort fra kjøkkenet, og kan komme tilbake når han er i bedre humør. Vi prøver også å skille ungene innimellom, så får de "søskenfri". Jeg tar med en unge på noe, og mannen min tar med den andre på noe. Jeg merker godt at de har utbytte av dette. Du kan selvsagt kontakte barnevernet, men jeg tviler på at du har noe å hente der. Det du opplever er veldig normalt og noe de aller fleste flerbarnsfamilier periodevis opplever
Nurse77 Skrevet 16. desember 2012 #13 Skrevet 16. desember 2012 Helt normalt hos oss iallfall. Har to barn på 3 og 5!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #14 Skrevet 16. desember 2012 Kjenner noen familier med barn mellom 6 og 15 år, og såvidt jeg vet er det konstant krangling nesten. Selv har jeg tre søsken mellom 7 og 11 år, og de krangler en hel masse. Jeg tror det er ganske normalt, men skjønner du blir lei. Tenkte bare å skrive dette pga. den barnevernskommentaren. Ikke la den gå inn på deg Anonym poster: 60280b6fcd7516a5743fd1a75f5bc0f4
Gjest Heartbroken Skrevet 16. desember 2012 #15 Skrevet 16. desember 2012 På tide å kontakte barnevernet å få litt veiledning. Dette er IKKE normalt...... Anonym poster: 6f1ad892921dc1e6ef8cf1fdd5f6c8c5 Hvor mange barn har du selv?
humlesurr Skrevet 16. desember 2012 #16 Skrevet 16. desember 2012 Ikke la de sitte ved siden av hverandre under tv stunden. La den som surer under bordet sitte der å furte og heller få mat når han er blitt i bedre humør. Er det 5 og 7 åringen som hiver julekulene rundt må du begynne med tiltak i hverdagen også. En tråring kan tildels være unnskyldt, men det er helt klart på tide han vokser av seg klåingen også! Pynt med store blomsteroppsatser og kubbelys i år til du har fått kontroll på klåingen, så får du helle ta fram småplukket igjen neste år. Ellers; pust med magen, senk kravene, overse litt og ikke pirk på alt. Vi voksne har en tendens til å bli litt småpanisk når kosestundene ikke blir som tenkt.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #17 Skrevet 16. desember 2012 På tide å kontakte barnevernet å få litt veiledning. Dette er IKKE normalt...... Anonym poster: 6f1ad892921dc1e6ef8cf1fdd5f6c8c5 Hehe, søt du også da barnevernet fordi ungene krangler. Er vel så normalt som det bare kan være. HI, senk skuldrene, ikke stress med "å legge opp til" kos, ender gjerne slik det, forventninger osv. Ta ting som det kommer, forsøk å forebygge kranglinga. La dem sitte med litt avstand, bli enig før dere begynner med noe. Gjør avtaler med de, de er gamle nok til å forstå det:) det ordner seg! Den som skaper seg, må gå ut av aktiviteten. Gå vekk fra bordet osv... Gi konsekvenser, og vær konsekvent! Anonym poster: f8b92eee6011e9f7969d01a8c78b5905
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #18 Skrevet 16. desember 2012 Du har allerede fått masse fine råd, så jeg skal ikke gjenta det. Jeg vil bare oppfprdre seg til å ikke lese på facebook, blogger etc der alt er SÅÅÅÅÅÅÅ rosenrødt og koslig og kos og fiiiiint hele tiden, der familiene ELSKER hverandre dagen lang, søsken krangler ALDRI, ALLE har det sååååå fint! Det er ikke hverdagen til oss vanlige dødelige iallefall!!! Om du har problemer med å lage det kos for barna dine før jul, så ikke stress med det om det bare blir mas. men DU kan ha en fin førjul alene! Når de har lagt seg, kan du gjøre ting du synes er fint og koselig, slik at ikke din julefølelse blir ødelagt bare fordi barna dine ikke føler det samme som deg. Nei senk skuldrene og tenk på alle oss andre som er i akkurat samme båt som deg! Jula kommer samme om man ikke koser seg glugg ihjel i hverandres selskap hele tiden, men gjør det du vil når du får tid! Anonym poster: fc8044626b9ca0986da16d649726396d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå