Gå til innhold

Det å ta inn juletreet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte juletre tidligere idag. Stått i garasjen i noen timer nå, kan jeg ta det inn nå? Tl f.eks et kaldt rom først også stua? Ikke gjort dette før...

Anonym poster: b27ad758d13a021fbff080cc79d66364

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kan hjelpe?

Anonym poster: b27ad758d13a021fbff080cc79d66364

Skrevet

Det bør vel helst avklimatiseres over natten, så du slipper at det ryr så mye. Hvis du har muligheten da. Det dør ikke før jul uansett, selv om ddt skulle ry litt. :)

Skrevet

En sakte avklimatisering er det beste. Om det har vært veldig kaldt ute der du bor ville jeg latt det stå minst et døgn i garagen, så minst et døgn i et lavt temperert rom inne i huset-. før du tar det inn i stuen.

Anonym poster: 0c0b2f999ddd2ce54bf23464db90a66a

Skrevet

Har alltid tatt treet rett inn i stua, etter kjøpet jeg. Har aldri hatt problemer med dette.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

For å sikre treet best mulig: La det stå i garasjen eller i et kaldere rom natten over, før du setter det inn i stua.

Men før du setter treet i juletrefoten, bør du sage av et par centimeter nederst på stammen.

Så dypper du enden i skikkelig varmt vann. Jo varmere jo bedre, gjerne 60 – 70 grader.

Det varme vannet forhindrer at kvaen siver ut og tetter igjen treets evne til å ta til seg fuktighet, gi det lunket vann første runden i trefoten, etter det heller du på kaldt vann når det trengs, treet drikker mye vann, så sjekk det daglig, og fyll påved behov, en helg med for lite vann, og treet er så og si garantert å drysse ;)

Alt man lærer når man har blitt sammen med en som selger juletrær, hvor både faren hans og bestefaren hans, solgte juletrær også ;)

Skrevet

Er det edelgran og det skal stå fram til nyttår så er det det samme hva man gjør. Dei tåler det meste. Må jo ikke stå framme til påska som i gamle dager ;)

Anonym poster: 5b2019fa6bc6ee3643df19aa624ec199

Skrevet

For å sikre treet best mulig: La det stå i garasjen eller i et kaldere rom natten over, før du setter det inn i stua.

Men før du setter treet i juletrefoten, bør du sage av et par centimeter nederst på stammen.

Så dypper du enden i skikkelig varmt vann. Jo varmere jo bedre, gjerne 60 – 70 grader.

Det varme vannet forhindrer at kvaen siver ut og tetter igjen treets evne til å ta til seg fuktighet, gi det lunket vann første runden i trefoten, etter det heller du på kaldt vann når det trengs, treet drikker mye vann, så sjekk det daglig, og fyll påved behov, en helg med for lite vann, og treet er så og si garantert å drysse ;)

Alt man lærer når man har blitt sammen med en som selger juletrær, hvor både faren hans og bestefaren hans, solgte juletrær også ;)

Hvorfor skal man tette igjen treets evne til å ta til seg fuktighet?

Anonym poster: b633a19749f125bfdcf548aee1fa19ad

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hvorfor skal man tette igjen treets evne til å ta til seg fuktighet?

Anonym poster: b633a19749f125bfdcf548aee1fa19ad

Du misforstår det jeg skriver.. Jeg skriver man skal bruke varmt vann for å hindre at kvaen siver ut og tetter igjen treets evne til å ta til seg fukt, med andre ord: Om du ikke hindrer kvaen fra å sive ut, vil kvaen tette igjen treets evne til å ta til seg fuktighet. Forstår du da hva jeg mener?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...