Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #1 Skrevet 16. desember 2012 Jeg har en samboer, og vi har 3 barn. Vi har det veldig flott, men ingen av oss har noen gang drømt om bryllup. Vi trives som samboere etter 7 år, og tanken på bryllup er fjern. Men alle mener det er så viktig å gifte seg når man har barn, pga rettigheter og trygghet. Hva er fordelene for de gifte fremfor samboere? Vi har tenkt på samboerkontrakt, men d var jo en papirmølle uten like, så det har vi liksom bare aldri fått gjort. Kan noen fortelle meg fordelene, når man er gift og begge lever, samt om man er gift og den ene parten dør? Ift. barn/økonomi/hus osv. Anonym poster: 04d23bb16404692222fe2d2f5c6a16af
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #2 Skrevet 16. desember 2012 La denne ligge nå og godta at alle føler forskjellig ang dette. Anonym poster: 0c85bc313c95420e9a92192f5511204a
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #3 Skrevet 16. desember 2012 Hva er problemet ditt da? Jeg lurer oppriktig på dette, fordi vi vurderer å gifte oss om dette skaper mer trygghet for familien vår ved eventuelle dødsfall e.l. Jeg vil vite mest mulig fordeler rundt det, for "alle" sier der er tryggest, men ingen kommer med konkrete eksempler. Det er dette jeg vil vite om før avgjørelsen om giftermål eller ikke. HI. Anonym poster: 04d23bb16404692222fe2d2f5c6a16af
Smyril Line Skrevet 16. desember 2012 #4 Skrevet 16. desember 2012 La denne ligge nå og godta at alle føler forskjellig ang dette. Anonym poster: 0c85bc313c95420e9a92192f5511204a HI er da ikke inne på den latterlige verdidebatten fra her om dagen nå, dette er et oppriktig spørsmål fra en som ønsker å sikre barna sine bet mulig.. Lurer forøvrig på det samme, mener å ha hørt at det ikke er så store forskjeller lenger, så lenge man er samboende med barn
Elsker livet Skrevet 16. desember 2012 #5 Skrevet 16. desember 2012 (endret) Denne var visst fra 2006, så det er nok en del endringer med tanke på rettigheter og samboerskap. http://www.magma.no/samboer-eller-gift-noen-oekonomisk-praktiske-sammenligninger Endret 16. desember 2012 av Elsker livet
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #6 Skrevet 16. desember 2012 Som gift er man hverandres nærmeste pårørende, så om en av dere f.eks blir liggende i koma på sykehuset er det ektefellen som regnes som nærmeste familie av sykehuspersonalet. Ektefellen er da den som får alle opplysninger, medbestemmelsesrett i behandling osv. Om man ikke er gift er det vel juridisk sett foreldrene som er nærmeste pårørende, selv om personalet på sykehuset nok vil behandle en samboer som det. Spørsmålet er hvem som har siste ordet om foreldrene og samboeren er uenige? Som ektefeller arver dere hverandre og har muligheten til å sitte i uskiftet bo. Så om den ene av dere dør trenger ikke den gjenlevende å selge huset for å betale ut arven barna har krav på, men kan bo i huset til en selv dør før barna har krav på arv. Om det skulle bli brudd har man også større sikkerhet som gift, da har man sameie og verdiene deles likt. Jeg synes også det er godt å være gift, vi er hverandres nærmeste familie i alles øyne, både juridisk og på alle andre måter. Vi ønsket heller ikke noe stort bryllup, men giftet oss bare vi to, hadde ikke forlovere eller familie tilstede, var bare oss to, ambasadøren og to vitner som var ansatt på ambassaden, veldig fornøyd med det Anonym poster: ee7bc8c94e64b28f12352d6e55029c49
Elsker livet Skrevet 16. desember 2012 #7 Skrevet 16. desember 2012 Denne var mer dagens Eiendomsrett - Gjenstander som arves eller eies ved inngåelse av ekteskapet blir felleseie, men kan tas med ut av den som arvet/eiet ved skilsmisse etter skjevdelingsreglene.) - Ektefeller som eier felles bolig (og innbo) alene, kan ikke selge eller pantsette denne uten at den andre skriver under. Barn - Ektemannen erklæres automatisk som faren (pater est). - Ektepar kan adoptere barn etter å ha vært gift i to år (stabilt samboerskap før ekteskapet vil også telle i disse to årene). Skatt - Ektefeller som forsørger den andre, kan skattes i skatteklasse 2 og nyte godt av dobbelt personfradrag på 74.000 kroner. Samboere som forsørger den andre samboeren får ingen ting. - Ektefeller kan automatisk flytte gjeldsrenter mellom hverandre. Samlivsbrudd - Ektefeller som skiller lag, kan kreve å få med seg ut av ekteskapet det de brakte med inn eller arvet under ekteskapet, (skjevdeling). - Det de har kjøpt/opptjent under ekteskapet, deles likt (likedeling) uansett hvem av ektefellene som anskaffet gjenstanden/verdiene. - Den ene ektefellen kan ved brudd lettere få overta tidligere felles bolig som den andre eier, så lenge man har felles barn. (Forutsatt at man har økonomisk mulighet). http://www.ung.no/oss/ekteskap/46897.html
Elsker livet Skrevet 16. desember 2012 #8 Skrevet 16. desember 2012 Jeg hadde heller aldri drømt om selve bryllupet. For meg var det en helt grei markering av selve ekteskapet. Jeg var ikke engasjert i detaljene, og var egentlig bare glad når den delen var overstått.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #9 Skrevet 16. desember 2012 Ja, den var gammel, men takk for link. Noen som har en nyere en? Her sitter f.eks. samboeren som eier av huset. Hva om han dør? Må jeg flytte med mine 3 barn da? HI. Anonym poster: 04d23bb16404692222fe2d2f5c6a16af
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #10 Skrevet 16. desember 2012 Takk for saklige svar. Mulig vi gifter oss kun vi to også. Eller i utlandet med de få, aller aller nærmeste Anonym poster: 04d23bb16404692222fe2d2f5c6a16af
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #11 Skrevet 16. desember 2012 Ja, den var gammel, men takk for link. Noen som har en nyere en? Her sitter f.eks. samboeren som eier av huset. Hva om han dør? Må jeg flytte med mine 3 barn da? HI. Anonym poster: 04d23bb16404692222fe2d2f5c6a16af Om samboeren sitter med huset er det barna som arver det og da vil overformynderiet forvalte arven frem til de blir myndige. Om dere gifter dere vil du kunne sitte i uskiftet bo og vente med å betale ut den arven til barna. Anonym poster: ee7bc8c94e64b28f12352d6e55029c49
tyr82 Skrevet 16. desember 2012 #12 Skrevet 16. desember 2012 Dine Penger har hatt en del saker på dette, vil tippe du finner de lett om du søker på nettsiden dems. Så lenge dere bare er samboere og ikke har skrevet samboerkontrakt og gjensidig testamente så har du/dere færre rettigheter/krav og andre regler selv om dere har felles barn enn om dere er gift. Så vil i hvert fall anbefale deg "papirmølla" om dere ikke gifter dere
Oktoberbabyen Skrevet 16. desember 2012 #13 Skrevet 16. desember 2012 Det ble en lovendring 1 juli 2009 som styrket samboere iforhold til gifte og arv, men samtidig som samboere fikk styrket rett, så er det ikke mye de har rett å arve dersom det blir skifte. Du har lov å sitte i uskiftet bo såfremt det ikke eksisterer særkullsbarn (evt særkullsbarn må i såfall samtykke til at samboer får lov å sitte i uskiftet bo). I tillegg så har du bare rett på en arv på 4G, som jo ikke er fryktelig mye (i underkant av 300.000). http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-en-advokat/alle-sporsmal/Arv-etter-samboer/ http://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Oslo-byfogdembete/Domstolens-oppgaver/Dodsfall--arv/Orientering-til-gjenlevende-samboer/ http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/samboeres-arverett.html De fleste av venneparene våre har faktisk giftet seg for rettighetene. En del har heller ikke skiftet etternavn eller gjort andre endringer for å "vise" at man er gift. De har bare gått til byfogden en formiddag og giftet seg, eller reist bort en langhelg og giftet seg i utlandet.
klg,2 boys now:) Skrevet 16. desember 2012 #14 Skrevet 16. desember 2012 Vi fant ut at det sikreste for oss var og gifte seg.vi gikk bare på tinghuset og gjorde det(begge hater oppmerksomhet).planen var at ingen skulle vite det,men det kom ut i ettertid.noe fornærmet svigermor men de fleste ventet det fra oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå