Gå til innhold

Har man ikke krav på fastlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bodd her i 3 år nå, og ennå ikke fått fastlege fordi alle lister er fulle. Samme med nabokommunene.

Ikke ideelt når vi i en familie på fem er tre stk. kronikere, der to av oss er avhengig av hyppige legebesøk.

Ofte får jeg beskjed om at jeg ikke får time hos lege fordi jeg ikke står på noen liste, og må som oftest krangle meg til time. (her er et legekontor i kommunen, med ca. 10 leger, og disse legene rulerer på å ha akuttbakt/legevakt) Jeg få så godt som aldri bestille en ordinær time, for da må man stå på liste. Og har da problemer når ærendet mitt ikke er akutt nok til hastetime. Det er også veldig vanskelig å få utskrevet faste resepter, fordi alle i utgangspunktet er utskrevet av vilkårlige legevaktsleger...

I mitt siste svangerskap fikk jeg bare 3 kontroller. Uke 14, uke 32 og uke 36 - det til tross for svangerskapsforgiftning i de to foregående svangerskapene.

Har man ikke krav på fastlege? Kommunen sier bare jeg må følge med å smette inn på en liste så fort det blir ledig.... javel, men nå har jeg altså ikke kommet over en ledig plass på tre år.

Anonym poster: cd65cca016059a3357e900e715c49b47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke hvis det er fullt

Men hvordan skal man da få legehjelp? Flere ganger jeg ikke har fått time. Sønnen min på fem år har eksemplevis behov for time for å få revurdert behandlingsopplegget sitt/evt. henvisning til spesielist. Fordi de faste medisinene han tar ble ordnet da han var ett år, og han har nå behov for nye medisner/doseringer. Men det får jeg ikke noen time for å ordne (prøvd i flere mnd)

Vi har nå bestilt oss time hos privat praktiserende, som ligger 4 timer her i fra....

Anonym poster: cd65cca016059a3357e900e715c49b47

Skrevet

men ta kontakt med dem,er jo best det,men har lest at hvis jeg vil bytte fastlege nå,må jeg vente lenge fordi de ikke har, er ikke helt fornøyd med henne jeg har

Skrevet

Da jeg flyttet til ny kommune i 09 fikk jeg brev med oversikt over legene. Jeg kunne velge den legen jeg ville, selv om det var fullt siden jeg var innflytter. Kom fra nabokommunen, så kunne fint beholdt den gamle. Sjekk ut om du ikke har krav på tilsvarende.

Skrevet

Jeg var innflytter til kommunen jeg bor i nå (mellomstor by) og det var vanskelig å få fastlege til tross for fire legekontorer og mange leger. Jeg var ikke den eneste som slet, en tre-fire andre personer logget seg også ofte inn på sidene for å sjekke dette.

I løpet av det året jeg ikke hadde fastlege måtte jeg bruke legevakt på ting jeg egentlig ikke burde bruke ressursene legevakt har. Fikk faktisk beskjed fra legekontoret om å ringe de hver morgen, ca. kl. 08 - 09 helt til jeg fikk legetime. Det lot seg naturligvis ikke gjøre da jeg har et barn og en jobb som begynner klokken 8.

Så det var med andre ord umulig å få seg time hos lege når man ikke har fastlege. Dritt system, virkelig! Skulle vært som i Sverige, der har ALLE tildelt en fastlege automatisk, ifølge min tante som bor der.

Anonym poster: ea637710ce115095bfb9d6d71059d9d7

Skrevet

Ifølge fastlegen.no har alle som er registrert i folkeregisteret krav på fastlege.

Anonym poster: 8880e755d6d0040bb37d4fd111da42fd

Skrevet

Jo - jeg tror det. Snakk med kommunen der du bor. De skal sørge for at det er tilstrekkelig kapasiet.

Skrevet

Så merkelig! Da jeg flyttet for 7-8 år siden fikk jeg brev at jeg måtte velge lege ellers ville jeg få tildelt en. Jeg hadde ringt fastlegeordningen tror jeg.. Viktig å ha en fastlege!

Skrevet

Jo, man har krav på fastlege i bostedskommunen om man ønsker, jf Fastlegeforskriften.

Det etterleves i liten grad i kommuner med legemangel, men henvendelse til pasientombud og evt klage til fylkesmannen burde hjelpe.

Anonym poster: 7df74cc1ad3d3d790aa15f54f68bb062

Skrevet

http://www.helfo.no/privatperson/fastlegeordningen/Sider/hvem-har-rett-til-fastlege.aspx

Hvem kan jeg klage til?

Fastlegeordningen eies av kommunene, men administreres av HELFO. Ordningen gir deg rett til fastlege, men ikke rett til en bestemt fastlege.

Kommunen skal gjennom fastlegeordningen sikre at det er ledig plass på listene til fastlegene i kommunen eller i samarbeidende kommuner. Dersom du ikke får fastlege av kommunen du bor i, kan du klage til kommunelegen i kommunen du bor i.

Skrevet

ikke hvis det er fullt

du er litt svimete du? Klart man har krav på fastlege! Er man folkeregistrert så har man rett på fastlege. Ferdig snakket.

Dessverre faller noen igjennom og det blir litt vanskeligere. Her må kommunen kontaktes.

Anonym poster: e7e07ba1d0453dd9a3e666f28b3ecbe5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...