Gå til innhold

Pumpe melk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

På mandag skal jeg være borte fra lisjetrulta på 3 mnd for første gang. Hun skal være hjemme med faren noen timer på kvelden. Vi har ikke fått til noe leggerutine på henne enda, så jeg tenker at det kan være greit å ha litt melk tilgjengelig, og da ønsker jeg å pumpe melk. Har prøvd noen ganger nå, bare for å se, og uansett når på døgnet jeg pumper meg, så får jeg bare ut en liten skvett. Tenker at jeg derfor bare må samle opp skvettene;p

Morsmelk er holdbar 48 timer i kjøleskap, så jeg tenker å begynne pumpingen søndagsformiddag, og pumpe småskvetter så ofte jeg kan. Men, jeg har lest at man ikke skal blande gammel og fersk melk, men ble så usikker på om gammel melk er for fryst melk og regne, eller om det gjelder melk som har stått i kjøleskapet noen timer også...

Spørsmålet mitt er egentlig; kan jeg ha en flaske ståendes i kjøleskapet, som jeg tømmer skvettene oppi etterhvert som jeg får pumpet??

Anonym poster: fd088e9fbf62a92c8c70bb2c1653165c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går nok fint, bare husk at holdbarheten regnes fra første skvetten. Mener også at morsmelk er holdbar i 3-5 døgn i kjøleskap. Tatt en titt på ammehjelpen.no:-)

Skrevet

Morsmelk er holdbar i 3-5 dager i kjøleskap i tett, steril boks. Jeg fant ut at jeg måtte pumpe veldig fort for at utdrivningen skulle komme skikkelig. I tillegg har jeg hatt god effekt av å pumpe med manuell pumpe, ikke elektrisk. Så da pumper jeg raskt til utdrivningen starter, og når melken kommer, holder jeg pumpen litt inne, slik at mer melk tømmes ut av brystet på en gang :)

Anonym poster: 3836c28ab69d08e3f26e56e0d6e183b4

Skrevet

3-5 dager i kjøleskapet skal nok stemme bra, praktiserte det her uten å oppleve sur melk.

Fryser du morsmelka så holder den seg i 3mnd, tiner raskt i enten kaldt vann eller i kjøleskap, så skal du bort på mandag, så holder det å ta opp fryst melk før du legger deg søndag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...