Anonym bruker Skrevet 15. desember 2012 #1 Skrevet 15. desember 2012 Mistenker at jeg har fått det. Sliter mye med allergier vår/sommer + pels, så det forundrer meg ikke. Hvordan pleier det å utarte seg? Er mye snufsete og tett (kan jo være årstiden), klør veldig mye i nese + at jeg nyser hver gang jeg er i kontakt med støv (f.eks. bretter sammen et teppe, tømmer lofilteret i tørketrommelen). Det vaskes to ganger i uken + byttes sengetøy ofte, hva annet kan man gjøre for å bedre det? Hjelper det med allergimedisin? Anonym poster: 3f2e1d0c453e540d473722ad5142d209
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 15. desember 2012 #2 Skrevet 15. desember 2012 Mistenker at jeg har fått det. Sliter mye med allergier vår/sommer + pels, så det forundrer meg ikke. Hvordan pleier det å utarte seg? Er mye snufsete og tett (kan jo være årstiden), klør veldig mye i nese + at jeg nyser hver gang jeg er i kontakt med støv (f.eks. bretter sammen et teppe, tømmer lofilteret i tørketrommelen). Det vaskes to ganger i uken + byttes sengetøy ofte, hva annet kan man gjøre for å bedre det? Hjelper det med allergimedisin? Anonym poster: 3f2e1d0c453e540d473722ad5142d209 Ja jeg er veldig veldig plaget. Klør i nesen, snufser pluss at jeg klør på huden (har atopisk eksem i tillegg). Allergitabletter må du ha ja..noen funker ikke, så man må nesten teste ut litt hva som funker. Kjenner det ekstremt godt når jeg legger sammen klær, det jeg har begynt å gjøre (siden det irriterer meg sånn) er at jeg rister klærne ute før jeg legger dem sammen. Det har hjulpet meg masse. Og ikke rist puter (stueputer,pledd etc) inne. Er du ekstremt plaget som jeg er, så ikke bruk støvsuger, bruk mopp. Dette fikk jeg anbefalt av en lege som er ekspert på støvallergi, bruk mopp og prøv å ikke ha stuetepper og andre tepper liggende. Ikke vask gulvet ofte, skrubb bort flekker og tørk med tørrmopp. Ikke tørk klær på studen, gangen..skal klær henges opp inne så er badet det perfekte stedet for det.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2012 #3 Skrevet 15. desember 2012 Jeg er ganske allergisk mot støv, kanskje ikke så ille som hun over men nok til at overnatting på hotellrom blir et problem. Her støvsuges det, men det er mannens jobb, pluss at vi har investert i støvsuger med hepafilter. Fordi jeg har vært allergisk mot støv siden tidlig i tenårene er jeg ganske innkørt i rutinen: full husvask en gang i uken (mannen tørker støv, samme grunn som støvsuging). Ingen tepper av noe slags i huset (fryktelig ekko der vi bor nå, og blitt vant med å ha det gulvkaldt), veldig lite nips (var minimalist før det ble en trend), engentlig ikke altfor mange møbler heller for det samler støv det også, så lite gardiner som mulig (i dagens leilighet er det ingen!) Interiørvalgene ble helt fra starten preget av at jeg begynner å nyse med en gang det er for mye tekstiler i et rom så det plager ikke meg. Ellers samme råd som hun over. Si den jeg er allergisk mot andre ting er jeg generelt forsiktig med vaskemidøer med parfymer, sterke rengjøringsmidler og hudprodukter som ikke er økologiske. Nå klarer jeg meg uten medisiner utenom pollesesongen så lenge vi er nøye med husvask. Hos andre blir det fort verre, så jeg har piller på lager til enhver tid. Har prøvd mange, fant at Cetirizin fungerer best for meg. Anonym poster: 5f882d144c51132b3d4b429f990d9c56
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2012 #4 Skrevet 15. desember 2012 Siste ting, tørking av klær på badet fungerer for meg bare hvis det er godt luftet, for jeg tåler når inneklimaet blir for fuktig. Og jeg får fort astmaanfall hvis det er for varmt, så vi holder temperaturen et hakk lavere enn hos folk flest, særlig på soverommet, til mannens stor fortvilelse. Jeg merket at allergiene ble mye bedre med en gang vi fikk jobb og sluttet å bo i studentleiligheter med tvilsom inneklima, Anonym poster: 5f882d144c51132b3d4b429f990d9c56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå