Gå til innhold

Hvor mange her kjører med sommerdekk?

Anbefalte innlegg

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

I dag har det kommet ca 10 cm snø her i Fredrikstad (jippi!!), og nesten alle bilene på riksveien nedenfor her kjører i 20-30 km/t (70 sone). Hva kommer det av? De ser vettskremte ut, og jeg husker fra i fjor at mange på jobben ikke hadde byttet dekk på denne tiden. Jeg blir så provosert!

Videoannonse
Annonse
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hedemark her, og vi byttet til vinterdekk for ca en mnd siden, kanskje lengre? Slik været er nå, så kommer man ikke fram her vi bor om man har sommer dekk, eller om man har dårlige vinterdekk, venninna mi har slitte vinterdekk, får ikke kjøpt nye før etter jul, og måtte opp til meg med matvarer i går :-o Hun sat bom fast i ene bakken like ved, så vi måtte kontakte noen med traktor for å hjelpe henne opp, skal hun hit igjen, så stiller hun med mannens bil ;)

Skrevet

Vi har vinterdekk, men de fleste i Rogaland tror jeg har sommerdekk. Der har dem heller ikke brøytebil eller traktor. Egentlig ganske rart, så mange bønder som bor der. Tror også de fleste sør-vestlendinger mangler glattkjøringskurs. Tenk at de blir oppfordret til å holde seg inne pga 70 cm snø :P

Og det er satt ny snørekord flere steder på Jæren. Hold deg fast! Hele 50 cm snø! Fytti grisen!

Ler litt jeg, ;)

Bor faktisk på Jæren og ja vi har fått mye snø.. Helt utrolig hvor dårlige de er til å brøyte veier her.. Etter to dager måtte vi ordne med privat snømåking av kommunal vei, slik at de som bor her kan komme seg ut, butikk, jobb osv..

Rogaland og Jæren er aldri forberedt på mer en 5-10cm sne som regner bort neste dag..

Skrevet

Vi har vinterdekk, men de fleste i Rogaland tror jeg har sommerdekk. Der har dem heller ikke brøytebil eller traktor. Egentlig ganske rart, så mange bønder som bor der. Tror også de fleste sør-vestlendinger mangler glattkjøringskurs. Tenk at de blir oppfordret til å holde seg inne pga 70 cm snø tongue.png

Og det er satt ny snørekord flere steder på Jæren. Hold deg fast! Hele 50 cm snø! Fytti grisen!

Ler litt jeg, wink.png

Bor faktisk på Jæren og ja vi har fått mye snø.. Helt utrolig hvor dårlige de er til å brøyte veier her.. Etter to dager måtte vi ordne med privat snømåking av kommunal vei, slik at de som bor her kan komme seg ut, butikk, jobb osv..

Rogaland og Jæren er aldri forberedt på mer en 5-10cm sne som regner bort neste dag..

Og kolonnekjøring på E39 tongue.png

Det har kommet mye snø her i natt også. Sånn ca 50 cm, men snørekord og kolonnekjøring må vi nok se langt etter. Dette er på indre østlandet.

Godt dere tar det med humør da smile.png Flott akevær her i allefall!

Nå har det begynt å sludde her da, med de 70cm snø, og blåser enda en del.. Så for min del så velger jeg en kosehelg inne.. :) Har kjøpt litt nye leker til jenta vår, så vi skal kose oss!

Forøvrig så står det i lokalavisen på nettet av politiet anbefaler folk å bli hjemme..

Helt rart at deler av samme land håndtere ting så forskjellig.

Skrevet

Vi har vinterdekk, men de fleste i Rogaland tror jeg har sommerdekk. Der har dem heller ikke brøytebil eller traktor. Egentlig ganske rart, så mange bønder som bor der. Tror også de fleste sør-vestlendinger mangler glattkjøringskurs. Tenk at de blir oppfordret til å holde seg inne pga 70 cm snø tongue.png

Ler litt jeg, wink.png

Og kolonnekjøring på E39 tongue.png

Det har kommet mye snø her i natt også. Sånn ca 50 cm, men snørekord og kolonnekjøring må vi nok se langt etter. Dette er på indre østlandet.

Godt dere tar det med humør da smile.png Flott akevær her i allefall!

Nå har det begynt å sludde her da, med de 70cm snø, og blåser enda en del.. Så for min del så velger jeg en kosehelg inne.. :) Har kjøpt litt nye leker til jenta vår, så vi skal kose oss!

Forøvrig så står det i lokalavisen på nettet av politiet anbefaler folk å bli hjemme..

Helt rart at deler av samme land håndtere ting så forskjellig.

Å jeg som hadde helt angst i går når jeg var i stavanger, bestemte meg for å ta toget tidligere hjem enn planlagt. Itilfelle det skulle skje noe. Tenk vist jeg ikke rekker det jeg skal gjøre...min.tålmodighet er svært dårlig. Skal holde meg inne jeg ihvertfall, for mye handling blir det ikke...orker ikke å risikere at vinden skal stjele noe fra meg igjen, som i går :P

Skrevet

Vinterdekk her i sør Rogaland, men hjelper ikke når de aller fleste kjører som IDIOTER på dette snøføret. Måtte ut i grøfta igår for å ikke få ei dame i fronten, hun måtte jo kjøre midt i veien når det var snø! Men at E39 var stengt fra Ålgård og sørover forstår jeg faktisk, storm og 1 meter snø er ingen god kombinasjon. Sleng inn ett ti talls trailere uten kjettinger også så har du det komplette kaos. Brukte 2, 5 time på en strekning på 1 mil onsdagskveld. Ikke pga personbiler, men pga utenlandske trailere som sperret veien fordi de kjørte uten kjettinger!

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Bor i Hedmark og her snør det digre snøkjerringer i dag, og vinterdekk har jeg selvfølgelig hatt på bilen i minst en måned. Jeg har ikke mistet vettet enda, så derfor kommer vinterdekkene på når vinteren kommer.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Bor i Hedmark og her snør det digre snøkjerringer i dag, og vinterdekk har jeg selvfølgelig hatt på bilen i minst en måned. Jeg har ikke mistet vettet enda, så derfor kommer vinterdekkene på når vinteren kommer.

Starter å roe seg nå, hvertfall her jeg bor.. Er jo litt, men betraktelig mindre enn før på dagen :)

Skrevet
Vi har vinterdekk, men de fleste i Rogaland tror jeg har sommerdekk. Der har dem heller ikke brøytebil eller traktor. Egentlig ganske rart, så mange bønder som bor der. Tror også de fleste sør-vestlendinger mangler glattkjøringskurs. Tenk at de blir oppfordret til å holde seg inne pga 70 cm snø :P Og det er satt ny snørekord flere steder på Jæren. Hold deg fast! Hele 50 cm snø! Fytti grisen!
Ler litt jeg, ;) Bor faktisk på Jæren og ja vi har fått mye snø.. Helt utrolig hvor dårlige de er til å brøyte veier her.. Etter to dager måtte vi ordne med privat snømåking av kommunal vei, slik at de som bor her kan komme seg ut, butikk, jobb osv.. Rogaland og Jæren er aldri forberedt på mer en 5-10cm sne som regner bort neste dag..

Er ikke slik overalt i Rogaland. Vet ikke om noen som kjører på sommerdekk, og det er gode systemer for brøyting, salting eller strøing. Nord-Rogaland.

Anonym poster: 6c1d59dc97e95f4ee5904a29275a6399

Skrevet

Vil tro at de fleste ( i alle fall de som er rett navla) har byttet, men det er vel mange som synes vinterføret er litt skummelt, og sikkert kjører veldig forsiktig i starten, før de har fått "kjørt seg inn".

Skrevet

Vinterdekka er på her, det har de vært siden midten av oktober, bor i Akershus.

Anonym poster: 814ba44b4a2da60ca2c2dbc32de75f23

Skrevet

Bor på Jæren, og jeg både tror og håper de fleste har vinterdekk.. Men så nå flere som skifta i hui og hast når den første snøen kom i begynnelsen av mnd.

Problemet her nå er mengdene, 80 cm på flatmark her jeg bor, og de kom ila 10-12 timer. Selv om det bugner av traktorer her er jo ikke de designet for brøyting, og de har heller ikke kjettinger til dem. Ei heller er det satt opp brøytestikker, så selv brøytebilene og traktorene sitter fast i snøen.

Når man da ellers er vant til max 10 cm som regner vekk ganske kjapt, sier det seg selv at det kan bli litt mye for dem. ;)

I går kveld var det jo helt ekstremt- full storm i snøføyka og 1m sikt. Med dårlig brøyta veier og fortau og gangveier dekket av flere meter høye skavler, og alle til fots dermed gående langs veiene, så ble det en rimelig skummel kombi.

Nå regner det oppå dette her, og snart fryser det til igjen. Det kan jo bli festlig! :o

Som riiimelig gravid med bekkenløsning, er det et stund til neste gang jeg skal stavre meg ut døra, for å si det sånn! :P

Skrevet

Mannen kjører på sommerdekk. De er nye, så det er ikke ulovlig. Er nok mønsterdybde :) men skal legge om til pigg en av dagene:)

Anonym poster: 959e6a92530639502f883629dbb1e394

Skrevet

Vinterdekk her.

Anonym poster: 37207bec47361f2d1859bb9bd6c53d1e

Skrevet

Bor i Sauda i Rogaland og her kjører nesten alle med vinterdekk. Ingen som har kjørt av veien og veiene blir brøytet og strødd etter forholdene. Har ikke hatt kaos i det hele tatt.

Anonym poster: e9e7ba5a5af02e1b3822d54d9b6057ee

Skrevet

Mannen kjører på sommerdekk. De er nye, så det er ikke ulovlig. Er nok mønsterdybde smile.png men skal legge om til pigg en av dagene:)

Er ikke konsistensen på gummien forskjellig på sommer- og vinterdekk? Mente jeg leste noe om det at det ikke kun er mønsterdybden som har noe å si, men også at det var dekk ment for vinterføre, fordi gummien i sommerdekkene ikke var laget for vinterkulde og at gummien ble for hard eller noe slikt, så det ikke ga noe støtte.

Vi har i alle fall vinterdekk på, og har hatt det siden midten av oktober da frosten kom. Nå har jeg akkurat fått tilbake bilen fra verksted med splitter nye piggdekk, og føler meg bedre skodd enn på lenge :)

Skrevet

Vi kjører på vinterdekk, bor på Sørlandet. Her var jo meldt snøstorm, men har ikke sett det fnugg til noe storm. Blåste litt og snødde på morgenen, men har da sett verre. Synes nesten det var litt skuffende. I tillegg har det kommer veldig mye regn i dag som igjen fører til kjempe glatt føre......

Skrevet

Bor i nord norge, har hatt på vinterdekk siden oktober. Men vi er fri for snø :( Ingen aking, skigåing, ingenting. Syns det er grusomt å tenke på at vi kanskje får grønn jul.

Her er vi vant med storm, snøfokk, over 1 meter snø osv.

Gleder meg litt til den dagen det kommer oppslag om totalt trafikk kaos i nord norge grunnet 10-20 cm snø. :P

men så er ikke dere sørpå vant med slikt vær, så på en måte forstår jeg at det kan bli litt kaos. men syns det er store nyhetsoppslag hvert år pga snø som har laget store problemer i trafikken.

Tror aldri jeg har opplevd at skolene har stengt pga snø, butikkene er stengte osv. Store oppslag i avisene at julehandelen står i fare osv.

Bodde i Oslo i mange år før jeg flyttet hjem og ble like sjokkert hvert år over hvor overasket folk blir når det snør. De får jo nærmest panikk.

Anonym poster: cb3d888b0a23f793bd6ec8824b3865d4

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet (endret)

Til annie 15:58

Nye sommerdekk er ok? Vet dere ikke forskjellen på sommer- og vinterdekk? Det er blant annet forskjell på krav til mønsterdybde, gummi hardhet, innhold i gummien og så videre. Det er STOR forskjell, en hel vitenskap!

Endret av UndrendeUllteppe
Skrevet

Mannen kjører på sommerdekk. De er nye, så det er ikke ulovlig. Er nok mønsterdybde :) men skal legge om til pigg en av dagene:)

Jo, det er ulovlig hvis føret tilsier at det burde vært vinterdekk på bilen. Det er jo ikke bare snø, det er ofte frost i bakken og dermed får man is flere steder selv om det er snøfritt. Da er det helt uansvarlig å kjøre på sommerdekk! Sitter du virkelig på i en så usikker bil (hjelper ikke om sjåføren er aldri så god hvis dekkene ikke er tilpasset føret!)? Og enda verre, lar du mannen ha barna i bilen med sommerdekk???

Hadde dere møtt noen som var blitt offer for bilister med sommerdekk på vinteren så hadde dere ikke syntes det var så greit.... Det er uansvarlig å ta så lett på egen og ikke minst andres sikkerhet og helse!!

Anonym poster: 6903088585a264a609639c129c6b8287

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...