Gå til innhold

Hva er basomedial?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk svar på noen røntgenbilder der legesekretæren nok glemte seg litt, for hun leste høyt det legen hadde skrevet. Hun sa "pasienten har en basomedial tetthet i lungene uten klinisk betydning", og henvend til meg sa hun, "bildene var fine.". Jeg burde selvfølgelig spurt der og da, men hang meg mest opp i at hun sa at det så bra ut. Er det noen her som kan forklare meg hva det hun leste betyr?

Anonym poster: 05ccef16ebc01f07abe00cc78b36fd4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt

Skrevet

Jeg fikk svar på noen røntgenbilder der legesekretæren nok glemte seg litt, for hun leste høyt det legen hadde skrevet. Hun sa "pasienten har en basomedial tetthet i lungene uten klinisk betydning", og henvend til meg sa hun, "bildene var fine.". Jeg burde selvfølgelig spurt der og da, men hang meg mest opp i at hun sa at det så bra ut. Er det noen her som kan forklare meg hva det hun leste betyr?

Jeg er ikke lege, men fysioterapistudent, så jeg har en del kunnskap om anatomi og medisinske uttrykk. Base er det som er nederst og medial er på midten. Jeg vil derfor anta at du har fortetninger nederst og mot midten av lungene. Har du lungebetennelse, astma eller andre lungesykdommer? Fortetninger er ofte slim som blir sittende fast, noe som gjerne skjer ved infeksjoner eller lungesykdommer som astma. Hvis du googler fortetninger i lungene finner du sikkert ut noe mer. Ved fortetninger vil ikke luften passere forbi fortetningen. Når det er uten klinisk betydning, betyr det at det er helt ufarlig og ikke påvirker deg. Ergo er fortetningene antakeligvis minimale.

Håper dette var til litt hjelp! :-)

Anonym poster: 2ad221404192127b21dfbb8adaa9d533

Skrevet

Basomedial forteller hvor i kroppen noe befinner seg, nederst mot midten. Oversatt til norsk ville jeg sagt: " bildene viser noe ufarlig smårusk midt nederst i lungene." ;-)

Hilsen lege

Anonym poster: 18790da26c263fdb62e13d0f23177f17

Skrevet

Tusen takk! Da skjønner jeg. Jeg har astma, så det er vel snakk om det "rusket" jeg stadig drasser på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...