Gå til innhold

Jeg har takket nei til alle vaksinene..

Anbefalte innlegg

Skrevet

men klarer ikke la være å bekymre meg.. tør ikke takke ja heller for har hørt så mange skrekkhistorier om de...

noen som kan komme med råd? noen som har takket nei til vaksiner her, tenker dere noe over det i hverdagen?

hilsen rådvill...

Anonym poster: dfb0811a67538fd4fd788f7de1d38fe5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du har takket nei til alle vaksiner pga alle skrekkhistorier? Du har ikke takket nei på grunnlag av at det var noe du mente var det beste for ditt barn? Fordi du har sjekket ulemper og fordeler og valgt etter hva du mener selv er best?

Barnet ditt vil nok klare seg helt fint i Norge hvor de aller fleste er vaksinert. Foreløpig da. Vi har mange nye uvaksinerte landsmenn og sammen med ditt barn utgjør de en risiko. For dem selv og for andre uvaksinerte.

Når det gjelder vaksineprogrammet i Norge så er det fullt mulig å velge ut de vaksinene man anser som tryggest og mest nødvendig. Du kan f.eks. velge bort mmrvaksinen. Det er den vaksinen de aller fleste er mest skeptisk til. Den er for meslinger, røde hunder og kusma. 3 sykdommer som omtrent ikke eksisterer lenger. Det er pga vaksinen selvsagt.

Du får google litt. Vaksinene er ufarlige. Ja noen reagerer men det er forsvinnende få som som har fått alvorlige reaksjoner og bivirkninger som med sikkerhet kan knyttes til vaksinene.

Anonym poster: 476c36c2cb8a47b613c826fbb40af304

Skrevet

jo, jeg har lest meg i hjel, opp og ned, snakket med leger og helsepersonell, kjøpt bøker og kan nokgodt over gjennomsnittet om de forskjellige vaksinene og sykdommene. Det var ikke lett, men jeg stolte på magefølelsen og takket nei. Nå har jeg lest mer info om "ja siden" og blitt i tvil igjen, men det jeg fikk vite og som var grunnen til at jeg takket nei vil ikke slippe. Redd for begge deler. Og ta og ikke ta.. vil bare velge det beste for barnet mitt

Skrevet

Vil bare påpeke at det har vært flere meslingeutbrudd i Europa og også tilfeller i Norge de siste årene pga at flere takker nei til vaksiner. I disse utbruddene har påfallende mange blitt svært alvorlig syke (mange hevder jo at meslinger er ufarlig for ellers friske og uvaksinerte barn)!

Jeg gir mine barn vaksiner fordi jeg mener det er det beste for dem, og i tillegg i solidaritet med de barna som av helsemessige årsaker ikke kan ta feks levende vaksiner og er avhengige av at vi andre vaksinerer oss slik at vi ikke smitter dem!

Anonym poster: a05d72d22c07acdeed18e063812fe4ef

Skrevet

Jeg tenker at det er viktig og vaksinere barna pga av at det er mange barn som kommer inn i landet uvaksinert og de får ikke tilbud om vaksine etc med en gang og desverre har vi sett i den siste tid at det har vært sykdommsutbrudd blant dem,od dette smittes til deres uvaksinerte barn, jeg syns helsevesnet i norge er altfor slappe med og ta tak i dette, så for meg så er det vaksiner barna så blir vi kvitt disse skummle sykdommene!

Ja det har vell vært noen som har reagert negativt på vaksinen men det er ett fåtall og hadde den vært så skummel som noen vill ha det til så hadde ikke helsevesnet pushet for og få barna vaksinert.

Anonym poster: c6f2eed17fb323ed1f1374f910e89aff

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Ta røde hunder for eksempel. En venninne av meg hadde ikke god nok beskyttelse av den gamle vaksinen (noen må revaksinere seg), og ble smittet av røde hunder mens hun gikk gravid. Jenta hun fødte var nesten 100% døv, og fikk en vanskelig start på barneårene. Takket være sykdommen, der har gentestet og kunne konstatere at røde hunder var årsaken.

Skrevet

Hv

jo, jeg har lest meg i hjel, opp og ned, snakket med leger og helsepersonell, kjøpt bøker og kan nokgodt over gjennomsnittet om de forskjellige vaksinene og sykdommene. Det var ikke lett, men jeg stolte på magefølelsen og takket nei. Nå har jeg lest mer info om "ja siden" og blitt i tvil igjen, men det jeg fikk vite og som var grunnen til at jeg takket nei vil ikke slippe. Redd for begge deler. Og ta og ikke ta.. vil bare velge det beste for barnet mitt

Hva fikk du vite som var grunnen til du takket nei?

Bare lurer. Har vaksinert mine, men helt ærlig så har jeg ikke lest noe om vaksiner. Stolte på helsesøster..

Anonym poster: 7a4e722e9ef912389715d98b057467e3

Skrevet

Leste du bare nei-argumentene før du bestemte deg? Ikke hverken velinformert eller veloverveid vil jeg våge å påstå.

Anonym poster: 4fb8f1b6926ffa88813165e5d3608f2f

Skrevet

Den eneste grunnen til at folk kan velge å ikke ta vaksiner er at de aller fleste gjør det.

Slik blir sykdommene så og si utryddet og de uvaksinerte risikerer lite.

Dette kalles for gratispassasjerproblematikk.

Skrevet

Ikke kom å klag visst barnet ditt blir alvorlig syk eller dør pga barnet ikke fikk vaksinen.

For du har VALGT det selv!!

Anonym poster: 1832b108dc406c1603d4ade28fea12c9

Skrevet

Dere som velger vekk vaksiner, drar dere aldri på ferier eller inn i storbyer der det er høyere smittefare? Helt ærlig, blir dere ikke bekymret for at barna deres skal få sykdommer??

Man "utrydder" sjeldent sykdommer, bakteriene eller virusene kan ligge i hvileform over lang tid for så å aktivisere seg...

Anonym poster: 67dcec4a0641bdb5ad38afa70929d06e

Skrevet

Jeg var/er også som deg, men min baby har nå fått sin 3 mnd vaksine (2 mnd senere riktignok, men trengte mer tenketid). Jeg har også lest alt om både for og mot, og måtte innse at jeg ikke har og kommer ikke til å få nok kunnskap til å kunne vite hvilken fakta jeg burde stole på.

Magefølelsen sa nei til vaksine. Allikevel så skremte det jo vettet av meg bare tanken på at babyen skulle få en av disse sykdommene. Jeg leste om en som hadde valgt å takke nei til vaksiner, og hun hadde god kunnskap om sykdommene og hvilken forhåndsregler hun måtte ta rundt sitt barn. Jeg innehar ikke den samme kunnskapen nok til å beskytte babyen godt nok. Samtidig er det jo en forventning fra alle kanter om barna er vaksinert så jeg følte det litt sånn at omgivelsene ikke er "klart" for et uvaksinert barn.

Jeg føler at det er som å velge mellom to onder. Jeg vil aldri tilgi meg selv om det skjer noe med babyen pga at jeg har valgt å vaksinere, men jeg ville aldri kunne tilgitt meg selv hvis hun ble alvorlig syk av en av de sykdommene jeg kunne vaksinert mot heller.

Jeg skjønner hvor vanskelig du syns det er, men dette er ditt valg og en blir nødt til å stå for det uansett hva du velger.. Lykke til :)

.

Anonym poster: b16415d189d83293849388085cbcc39e

Skrevet (endret)
Søsteren min fikk kikoste i helgen...
Samboeren min fikk kikhoste for noen år siden. Varte i ca. halvt år og en gang måtte han hentes i ambulanse fordi han hostet til han kastet opp og mistet pusten. Sier seg selv hvor alvorlig dette kan være for et lite barn.. Endret av millemille
Skrevet

Nå har vi fulgt noenlunde samme vaksineprogrammet i Norge ihvertfall mer enn 40 år og med så få bivirkninger har jeg aldri vært i tvil om barna mine skulle/skal vaksineres.

Det er kanskje noen som har blitt syke av vaksine (det er jo aldri bevist at ev sykdom er direkte bivirkning av vaksinen), men tenk på hvor mange barn som vokser opp pga at vi har et så omfattende vaksineprogram i landet vårt.

Og nå når verden er blitt mindre, vi reiser mer og det kommer fler utlendinger til landet vårt, er det viktigere enn noen gang å følge helsemyndighetenes råd.

Å velge bort vaksine er arrogant og lite tenkt!

Anonym poster: 47fb69a9c7e573ce4d9b93ed8bc420f8

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Jeg forstår ikke at dere tør gamble med barnas liv og helse..

Med mindre man kun sitter hjemme i sin egen stue og kan velge selv hvem barna omgås, da er det jo greit. Men de aller fleste går på skole eller i barnehage, er innom et legekontor (med mange sykdommer), ferdes på offentlige steder osv osv, og her er det smittefarer overalt!

Ikke kan dere dra på ferier i andre land, ikke kan dere omgås våre nye uvaksinerte landsmenn etc etc..

Dere gambler på at "alle andre er jo vaksinert, derfor går det bra for vårt barn". Men dere har kanskje ikke forstått hvorfor alle disse farlige sykdommene er tilnærmet utryddet? Joda, logisk nok forsvant de etter folk begynte å vaksinere seg..

Bare se på alle de som krangler om svineinfluensavaksinen. Er dere klar over at H1N1-viruset også er det samme som i spanskesyken og svartedauen? (Fugleinfluensaen var også et a-virus og H5 og H7).

Syns dere da det er rart myndighetene ønsket å tilby oss en vaksine som skulle forhindre 15 000 nye døde nordmenn?

Molekylærbiologi

Først i 1930-årene ble man klar over at influensa var forårsaket av virus og ikke av bakterier. En viral etiologi var blitt antydet tidligere, men i 1932 – 33 klarte man å isolere et influensavirus type A. Influensavirus type A er den gruppe av influensavirus som kan gi en pandemi (10, 18). Man har klart å kartlegge den genetiske strukturen til spanskesykeviruset, og det er blitt verifisert som et influensa type A-virus, subtype H1N1.

Så kanskje dere snart bør slutte å være så skeptiske/kritiske og heller stole på at myndighetene ikke ønsker å ta livet av oss, men heller ønsker å tilby oss vaksiner som kan redde liv?

Nå blir jeg sikkert halshugget, så jeg setter meg klar med popkornet ;)

sHa_popcorn.gif

Skrevet

Da håper jeg barna dine aldri skal på ferie utenfor Norge.. bivirkninger er ytterst sjelden.Ingen jeg kjenner eller har hørt om noen gang har hatt barn som har tatt skade av vaksiner.Enkelte foreldre med autistiske barn må ha noe å skylde på men det har aldri blitt bevist.Det er farligere for barnet ditt første gang det smaker nøtter eller skalldyr for å si det sånn.

En annen ting er at DITT barn kan smitte andre og starte epidemier.Hvorddan kan du være så tett i pappen?? det er vel ikke værre for ditt barn å få vaksiner enn for oss andre.Det er omsorgssvikt i min øyne sorry..

Anonym poster: 97a9962a4db01aa8e56fd8f6dfe5436c

Skrevet

Ikke kom å klag visst barnet ditt blir alvorlig syk eller dør pga barnet ikke fikk vaksinen.

Anonym poster: 1832b108dc406c1603d4ade28fea12c9 det var ganske slemt sagt. tar jo det valget man mener er best for sitt barn og alt er i beste mening. om barnet får vaksineskader kan jeg få lov å klage da?

Skrevet

Anonym poster: 1832b108dc406c1603d4ade28fea12c9 det var ganske slemt sagt. tar jo det valget man mener er best for sitt barn og alt er i beste mening. om barnet får vaksineskader kan jeg få lov å klage da?

Joda, ALLE tar nok det valget de mener er best for barna. Ingen ønsker jo å skade dem. Er ikke det vi sier!

Men jeg er litt enig. Man vét farene, men velger å ikke gjøre noe med det. Da kan man ikke klage om noe skjer...

Jeg er forresten ikke den med den krasse kommentaren...

Anonym poster: ca622fa0464599e9123aecdd4af7efcd

Skrevet

Skjønner problemet ditt, det er som å velge mellom pest og kolera. Men jeg føler meg mye tryggere med å gi barna vaksinene. Det er lettere å leve med et valg der man følger anbefalingene enn motsatt. Jeg kunne aldri tilgitt meg selv om jeg gikk mot anbefalingene og barna mine ble alvorlig syke. Det hadde vært lettere om barna ble alvorlig syke fordi jeg fulgte anbefalingene, da hadde jeg i alle fall flere å dele skylden med. Men nå er det ytterst sjelden noen får alvorlige bivirkninger av vaksinene, det er helst kortvarig feber eller annet ubehag. Jeg er glad vi har vaksiner, selv om jeg føler meg litt usikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...