Gå til innhold

Maser om mat hele tiden...(3 åring)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har ei jente på 3 år som hele tiden spørr etter noe å spise.

Hun får f.eks to brødskiver eller knekkebrød til frokost.

Spiser kanskje halvparten og peller av pålegget.

Etter en halv time kan hun spørre etter noe å spise.

Kjeks, youhurt, brødskive...

Hun får nei, og beskjed om å spise maten sin når hun får den.

Hun blir skikkelig sint når hun ikke får noe, og om hun får noe skal hun alltid ha mer.

I perioder kan hun mase om mat sikkert en gang i kvarteret.

Har en følelse av at hun ofte skal teste om hun kan få det hun vil.

Hun kan nemlig få en kjeks, men ikke nødvendig spise den, bare ha den i hånda.

Blir ganske lei maset. Spiser aldri opp.

Hun er ikke overvektig.

Noen som har noen kloke ord...???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er lurt å holde hardt på det med måltider av flere årsaker.

Hver gang man putter noe i munnen, settes fordøyelsesprosessen i gang. Denne trenger å få hvile mellom slagene.

Hver gang man putter noe i munnen blir tennene utsatt for et syreangrep. Det tar tid å få "balanse" i munnen igjen. Å putte noe i munnen hele tiden vil derfor kunne gi hull.

Vi har en småspist frøken (ca halv skive til hvert måltid omtrent). Hun vokser som hun skal likevel som hun skal.

Vi spiser konsekvent hver 3. time. Hvis hun spiser mindre enn en halv skive, så sier vi i fra at det ikke blir mat før om tre timer og at hun må spise skiven sin. Hun er ram til å drikke seg mett - det holder heller ikke lenge, så det er noe vi har vært nødt til å passe på.

Jeg tror jeg hadde begynt å gi henne mindre mat til frokost. La henne velge mellom noen påleggsorter og smør det på kvarte skiver. Snakk med henne om at hun må spise så hun ikke blirsulten før neste måltid. Vis på klokka når det er mat neste gang og at hun ikke får noe før det.

Skrevet

Jeg ville også holdt strengt på måltidene. Har selv en 3-åring som det du beskriver, og jeg tenkte det var noe hun plukket opp hos bestemor, for der får hun absolutt alt hun vil ha, om det så er kake rett etter frokost. Jeg er streng på måltider til faste tider, spesielt på grunn av dette. Dumt hvis de venner seg til å småspise hele tiden.

Når det gjelder det å plukke av pålegget / la mat ligge igjen, ville jeg smurt en halv brødskive om gangen og ikke gitt mer før hun hadde spist opp. For det er ikke rart hun fort blir sulten igjen om hun ikke spiser mer enn pålegget til frokost. Eller jeg ville prøvd havregryn / frokostblanding e.l. Kanskje hun er lei av brød.

Skrevet

Takk for svar.

Liker forslaget med å prøve å smøre på kvarte brødskiver av gangen. Må innrømme at jeg sliter med å passe på måltider ca hver 3.time. Må skjerpe meg der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...