Anonym bruker Skrevet 14. desember 2012 #1 Skrevet 14. desember 2012 La oss si jeg har termin i april, og begynte som selvstendig næringsdrivene (konsulent) i november, det blir akuratt 6 måneder, som er kravet for å få foreldrepenger mer enn en gang. Jeg har enda ikke fortalt nav at jeg har begynt som konsulent og er usikker på om jeg skal det med det første, for jeg misstenker at da blir jeg rævkjørt av systemet. Er det noen som kan litt om dette som kan fortelle meg hva som lønner seg. Om jeg forteller det, får jeg da foreldrepenger mer enn en gang selv om jeg enda ikke er begynt å tjene så store penger på dette? Da vil de jo ta det som inntekt og jeg kan ikke like lett bygge opp noe så jeg kan komme meg vekk fra nav. Kommer jeg til å tjene mer på det om jeg ikke sier noe, at jeg uansett får foreldrepenger bare en gang iom. at jeg ikke tjener en dritt når de trekker det fra livsoppholdet? Jeg har lyst å si det, men har blitt frarådet det, og jeg vil bare komme meg fortest mulig vekk fra dem!!! Anonym poster: 3333c0bab47d8364456891069bd591a3
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2012 #2 Skrevet 14. desember 2012 unnskyld, men det er litt vanskelig å forstå hva du mener? Kanskje jeg som er dum, men kan du forklare hva du mener? Er det spørsmål om du skal søke engangsstønad eller foreldrepenger? Eller har du hatt en annen jobb inntil november og er usikker på om du vil opplyse at du har startet næringsvirksomhet fra og med november? det er ingen som trekker noe fra livsoppholdet ved utbetaling av foreldrepenger... foreldrepenger skal tilsvare den inntekten du taper på å ikke være i jobb etter du har fått barn. Anonym poster: 492df409c0d0ac3872237a0c2a3c5b81
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2012 #3 Skrevet 14. desember 2012 Har du tjent penger i 6 av de siste 10 mnd før du går ut i permisjon får du foreldrepenger. Da får du foreldrepenger om du tjener over 1 G (eller over grunnbeløpet for engangsstønad). Jobber du og får over 6 G så blir alt over 6 G ikke dekket av NAV, men må evnt betales av arb.giver. Tjener du under 1 G får du bare engangsbeløpet utbetalt. Iogmed du er selvstendig næringsdrivende tror jeg det er andre regler og jeg ville forhørt meg litt med en NAV-kosnulent her faktisk. NAV får vite hva du har tjent og alt det der uansett for de må få lønnsskjema (hva du har tjent hos arb.giver) for å kunne beregne ut foreldrepengeutbetalingene dine. Du kan velge 100 % utbetaling (og 47 uker permisjon tilsammen [inkludert 12 uker til far] eller 80 % utbetaling (og 57 uker permisjon tilsammen [inkludert 12 (?) uker til far]. Anonym poster: b744dbcd69921c35e1902c41fbfd1151
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2012 #4 Skrevet 14. desember 2012 Iom at du nevner livsopphold høres det ut for meg at du mottar økonomisk sosialhjelp? Stemmer det så er du pliktig til å oppgi enhver inntekt. Anonym poster: 646be8079831542111c3bc5ef55c072b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå