Gå til innhold

Sende en 5åring alene på bussen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville dere latt 5åringen ta bussen alene et stykke?

Litt utenfor byen, 6km, bussen skal ikke innom sentrum, men kjøre i utkanten. Er ett bussbytte.

Anonym poster: 7bf9c4ce4c07473d6ff7f1ff67e735d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde aldri sendt min 5 åring alene med bussen og hvertfall ikke hvis han hadde måttet bytte buss.

Anonym poster: 4910d34778263335a7a9d8250c548198

Skrevet

Nei

Anonym poster: 42c43fdd749e6147ed75540b494a8d12

Skrevet

Ikke med et bussbytte!

Hadde jeg sendt gutten med bussen alene, måtte noen sett at han kom seg på bussen, og den han skal være med må få han av bussen.

Og min femåring har kniv og får tenne lys med lighter, så jeg er ingen hysterisk mamma. Men blir gutten vekke på bussen er det alt for mange plasser han plutselig kan ende opp!

Skrevet

Har "bare" en fire-åring, men kan ikke se for meg at jeg skal sende henne på busstur alene, og i tillegg med bytte??? Nei, absolutt ikke.

Skrevet

Nei. ville ikke gjort det med med min niåring engang.

Skrevet

Nei. Hadde det vært en direktebuss og en kort strekning, så hadde det vært greit nok (med en som helt sikkert sto i andre enden), men ikke på noen annen måte.

Anonym poster: 9f6cf13a40a5faf7887bc0b886846c2f

Skrevet

Tullespørsmål! Det e vel ingen som lurer på dette om de er vel bevarte? Blir helt overrasket over mange av innleggene her!

Skrevet

Nei det ville jeg ikke gjort. jeg har en fornuftig 5 åring (snart 6). Kunne vurdert det dersom det det ikke var buss bytte og bare en liten strekninig pluss at barnet hadde reist denne strekningen mange ganger og var trygg og kjent..

Med et buss bytte kan for mye skje, barnet kan ende opp et helt annet sted. Ville aldri tatt sjansen.

Skrevet

Hehe.. Neida, jeg er velbevart. Er ikke et tullespørsmål heller..

Bare så det er sagt så ville ejg ikke sendt en 5åring på bussen..

Grunnen til at jeg spør er at jeg var 5år når jeg tok bussen alene. Har ikke tenkt så mye på det før nå, når det slo meg at jeg aldri hadde sendt 5åringen her på bussen.. Verden har vel ikke forandret seg så mye på 20år.. Nå er min mamma noe spesiell da, så kanskje derfor jeg fikk lov. Var et selvstendig barn, og klarte jo alt selv.. Men er allikevel rart å tenke på..

Anonym poster: 7bf9c4ce4c07473d6ff7f1ff67e735d4

Skrevet

Huff og huff. Har ei på 4,5 og kunne aldri, aldri sendt henne på noe alene. HUn har jo ingen forutsetninger for å klare seg alene om noe uforutsett skulle skje.

Anonym poster: 1c5710f6ae2f2235aeb11a11ace6be01

Skrevet

Selv tok jeg bussen fra barnehagen som 5 år. Om jeg hadde sendt min egen med bussen, tviler. For det første er de distre, naive, ergo lette å avlede. Er det mye folk, kan de fort å få det for seg å gå av på feil sted. Kan ikke akkurat forvente sjåføren til å passe han heller.

Det var jo noe annet når jeg var liten føler jeg enn det er nå. Til tross for kidnappinger ol den gang også.

Skrevet

Jeg har ei meget fornuftig og moden 6 åring i hus og jeg ville aldri i verden ha sendt henne alene mwd buss. Bevares, det vil helst gå godt, mén hva om noe skulle skje?

Anonym poster: b318c4ab86925956bb756d9beb9e631a

Skrevet

Tja, min fireåring har tatt buss en gang i sitt liv - det sier seg selv at han ikke ville fått lov alene ;) hadde han derimot i løpet av ett år blitt vant med å ta buss den strekningen det er snakk om blir jo saken en annen.

Hadde det feks vært en del av vår daglig rutine, vi kjente bussjåførene (og avtaler med dem, selvfølgelig at de skal se til at han kommer rett!), stoppene og det var noen i andre enden til å ta i mot han - så kanskje jeg kunne latt han gjøre det alene. Men om det var for å besøke bestemor og dette ville blitt hans fjerde tur - aldri i verden!

Skrevet

Nei.

Og jeg kjører skolegutten til og fra fortsatt.

Han begynte nå i høst. Han har busskort, men... Når jeg kan kjøre, så hvorfor ikke? Han føler seg ikke komfortabel med buss, og da vil jeg heller vente til han blir komfortabel med det. Vil ikke påtvinge han noe han ikke vil.

*Han har tatt bussen enten med meg eller samboeren sammen med han til skolen.

*Eller så har han tatt bussen alene og vi har kjørt etter, for å se til at han gikk av på rett sted. En gang kom han seg ikke av bussen fort nok, og den kjørte. Bussjåføren så det bare noen 100m etterpå, og skulle snu for å levere han av igjen - men samboeren min kom bak og plukket han opp og kjørte han tilbake. (takk og lov for at jeg var så streng på at vi skulle følge på om han kom seg av!)

*Lærerne har tre ganger fulgt han på bussen, da vi ikke har hatt mulighet til å hente han (og alle barna blir hjulpet på bussen nå i første klassen - bare så det er sagt...).

Da har jeg eller samboeren stått hjemme på bussholdeplassen her og tatt han imot.

Ville aldri sendt alene med ett bytte!

Og... Jeg ville ikke gjort det uansett før barnet faktisk er virkelig trygg på strekningen, og man har instruert barnet godt i dette.

Anonym poster: 9f2b8804393f0c457e2db4bc0580e017

Skrevet

Jeg sender min 5åring alene hjem med bussen fra skolen.

Men: Det er en kort strekning, og vi øvde i to uker sammen før han tok bussen alene. Første måneden ventet jeg på busstoppet. Vi har pugget hva han skal gjøre dersom han glemmer å gå av bussen! (for det skjer distre unger!)

Er jeg gal?

Barnet er konfortabel med å ta bussen aleine, eller hadde jeg ikke presset han til det. Men synest det er viktig at ungene blir selvstendige.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Her jeg bor er det en privatskole hvor mange kommer fra andre siden av byen, og utenbys fra og. De tar bussen inn til byen, finner bussen til skolen og setter seg på den videre. dette gjør de som regel fra 2.uka i 1.klasse.

Kommer nok ann på hva man lærer dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...