Gå til innhold

Hasj vs Alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker folk om den saken?

Alkohol: alkohol har sine områder hvor de er skadelige for helsa. Alkohol over tid og i store mengder skader de fleste organer i kroppen, vanedanende. Ødeleggende for livet. Både fysisk og psykisk skade. Voldelige tendenser som ofte hender i vold, drap, voldtekter, drittslenging ellers blir man bare i godt humør.

Hasj: hasjrøyking i lengre tid kan gjøre deg såpass passiv, uinteressert for å opprettholde arbeidsliv, hobbyer, venner og familie. Kan gi psykiske skader. Vanedanende. Hasj kan gi psykose som kan føre til vold ellers bare rolig og slapp.

Konkluksjon: Hvis man sammenligner disse to så er det ganske likt når det kommer til skader over lengre tid. Alkohol er jo lovlig og hasj ulovlig.

Så et glass vin eller en joint?

For her jeg kommer fra er det mer naturlig å røyke seg noen trekk i stedet for å dra ut å ta noen øl i helgene. Har mine venninner og kamerater barnefri så tar de heller å røyker enn å dra ut. Røyker ikke mye og heller ikke ofte barnefri ( en gang i måneden) Sitte inne med film.

De gjør det aldri i nærheten av barna og er ikke påvirket annet enn at det kan påvises i urinprøve når de henter barna.

Har kun prøvd det selv for mange år tilbake, men var ikke noe for meg, drikker heller ikke. Men måtte jeg ville heller tatt meg en joint som barnefri istedet for å drikke. Men har kanskje noe med at jeg vokste opp med en alkoholisert far.

Hva er deres meninger?

Anonym poster: 08f214b2b0c59bd9f64a81b7af0cb1ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle jeg ha valgt hva jeg ønsket at min sønn skulle "utagere" med som fjortis, ville jeg klart valgt hasj fremfor alkohol. At voksne mennesker røyker en joint og ser på film, er mye mer avslappet enn å rave dritings rundt i byen...

Skrevet

Hva tenker folk om den saken?

Alkohol: alkohol har sine områder hvor de er skadelige for helsa. Alkohol over tid og i store mengder skader de fleste organer i kroppen, vanedanende. Ødeleggende for livet. Både fysisk og psykisk skade. Voldelige tendenser som ofte hender i vold, drap, voldtekter, drittslenging ellers blir man bare i godt humør.

Hasj: hasjrøyking i lengre tid kan gjøre deg såpass passiv, uinteressert for å opprettholde arbeidsliv, hobbyer, venner og familie. Kan gi psykiske skader. Vanedanende. Hasj kan gi psykose som kan føre til vold ellers bare rolig og slapp.

Konkluksjon: Hvis man sammenligner disse to så er det ganske likt når det kommer til skader over lengre tid. Alkohol er jo lovlig og hasj ulovlig.

Så et glass vin eller en joint?

For her jeg kommer fra er det mer naturlig å røyke seg noen trekk i stedet for å dra ut å ta noen øl i helgene. Har mine venninner og kamerater barnefri så tar de heller å røyker enn å dra ut. Røyker ikke mye og heller ikke ofte barnefri ( en gang i måneden) Sitte inne med film.

De gjør det aldri i nærheten av barna og er ikke påvirket annet enn at det kan påvises i urinprøve når de henter barna.

Har kun prøvd det selv for mange år tilbake, men var ikke noe for meg, drikker heller ikke. Men måtte jeg ville heller tatt meg en joint som barnefri istedet for å drikke. Men har kanskje noe med at jeg vokste opp med en alkoholisert far.

Hva er deres meninger?

Anonym poster: 08f214b2b0c59bd9f64a81b7af0cb1ec

Slike sammenligninger blir ofte litt fåfengte fordi det blir som å spørre seg hvem som er flinkest til å jakte harer av en ørn og en rev. De er to vidt forskjellige arter som har tilpasset seg sine omgivelser på hver sin måte, de er ikke sammenlignbare. Sånn er det på mange måter med alkohol og cannabis også.

Jeg tror det vil være langt mer formålstjenlig å anerkjenne individuelle forskjeller hos personer. Vi vet at mennesker reagerer forskjellig på rusmidler på et rent fysiologisk plan. Dette medfører at alkohol for noen er svært destruktivt, mens for andre kan det være helt akseptabel og uskyldig moro. Det samme kan sies om cannabis.

Rent utover det fysiologiske har vi en hel bråte med andre faktorer som er bestemmende i forhold til hvordan en responderer på et rusmiddel og hvilke brukermønster en utvikler med hvilket formål.

Det er derfor uhensiktsmessig å lage en rusmiddelpolitikk basert på statistikk. Man burde i stede satse på holdningsskapende arbeid og informasjonsformidling basert på fakta i stedet for intuitiv synsing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...