Gå til innhold

Ulldressen fra nøstebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nupper den etter en stund? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vår har ikke gjordt det, men hørt at et par veninner har klaget over at deres har gjordt det. Jeg har vasket den veldig skjelden, har den jo bare uten på andre klær, så blir ikke skitten.

Skrevet

Ok, håper at jeg slipper det da. Har hatt to ulldresser fra Joha, som nupper bare etter noen dager uten å ha vært vasket. Håper Nøstebarn imponerer :)

Skrevet

Vi har 2 stk ullfleecedresser fra Nøstebarn og de nupper ikke. Har brukt de i månedsvis. Men de kan ikke vaskes i maskin da, og det er greit å bare bruke de når det er minimalt med sjanse for tilgrising. Om det skulle bli smuss eller flekk så prøv å børste det vekk, eller håndvask i lunkent milo-bad i noen minutter. Vi bruker dem som fraktedress til og fra bhg + som sovedress om det er mellom 0-minus 5 grader (poden sover inne om det er kaldere).

Skrevet

Mange typer ulltøy bør vases før bruk. Det er for å få bort løse ullfiber som lager nupper. Når det først har nuppet seg så henger det der.

Skrevet

Tusen takk for gode råd, det skal jeg ta med meg. Så du bruker ikke nøstebarns eget vaskemiddel? Dette blir mitt første plagg fra Nøstebarn, så er litt grønn ;)

Skrevet

Får ikke til å sitere deg fra mobil, Elsker Livet: den første Joha ulldressen jeg kjøpte var i størrelse 50: den vasket jeg før bruk - ble nuppete etter en stund. Den andre var i størrelse 80, den vasket jeg ikke - ble også nuppete :/

Skrevet

Ja, men det gjør all ubehandlet ull :)

Skrevet

Får ikke til å sitere deg fra mobil, Elsker Livet: den første Joha ulldressen jeg kjøpte var i størrelse 50: den vasket jeg før bruk - ble nuppete etter en stund. Den andre var i størrelse 80, den vasket jeg ikke - ble også nuppete :/

Det meste nupper altså. Det er lov å ha nuppete ulltøy, er en del av sjarmen det. Men det kan hjelpe på enkelte typer å vaske de først. F.eks stod det tidligere på ull fra woolland.

Skrevet
Tusen takk for gode råd, det skal jeg ta med meg. Så du bruker ikke nøstebarns eget vaskemiddel? Dette blir mitt første plagg fra Nøstebarn, så er litt grønn ;)

Vi har ikke brukt Nøstebarns eget vaskemiddel. Milo er jo for ullplagg og ullfleecedressene er 100 % ull :)

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med nøstebarn sine ulldresser. Har hatt 3 stk det siste året. Den siste har barnet brukt nesten daglig i 5 mnd. Holder seg veldig fin og nupper ikke! Fantastisk varme, gode og fin passform. Try it. :)

Anonym poster: 4f27871f39dd25107b1af43cc3eb348d

Skrevet

Kan nevne at jeg bruker nøstebarns vaskemiddel. vasker dressen ca 1 gang i mnd for hånd. Holder seg veeeldig fin. Hilsen Anonym 11.

Anonym poster: 4f27871f39dd25107b1af43cc3eb348d

Skrevet

Jeg vasket alle klær fra nøstebarn for hånd i såpe kjøpt på saame butikk. Men vi brukte de klærne veldig få ganger fordi jeg aldri ble noen fan. Så vårt nuppet aldri. Både utseende og lukten gjør at det ikke frister å legge frem de klærne. Men de ullfleeceklærne virker greie. Har hatt ett par luer, men dessverre så liker ikke barna å gå med de fordi de syns de klør. Skulle ønske det var for langs pannen i alle fall.

Skrevet

Jeg vasker all ulla fra nøstebarn i maskin, jeg. :-) og ingen nupper her!

Skrevet

Vi har ikke brukt Nøstebarns eget vaskemiddel. Milo er jo for ullplagg og ullfleecedressene er 100 % ull :)

Jeg trodde det var sånn at man ikke skulle bruke Milo på ubehandlet ull (som Nøstebarn). Men har aldri forsøkt å bruke Milo så hvis det funker og klærne ikke blir stygge så er det vel ok :)

Skrevet

Vil bare informere om at milo egentlig er for behandlet ull og ikke bør brukes på ubehandlet ull fra nøstebarn.. Går sikkert fint, men nøstebarn virkemiddel er å foretrekke.. Urolig drøy i bruk er den også og uten parfyme... Har helt sluttet med millo og bruker kun nøstebarn sin på all ull....

Skrevet

Vi har hatt ullfleece fra Nøstebarn hver vinter. Jeg vasker i maskin på ullsyklus med Nøstebarns vaskemiddel, bruker Nøstebarns skyllemiddel annenhver gang.

Vasker når jeg må, i perioder uke.

Aldri nupper.

All ull jeg har kjøpt hos Nøstebarn har tålt fint å bøi vasket i maskin.

Anonym poster: 2ca4481a6249ae6ecda52b9c4e7a47f5

Skrevet

Jeg vasker Nøstebarn-klærne i maskin (maks 30 grader) på snilt ullprogram. Bruker stort sett bare Nøstebarn sitt flytende vaskemiddel. Og jeg har ikke opplevd å få noe særlig nupper på klærne fra Nøstebarn. :)

Skrevet (endret)
Vil bare informere om at milo egentlig er for behandlet ull og ikke bør brukes på ubehandlet ull fra nøstebarn.. Går sikkert fint, men nøstebarn virkemiddel er å foretrekke.. Urolig drøy i bruk er den også og uten parfyme... Har helt sluttet med millo og bruker kun nøstebarn sin på all ull....

Åå, det har jeg ikke tenkt over. Da går jeg nok over til bare å skylle dressene i vann ved behov, har ikke hatt behov for vasking mer enn to ganger på en av dressene, sikkert derfor jeg har vært heldig så langt til tross for Milo-bruk :) Takk for opplysningen, kjedelig å ødelegge så dyre plagg!

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Har alltid brukt Milo uten parfyme på alt ulltøy, også det fra Nøstebarn. Vasker det i maskin på ullprogram med den laveste sentrifugeringen, 500.

Aldri opplevd nupper på nøystebarnklær men en brun ulldress fra Sparkjøp er nesten bare en stor nupp. Den funker jo likevel da.

Anonym poster: 7aa6152f0ee3b7b3aa8b9f1add1431b1

Skrevet

Man skal IKKE bruke milo på nøstebarns ull, bruk vaskemidlet til nøstebarn eller et kjøpt på helsekost. Milo er lager for ull som er superwashbehandlet, noe nøstebarns ullklær ikke er. Plaggene ser greie ut med bruk av milo, men de blir fort "oppspist" ved bruk av feil vaskemiddel. Ikke vask ullfleecedressen i maskin heller forresten, fibrene kan klebe seg sammen å bli klumpete og stygg. Ullfleece nupper fort, men det er kun kosmetisk og går ikke utover ullas egenskaper :-) Mange opplever at maskinvask går fint, men min vaskemaskin spiser ull så jeg vil ikke anbefale det. ;-) Med riktig vask og stell så har du et plagg du kan dra nytte av i generasjoner :-)

Hilsen ei som jobber på nøstebarn :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...