Gå til innhold

hjelp til en sliten mamma ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en gutt på 6 mnd. han er til tider ganske intens. han er ekstremt aktiv og skal klatre på meg, hoppe og herje. ligger ikke stille på gulvet, og ruller rundt fra rygg til mage så snart han er i kontakt med gulvet. han liker ikke så ofte å ligge alene å leke, jeg må være innen synsrekkevidde og han blir så frustrert når han ikke får til å krype at han hyler kjempehøyt, og jeg må komme å ta han opp, eller slutter han ikke. han er veldig vanskelig når det kommer til maten. han hylskriker ved hvert måltid på dagtid. vil allerhelst spise selv og han må få holde i bollen for at jeg skal få matet ham. vi har kjøpt håndtak til flaskene hans som han bruker hvis han skal ha melk, vann eller velling, da drikker han helt selv. han er som en kålorm når han skal få ny bleie eller må ligge på ryggen slik at jeg får kledd på han. mistet besinnelsen i morges og var litt hardhendt da jeg snudde han tilbake på rygg (han gråt ikke, bare lo og flirte ) kjenner jeg er så sliten, hva skal jeg gjøre? han virker mentalt som han er 1 år. ønsker å klare selv, spise selv,uten at motorikken er på plass, babler masse og har raseriutbrudd som om han var i trassalderen til tider... han er også verdens herligste gutt som noen dager kan sitte på fanget mitt og se ut vinduet en time i strekk på morgenen, og han elsker å få kos hele tiden... føler meg som verdens værste mor i dag..

Anonym poster: 1bbec79722ed1f22ed88d3c49b3eb2ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi blir alle frustrerte og føler oss som dårlige mødre innimellom... Har ikke annet å si enn at jeg skjønner deg:) Man blir sliten og lei og ønsker barna ditt pepperen gror i perioder men så plutselig er det små fine øyeblikk som gjør det verdt alt strevet! :) sånn er det iallfall for meg... Har ingen råd og hjelp egentlig men håper det blir litt mindre slit snart:) Varm klem<3

Skrevet

Høres ut som en helt normal gutt. De blir mer skrive rundt 5 mnd. Men det går an å trene dem litt. Her har vi hatt god effekt av at han må ligge alene lenger og lenger. Han blir ikke plukket opp når han gråter, om det bare er sutring. Da setter jeg med ned med ham og leker litt til han blir blid, og først da tar jeg ham. Holdt på sånn en god stund nå, og nå kan han ligge lenge alene, så lenge han vet hvor jeg er. Skjønner godt du blir frustrert altså! Håper du kan finne noen triks :)

Skrevet

Jeg tror mange har sånne perioder med barna det første året. Husker eldste måtte holdes med makt når vi skifta bleie en periode. Og han også var rasende av ikke å komme seg fremover, var som en kålorm på fanget og man ble helt svett av å holde han. Det hjalp veldig da han lærte seg å krabbe.

Hva med å gi han en bolle med litt mat nederst og skje, mens du mater fra egen bolle. Og bytt skje med han for hver munnfull. Gi han maiskorn og ris som han kan holde på med. Kjøp en heldekkende smekke med armer, og legg et håndkle under stolen hans.

Kjøp up&go, da kan du kanskje lettere få på ny bleie (noen syns det er vanskeligere), men tørking av bæsj er jo fortsatt en utfordring..

Jeg ville, og nå kommer jeg vel til å få høre det, vurdert å fått tak i sånn hoppehuske eller gåstol. Dette er jo ikke anbefalt, men hvis du bruker den med fornuft og måte burde det gå fint. Dette er jo helt vanlig i USA, feks. Sånne ekstremt aktive unger kan man jo bli sprø av, og med den huska får du noen kvarter innimellom med pusterom. Litt dyr investering kanskje, ettersom han sikkert lærer seg å krabbe snart.

Min eldste har egentlig først det siste året lært seg å leke alene og kunne sitte med rolige aktiviteter. Han ble tre i august..

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Har du prøvd å la han ha egen skje når du skal gi han mat? Det gjorde godt her for storebror, han skulle klare slikt selv,men når vi begge hadde skje, så var detokat jeg matet han, han prøvde selv også, og det ble jo noe søl, men helt greit det :)

Det med krypingen, prøvd å lokke han med en leke? Legg deg ned litt foran han med en leke han er glad i, kanskje det får han til å fokusere litt mer på å komme til leka, i stedenfor at han ikke klarer.. Lillesøster her varlik, trikset var å få henne til å glemme at hun ikke klarte, så klarte hun det plutselig likevel :)

Alle mødre har nok dager hvor de skulle ønske de var sterile, og prøver å rive av seg håret, det betyr ikke at man er noen dårlig mor, men vi er bare mennesker, og det er menneskelig å bli frustrert og feile også.. Ikke rakk ned på deg selv for slike "utbrudd" som i dag, de forekommer noen ganger, jeg har hatt noen runder med de selv, med begge ungene..

Hadde en periode hvor jeg la hele underarmen oppå guttungen sin overkropp, for å klare å holde han i ro lenge nok til å bytte bleie og få på klær igjen, han små gråt og kjeftet, men det var det eller å gå naken og med bæsj bleia, masse kos og oppmerksomhet etterpå, så ble det glemt, og han ble aldri redd for stellebordet..

Skrevet

Det er en alder hvor frustrasjonen hos babyer kan være stor. De har lyst til så mye og forstår flere muligheter, men så har de ikke de fysiske forutsetningene som å krabbe, sitte osv. Han høres ut som en helt normal, aktiv krabat. Er noen småttiser som krever MYE.

Motiver for å ligge alene: Kanskje på tide med noen nye leker? Passer jo fint med jula;-) Det kan være på tide med et generasjonsskifte i lekene, dvs at det er andre type leker som fenger. Også veldig lurt å bytte på leker, pakke noen bort og finne de frem igjen senere.

Gi han en skje som noen foreslår. Her har disse maisbuene vært en stor suksess. De er fra 6 mnd og er glutenfrie. Da får de spise noe selv, samtid som at det er fin trening for hendene.

På stellebordet. Er det en leke han virkelig syns er spennende? Eller noe annet han kan utforske? Noen ganger er f.eks kjøkkenredskaper utrolig spennende(ikke skarpe eller andre farlige ting sef.) Ellers må man jo bare holde.

Hvis det er en trøst har jeg ofte følt at frustrasjonen er størst før et lite gjennombrudd, så får man en liten roligere pause før det bygger seg opp igjen;-)

Anonym poster: ab9300400ebec325eb19342cb844516f

Skrevet

takk for mange gode svar, godt å vite at jeg ikke er alene :)

Maisbuene og egen skje hjelper til tider helt til han oppdager at han får maten fra min skje :P men men, nå fikk jeg i hvertfall masse motivasjon til å fortsette "kampen" :)

Skrevet

Vet det er mange små som liker de der silikonbørstene/kostene man bruker for å smøre former, gode å tygge på og busten bøyer seg så fint ;)

Anonym poster: b6c4528ff72b68d6648a4a3149c5f58b

Skrevet

Hei! Min sønn har hatt høy aktivitetsnivå helt fra fødselen; det var veldig søtt det første halvåret, men fra 6-12 måneder ble det VELDIG slitsomt. Han skulle klare alt samtidig. Han skulle ikke lære å gå, han skulle løpe. Han klatret på alt, datt ned i ett. 7 mndr gammel gikk han langs møbler og vegger, krabbing var liksom ikke kult nok. Barselgruppetreff var så slitsomme fordi han var den som klatret over de andre ungene, tømte hyllene, aldri sovnet på tur i vogn (ville stort sett ikke være i vogn). Skammet meg fordi han var så bøllete...

Tror meg, jeg forstår at det er ufattelig slitsomt.

I ettertid, kan jeg komme med Et par forslag. 1) la han spise selv, litt. Han lærer, og du slipper mas (men ikke gulvvask). Begynn gjerne med fingermat, sjekk ut baby-led weaning for info. Det hjalp oss veldig, selv om vi ikke kjørte opplegget slavisk. Når han først hadde fått spist litt "selv", vat det lettere å gå over til vanlig foring. 2) la han prøve seg, selv om det betyr at han faller og slår seg en del. Vår var i perioder full av blåmerker på denne tiden, vettet var ikke på høyden med de fysiske evnene. Men det tok ikke lang tid før det ble bedre, som 1-åring falte han veldig lite og var blitt ganske flink til å vurdere høyde/avstand/risiko. Nå er det veldig sjeldent han ønsker å prøve noe som han ikke har anlegg til å klare. 3) kanskje lite politisk korrekt i Norge, men introduser faste rammer/regler og var dønn konsekvent. Like greit at han lærer at du er sjefen nå, for bare vent til han blir 2. Vi var veldig flinke med t til han startet i bhg, så ble vi veldig slappe og måtte stramme til fordi han begynte å oppføre seg som en drittunge. 4) tilby han aktiviteter, men ikke slit han ut. Vi hadde babysvømming.

Nå har jeg en snart 4 år gammel høy-tempo gutt som gleder seg til å begynne på skiskole men som også er glad i bøker, 2-språklig og velintegrert i landet der vi flyttet i august. Han er egenrådig og selvstendig som få. Det er til tiders utfordrende, men du verden så moro! Ikke mist håpet, disse aktive ungene er slitsomme når de er små, men dersto greiere når de blir store fordi de er så selgåen, forutsatt at de klarer å forholde seg til rammene du har bestemt.

Dette ble langt, beklager...håper det ga deg håp...

Anonym poster: 0a38ded3cf752cb947599b1e570e9db6

Skrevet (endret)

Høres ut som en perfekt kandidat for baby led weaning (babystyrt mattilvenning): http://mammanett.no/forum/showthread.php?59774-Babystyrt-mattilvenning-(BLW-Baby-led-weaning)

Når det gjelder bleier så bør du gå for up & go bleietruser da dette er mye enklere å feste på enn de med teip i sidene. Om han har bæsjet, kan det være like greit å spyle ham i dusjen som å "sloss" med ham på stellematta. Bæsjebleieskift blir mye gris med en unge som ikke vil samarbeide..

Ellers er det veldig vanlig at babyer som er i ferd med å lære seg å åle/krabbe/flytte på seg selv er frustrerte og utålmodige. De vil de vil, men får det ikke til! Veldig frustrerende når man har SÅ lyst til å leke med gardina når den er to meter unna altså <3 hehe! Ellers kan du jo glede deg over at sønnen din antakeligvis vil ligge langt framme både motorisk og finmotorisk, så nysgjerrig og bestemt som han er :)

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

tusen takk igjen for mange gode råd, da blir det babystyrt mattilvenning her i gården og stålsetting til han begynner å krabbe hehe :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...