Gå til innhold

Er jeg utbrent eller noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde det ikke så godt i oppveksten, og sliter fortsatt på grunn av dette. Desverre er størstedelen av barndommen glemt så det er vanskelig å søke hjelp å snakke ut om det.

Jeg ble innlagt på sykehuset da jeg gikk på barneskolen. Ifølge moren min var dette på grunn av psykisk utmattelse.

Jeg fikk påvist B12 mangel da jeg var 12 år, og da jeg var 16 begynte jeg å bli ekstremt sliten. Sovnet rett opp og ned.

I fjor begynte en lege å ta masse tester for å sjekke mangler, men fant ikke noe annet enn B12 mangel, så jeg begynte på sprøyter igjen.

Da det hadde gått nesten ett år uten bedring ble det tatt masse tester igjen. Denne gangen ble det bare påvist jernmangel. Etter noen måneder med jerntiskudd uten forbedring ble det igjen tatt tester, men disse har jeg ikke fått svar på enda.

Jeg er så lei av at legene ikke finner ut av det. Jeg er så sliten at jeg ikke fungerer i det hele tatt. Føler meg som en elendig mamma. Fungerer ikke i jobb/skoleliv. Det har gått galt gang på gang.

Nå har eldste vært mye syk de siste tre ukene, og minste har slitt masse med tenner.

Jeg kastet opp onsdag forrige uke, og gikk kvalm noen dager etter det.

Jeg har ikke fått tilbake matlysten, og har gått ned 3 kg på denne uka..

Jeg er så sliten at når jeg legger meg ned og lukker øynene spinner alt rundt, jeg får halsbrann og kvalme og vondt og sliter i flere timer med å sovne. Når jeg først sovner får jeg aldri sovet nok. Vil bare bli liggende å sove, sove og atter sove i fred.

Jeg kjenner sult men får ikke i meg mat. Jeg fryser hele tiden. Jeg er totalt utslitt og har bare lyst å legge meg ned å hylgrine! Det er så flaut å være så ubrukelig! At alt bare hoper seg opp fordi det er så sjelden jeg klarer å ta i et tak. Og jeg er lei av å ikke vite hva som feiler meg. Er jeg bare ekstremt og helsefarlig lat av natur?

Anonym poster: 6ed6a1bc0aa8681c782852c034f39dc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med de har sjekket stoffskifte og vitamin D også?

Høres ut som jeg har det for tiden, veksler mellom syke barn og syk selv. Sliten og tiltaksløs og vil helst bare sove.

Har tatt masse prøver, men ikke fått svarene ennå.

Tenker selv at det er depresjon, men klarer ikke å innrømme det helt. Er redd det skal bli brukt mot meg.

Anonym poster: a5951bc2f5cf835827fe0545c0e04755

Skrevet

Vel, jeg tviler sterkt på at du er ekstremt lat av natur.

Kjenner til det du sier, bortsett fra B12 mangelen. Jeg var/er utmattet, har også hatt en tøff barndom. Kjenner også til det med at alt spinner rundt når man får lukket øynene, og at jeg ikke vil opp når jeg først har klart å sovne. Sliter veldig med å sovne, sover omtrent 3 timer per døgn, for så å "ta igjen" søvnen en gang i uka omtrent. Da er jeg så sliten at det fysisk er umulig å være mer våken. Når jeg sover drømmer jeg livlig og realistisk. Føles ikke som om jeg får hvilt meg ordentlig da heller.

I høst fikk jeg problemer med spising, noe som har gått greit til da. Plutselig mistet jeg matlyst, og når jeg prøvde å få i meg noe mat, så satt det seg fast i halsen og jeg måtte brekke meg for å få det opp igjen. Ingen mat gled ned, selv ikke yoghurt.

Alt jeg manglet på det tidspunktet var jern.

Uansett, det høres ut som om du er utbrent. Prøv kognitiv terapi, du trenger ikke å snakke om fortiden. Snakk om hvordan du har det nå. Jeg går jevnlig til terapi, men husker heller ikke stort fra barndommen. Er så og si friskmeldt nå, føler meg 100 ganger bedre enn når jeg var langt nede. Så deilig å kjenne at jeg gjør framskritt, også med husarbeid. Nå klarer jeg faktisk å skape en rytme med husarbeidet, noe som hadde sviktet helt i en periode...

Håper du finner ut av hva som er galt, er ikke særlig greit å ha det slik. Lykke til!

Klem

Anonym poster: c72b63abd69bc6aa7dbf514fcfcad0b4

Skrevet

Hvordan og hvor mange timer sov du på natten i tenårene, og i hvilke situasjoner sovnet du rett opp og ned? Og hvordan er du i periodene du ikke er så sliten? Er du mest sliten enkelte årstider?

Anonym poster: 3d4235800a18be8c819e786070bbecac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...