Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #1 Skrevet 13. desember 2012 Det er rart det, mentalitet som gjelder kvinner som går gravide og får barn... Kvinner skal ikke sykmeldes i graviditeten, nei, de skal bite tennene sammen og gå på jobb med spying, bekkenløsning og det som verre er. Under og etter fødsel skal man helst ikke bruke noe medisiner, slik at man har mest mulig vondt. Når man har fått barnet, så MÅ man amme til enhver pris, ellers er man egoistisk, dum, uopplyst og vil ikke det beste for barnet sitt. Uansett om man får brystbetennelse hver uke, blør fra brystvortene og ikke får det til. Jeg lurer på, hvorfor MÅ vi ha vondt i over 1 år? Hvorfor er dette målet egentlig? Tror dere at menn, hvis de havnet i samme situasjon, ville utsette seg for det? Eller deres koner? Ville de fortelle sin mann at neida, selv om du er nesten på krykker, hut deg på jobb for svangerskap er ingen sykdom. Ikke be om smertestillende under fødsel, for alt skal skje natuuurlig. Og ikke gi mme, fordi de blir sikkert produsert bare for moro skyld, man SKAL amme uansett. Anonym poster: 31442754ec8452f6c7607db3e7412f70
BellaSuz Skrevet 13. desember 2012 #2 Skrevet 13. desember 2012 Hadde menn måtte gått gravide og født barn så hadde nok barn vært en utrydningstruet rase, eller avskaffet ved lov:-D
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #3 Skrevet 13. desember 2012 Hadde menn måtte gått gravide og født barn så hadde nok barn vært en utrydningstruet rase, eller avskaffet ved lov:-D Ja... Og, har glemt en ting, kvinner kan fraktes lengre enn gravide kyr og sauer for å føde, for det er så "forsvarlig". Hvor mange som føder i ambulanse, drosje osv fordi det er for langt til sykehus... Anonym poster: 31442754ec8452f6c7607db3e7412f70
Aiyanna Rose Skrevet 13. desember 2012 #4 Skrevet 13. desember 2012 Jo det er faktisk utrolig rart, og det verste er at selv om det du skriver hørest helt idiotisk ut, så er hvert eneste ord helt sant... Mannfolk hadde garantert ALDRI taklet det!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #5 Skrevet 13. desember 2012 Det er rart det, mentalitet som gjelder kvinner som går gravide og får barn... Kvinner skal ikke sykmeldes i graviditeten, nei, de skal bite tennene sammen og gå på jobb med spying, bekkenløsning og det som verre er. Under og etter fødsel skal man helst ikke bruke noe medisiner, slik at man har mest mulig vondt. Når man har fått barnet, så MÅ man amme til enhver pris, ellers er man egoistisk, dum, uopplyst og vil ikke det beste for barnet sitt. Uansett om man får brystbetennelse hver uke, blør fra brystvortene og ikke får det til. Jeg lurer på, hvorfor MÅ vi ha vondt i over 1 år? Hvorfor er dette målet egentlig? Tror dere at menn, hvis de havnet i samme situasjon, ville utsette seg for det? Eller deres koner? Ville de fortelle sin mann at neida, selv om du er nesten på krykker, hut deg på jobb for svangerskap er ingen sykdom. Ikke be om smertestillende under fødsel, for alt skal skje natuuurlig. Og ikke gi mme, fordi de blir sikkert produsert bare for moro skyld, man SKAL amme uansett. Anonym poster: 31442754ec8452f6c7607db3e7412f70 Ja, det er nesten like mange holdninger til dette ute og går som det er folk. Er også mange som har den mentaliteten at "huff stakkars meg, jeg tror kanskje jeg er bittelitt kvalm i dag, nå lyver jeg på meg litt ekstra for legen min og får en sykemelding som jeg har krav på (har tross alt jobbet i to år og har gjort meg fortjent til den), og jeg har VAFFAL krav på ALT jeg måtte komme på å forlange under fødselen, for jeg bor tross alt i verdens rikeste land, OG betaler skatt, så hele sykehuset skal selvsagt stå på pinne for mine innfall og krav om komfort (og jeg fortjener selvsagt enerom på barsel, for jeg har tross alt FØDT et barn), og jeg skal ikke ha noe mas om å måtte amme, faktisk bør det bli ulovlig å oppfordre til amming, greit nok at det er bra for barnet, men jeg som ikke vil amme blir støtt når alle går rundt og prater positivt om amming så det vil jeg helst ha meg frabedt". Også har du mange midt i mellom der et sted. Anonym poster: 712de262b1b02e9eb03a889617532c4f
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #6 Skrevet 13. desember 2012 Jo det er faktisk utrolig rart, og det verste er at selv om det du skriver hørest helt idiotisk ut, så er hvert eneste ord helt sant... Mannfolk hadde garantert ALDRI taklet det! Jeg skjønner ikke poenget i hvorfor vi må takle det... Det er ingen store forskjeller i utvikling av mm og mme-barn. Ikke alle medisiner under en fødsel gir stor risiko for fødselsskader. Barn på 4.5 kilo som ligger i sete har det bedre å komme til verden ved PLANLAGT keisersnitt, enn hastekeisersnitt etter at mora har opplevd flere times helvete i fødsel og ungen sitter fast. Norge er eneste land i Europa som har vaginalfødsel som førstevalg ved seteleie. Osv. Anonym poster: 31442754ec8452f6c7607db3e7412f70
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #7 Skrevet 13. desember 2012 Det er rart det, mentalitet som gjelder kvinner som går gravide og får barn... Kvinner skal ikke sykmeldes i graviditeten, nei, de skal bite tennene sammen og gå på jobb med spying, bekkenløsning og det som verre er. Under og etter fødsel skal man helst ikke bruke noe medisiner, slik at man har mest mulig vondt. Når man har fått barnet, så MÅ man amme til enhver pris, ellers er man egoistisk, dum, uopplyst og vil ikke det beste for barnet sitt. Uansett om man får brystbetennelse hver uke, blør fra brystvortene og ikke får det til. Jeg lurer på, hvorfor MÅ vi ha vondt i over 1 år? Hvorfor er dette målet egentlig? Tror dere at menn, hvis de havnet i samme situasjon, ville utsette seg for det? Eller deres koner? Ville de fortelle sin mann at neida, selv om du er nesten på krykker, hut deg på jobb for svangerskap er ingen sykdom. Ikke be om smertestillende under fødsel, for alt skal skje natuuurlig. Og ikke gi mme, fordi de blir sikkert produsert bare for moro skyld, man SKAL amme uansett. Anonym poster: 31442754ec8452f6c7607db3e7412f70 Ja, det er nesten like mange holdninger til dette ute og går som det er folk. Er også mange som har den mentaliteten at "huff stakkars meg, jeg tror kanskje jeg er bittelitt kvalm i dag, nå lyver jeg på meg litt ekstra for legen min og får en sykemelding som jeg har krav på (har tross alt jobbet i to år og har gjort meg fortjent til den), og jeg har VAFFAL krav på ALT jeg måtte komme på å forlange under fødselen, for jeg bor tross alt i verdens rikeste land, OG betaler skatt, så hele sykehuset skal selvsagt stå på pinne for mine innfall og krav om komfort (og jeg fortjener selvsagt enerom på barsel, for jeg har tross alt FØDT et barn), og jeg skal ikke ha noe mas om å måtte amme, faktisk bør det bli ulovlig å oppfordre til amming, greit nok at det er bra for barnet, men jeg som ikke vil amme blir støtt når alle går rundt og prater positivt om amming så det vil jeg helst ha meg frabedt". Også har du mange midt i mellom der et sted. Anonym poster: 712de262b1b02e9eb03a889617532c4f Det er overhode ikke det jeg mente. Ingen snakket om enerom på barsel eller at sykehuset står på pinne. Men når jordmor sier at anestesilege er tilgjengelig, men at hun ikke synes du har vondt nok til å få epidural (altså, hun ved bedre enn meg hvor vondt JEG har det), så er det ikke annet enn arrogant holdning. Vil dere forby epidural ved fødsel, så slett info om det fra fødselsheftene og drit i å snakke om det på fødselsforberedende kurs og om at "kvinnen har valget". Det har man ikke. Når jenter som har opplevd inncest, voldtekt og lignende blir presset til å føde vaginalt, så undrer man seg etterpå hvorfor de fikk fødselsangst og fødselsdepresjon. Og når man får svangerskapsrelatert migrene, og får beskjed av legen om å ta sterke smertestillende som kan skade fosteret, fordi man SKAL på jobb uansett... Anonym poster: 31442754ec8452f6c7607db3e7412f70
Aiyanna Rose Skrevet 13. desember 2012 #8 Skrevet 13. desember 2012 Jo det er faktisk utrolig rart, og det verste er at selv om det du skriver hørest helt idiotisk ut, så er hvert eneste ord helt sant... Mannfolk hadde garantert ALDRI taklet det! Jeg skjønner ikke poenget i hvorfor vi må takle det... Det er ingen store forskjeller i utvikling av mm og mme-barn. Ikke alle medisiner under en fødsel gir stor risiko for fødselsskader. Barn på 4.5 kilo som ligger i sete har det bedre å komme til verden ved PLANLAGT keisersnitt, enn hastekeisersnitt etter at mora har opplevd flere times helvete i fødsel og ungen sitter fast. Norge er eneste land i Europa som har vaginalfødsel som førstevalg ved seteleie. Osv. Anonym poster: 31442754ec8452f6c7607db3e7412f70 Helt enig
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #9 Skrevet 13. desember 2012 Det er rart det, mentalitet som gjelder kvinner som går gravide og får barn... Kvinner skal ikke sykmeldes i graviditeten, nei, de skal bite tennene sammen og gå på jobb med spying, bekkenløsning og det som verre er. Under og etter fødsel skal man helst ikke bruke noe medisiner, slik at man har mest mulig vondt. Når man har fått barnet, så MÅ man amme til enhver pris, ellers er man egoistisk, dum, uopplyst og vil ikke det beste for barnet sitt. Uansett om man får brystbetennelse hver uke, blør fra brystvortene og ikke får det til. Jeg lurer på, hvorfor MÅ vi ha vondt i over 1 år? Hvorfor er dette målet egentlig? Tror dere at menn, hvis de havnet i samme situasjon, ville utsette seg for det? Eller deres koner? Ville de fortelle sin mann at neida, selv om du er nesten på krykker, hut deg på jobb for svangerskap er ingen sykdom. Ikke be om smertestillende under fødsel, for alt skal skje natuuurlig. Og ikke gi mme, fordi de blir sikkert produsert bare for moro skyld, man SKAL amme uansett. Anonym poster: 31442754ec8452f6c7607db3e7412f70 Ja, det er nesten like mange holdninger til dette ute og går som det er folk. Er også mange som har den mentaliteten at "huff stakkars meg, jeg tror kanskje jeg er bittelitt kvalm i dag, nå lyver jeg på meg litt ekstra for legen min og får en sykemelding som jeg har krav på (har tross alt jobbet i to år og har gjort meg fortjent til den), og jeg har VAFFAL krav på ALT jeg måtte komme på å forlange under fødselen, for jeg bor tross alt i verdens rikeste land, OG betaler skatt, så hele sykehuset skal selvsagt stå på pinne for mine innfall og krav om komfort (og jeg fortjener selvsagt enerom på barsel, for jeg har tross alt FØDT et barn), og jeg skal ikke ha noe mas om å måtte amme, faktisk bør det bli ulovlig å oppfordre til amming, greit nok at det er bra for barnet, men jeg som ikke vil amme blir støtt når alle går rundt og prater positivt om amming så det vil jeg helst ha meg frabedt". Også har du mange midt i mellom der et sted. Anonym poster: 712de262b1b02e9eb03a889617532c4f Det er overhode ikke det jeg mente. Ingen snakket om enerom på barsel eller at sykehuset står på pinne. Men når jordmor sier at anestesilege er tilgjengelig, men at hun ikke synes du har vondt nok til å få epidural (altså, hun ved bedre enn meg hvor vondt JEG har det), så er det ikke annet enn arrogant holdning. Vil dere forby epidural ved fødsel, så slett info om det fra fødselsheftene og drit i å snakke om det på fødselsforberedende kurs og om at "kvinnen har valget". Det har man ikke. Når jenter som har opplevd inncest, voldtekt og lignende blir presset til å føde vaginalt, så undrer man seg etterpå hvorfor de fikk fødselsangst og fødselsdepresjon. Og når man får svangerskapsrelatert migrene, og får beskjed av legen om å ta sterke smertestillende som kan skade fosteret, fordi man SKAL på jobb uansett... Anonym poster: 31442754ec8452f6c7607db3e7412f70 Neida, trodde ikke det var det du mente heller. Skulle bare vise at det finnes folk i helt andre enden av skalaen også.. Primadonnaer som tror det er en menneskerett å ikke måtte ofre litt under graviditet og fødsel. For øvrig er jeg helt for epidural, og mener at kvinner som ønsker det bør få dette dersom det er er medisinsk forsvarlig (noe det som regel er). Tror kanskje lykken jeg følte da epiduralen begynte å funke under min første fødsel overgikk den jeg følte da ungen endelig kom... Anonym poster: 712de262b1b02e9eb03a889617532c4f
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #11 Skrevet 13. desember 2012 Jeg gikk på jobb, grønn i trynet og kastet opp mange ganger daglig. Ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg ikke orket å være hjemme og kjenne etter hvor kvalm jeg var. Fikk gjort litt fornuftig hver dag, og tiden gikk fortere. Jeg fikk ikke smertestillende under fødselen selv om jeg ba om det. Det gikk altfor fort, jeg ble rasende da det sto på, i ettertid var det greit. Jeg hadde vondt som fy ved amming den første uken, så gikk det over. Hvis ikke, hadde jeg kastet meg over flasken ved første anledning! Jeg har ikke opplevd det presset du snakker om. Nesten alle de jeg kjenner med plager i svangerskapet, har vært behørig sykemeldt, det er et fåtall som ikke fikk epidural, og de som ikke klarte tanken på å føde flere ganger etter en traumatisk fødsel, fikk planlagt keisersnitt til nestemann. Så kanskje du bare har vært uheldig? Anonym poster: fe586383fb8182c0976bf5dec65f86b4
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #12 Skrevet 13. desember 2012 Jeg gikk på jobb, grønn i trynet og kastet opp mange ganger daglig. Ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg ikke orket å være hjemme og kjenne etter hvor kvalm jeg var. Fikk gjort litt fornuftig hver dag, og tiden gikk fortere. Jeg fikk ikke smertestillende under fødselen selv om jeg ba om det. Det gikk altfor fort, jeg ble rasende da det sto på, i ettertid var det greit. Jeg hadde vondt som fy ved amming den første uken, så gikk det over. Hvis ikke, hadde jeg kastet meg over flasken ved første anledning! Jeg har ikke opplevd det presset du snakker om. Nesten alle de jeg kjenner med plager i svangerskapet, har vært behørig sykemeldt, det er et fåtall som ikke fikk epidural, og de som ikke klarte tanken på å føde flere ganger etter en traumatisk fødsel, fikk planlagt keisersnitt til nestemann. Så kanskje du bare har vært uheldig? Anonym poster: fe586383fb8182c0976bf5dec65f86b4 Nei, tror heller det er du og de du kjenner som har vært heldige! Hvor har dere født? Jeg kjenner meg veldig igjen i det hi skriver, og venninnene mine som har barn foreller ofte om det samme... Anonym poster: bd145843a36d5664b4035137d68d4008
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #13 Skrevet 13. desember 2012 Jeg gikk på jobb, grønn i trynet og kastet opp mange ganger daglig. Ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg ikke orket å være hjemme og kjenne etter hvor kvalm jeg var. Fikk gjort litt fornuftig hver dag, og tiden gikk fortere. Jeg fikk ikke smertestillende under fødselen selv om jeg ba om det. Det gikk altfor fort, jeg ble rasende da det sto på, i ettertid var det greit. Jeg hadde vondt som fy ved amming den første uken, så gikk det over. Hvis ikke, hadde jeg kastet meg over flasken ved første anledning! Jeg har ikke opplevd det presset du snakker om. Nesten alle de jeg kjenner med plager i svangerskapet, har vært behørig sykemeldt, det er et fåtall som ikke fikk epidural, og de som ikke klarte tanken på å føde flere ganger etter en traumatisk fødsel, fikk planlagt keisersnitt til nestemann. Så kanskje du bare har vært uheldig? Anonym poster: fe586383fb8182c0976bf5dec65f86b4 Nei, tror heller det er du og de du kjenner som har vært heldige! Hvor har dere født? Jeg kjenner meg veldig igjen i det hi skriver, og venninnene mine som har barn foreller ofte om det samme... Anonym poster: bd145843a36d5664b4035137d68d4008 Skien Anonym poster: fe586383fb8182c0976bf5dec65f86b4
Gjest Filifjonka Skrevet 13. desember 2012 #14 Skrevet 13. desember 2012 Jeg gikk på jobb, grønn i trynet og kastet opp mange ganger daglig. Ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg ikke orket å være hjemme og kjenne etter hvor kvalm jeg var. Fikk gjort litt fornuftig hver dag, og tiden gikk fortere. Anonym poster: fe586383fb8182c0976bf5dec65f86b4 Jeg gikk også på jobb, og spydde mange ganger daglig. Greide nesten ikke fungere. Og jeg har en jobb hvor jeg MÅ fungere, så det gikk jo ikke i det hele tatt. Vekta raste nedover og kollegene mine måtte stille opp og gjøre min jobb i tillegg til sin egen. Fordi legen påsto at graviditet er ingen sykdom, så noen sykmelding kunne jeg dessverre ikke få. Og dermed fikk ikke kollegene noen vikar heller.... Og jeg satt foran doskåla for det meste, og kastet opp og kastet opp. Og vekta raste ned og jeg hadde det helt jævlig. Altså, jeg er jo enig i at graviditet ikke er en sykdom. Men noen av oss opplever det paradokset at hvis man blir syk under graviditeten, så får man ikke sykmelding som man ellers ville fått. Eller annen hjelp. Bare et klapp på skulderen og beskjed om at man ikke er syk, fordi man er jo gravid. (I mitt tilfelle endte det med at jeg besvimte hos jordmor, og hun fant en tam lege som sykmeldte meg. Og ga meg medisiner. Og den dag i dag er jeg overbevist om at han reddet livet mitt. En smule dramatisk å si, men jeg følte virkelig at jeg døde langsomt. Dehydrert og avmagret.)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #15 Skrevet 13. desember 2012 Jeg gikk på jobb, grønn i trynet og kastet opp mange ganger daglig. Ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg ikke orket å være hjemme og kjenne etter hvor kvalm jeg var. Fikk gjort litt fornuftig hver dag, og tiden gikk fortere. Anonym poster: fe586383fb8182c0976bf5dec65f86b4 Jeg gikk også på jobb, og spydde mange ganger daglig. Greide nesten ikke fungere. Og jeg har en jobb hvor jeg MÅ fungere, så det gikk jo ikke i det hele tatt. Vekta raste nedover og kollegene mine måtte stille opp og gjøre min jobb i tillegg til sin egen. Fordi legen påsto at graviditet er ingen sykdom, så noen sykmelding kunne jeg dessverre ikke få. Og dermed fikk ikke kollegene noen vikar heller.... Og jeg satt foran doskåla for det meste, og kastet opp og kastet opp. Og vekta raste ned og jeg hadde det helt jævlig. Altså, jeg er jo enig i at graviditet ikke er en sykdom. Men noen av oss opplever det paradokset at hvis man blir syk under graviditeten, så får man ikke sykmelding som man ellers ville fått. Eller annen hjelp. Bare et klapp på skulderen og beskjed om at man ikke er syk, fordi man er jo gravid. (I mitt tilfelle endte det med at jeg besvimte hos jordmor, og hun fant en tam lege som sykmeldte meg. Og ga meg medisiner. Og den dag i dag er jeg overbevist om at han reddet livet mitt. En smule dramatisk å si, men jeg følte virkelig at jeg døde langsomt. Dehydrert og avmagret.) Jeg hadde fått sykmelding på sekundet, hadde jeg bedt om det.. Din lege var helt dust!! Anonym poster: fe586383fb8182c0976bf5dec65f86b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå