Gå til innhold

hvorfor feirer vi jul?


Den perfekte mor, påan igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, vi har vel mange forskjellige grunner. Jeg lurer på hvorfor du gjør det? Jeg er ikke kristen, og feirer jul fordi det er en tradisjon. Julen er vel også, så vidt jeg har forstått, "stjålet" av de kristne. Men hvorfor feiret de jul f.k.?

 

Opplys meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Midtvintersblot

 

Anonym poster: f074732796c9c5b7b869eac5db495d10

Skrevet

For å feire overflodet. Man skålte for fruktbarhet og ga gaver for å opprettholde venner og allianser.

Skrevet

For å feire overflodet. Man skålte for fruktbarhet og ga gaver for å opprettholde venner og allianser.

Fruktbarheten vari påsken ikke julen...

 

Anonym poster: 94f4a3640c5bb846f2ec55d4b4e30607

Skrevet

Fordi Jesus ble født. ikke at jeg bryr meg om det akkurat

Skrevet

Midtvintersfest som lyser opp i en skrekkelig mørk og kjedelig tid på året! En hyggelig tradisjon med god mat og familiesammenkomster og en tid man tar mer var på hverandre.

 

Ikke noe religiøst motiv i fra min side.

 

Anonym poster: 206b7060a1d867d1e8ab2d82b0db9f6d

Gjest jule-Juliea
Skrevet

Jeg feirer fordi det er jeg oppvokst med og det er en sterk tradisjon for meg som jeg aldri kunne vært foruten, som nå videreføres min egen lille familie.

Skrevet

Julefeiring er jo en herlig blanding av hedenskhet og religion. Jødene feiret jul lenge før Jesus, så strengt tatt har ikke Jesus noe med saken å gjøre... ;-)

 

Anonym poster: 206b7060a1d867d1e8ab2d82b0db9f6d

Skrevet

Midtvintersblot

 

Anonym poster: f074732796c9c5b7b869eac5db495d10

http://no.wikipedia.org/wiki/Jul

 

Anonym poster: 94f4a3640c5bb846f2ec55d4b4e30607

Der plasserte jeg den feil gitt. Skulle en til opp ... Prøver igjen jeg .. ;)

 

Anonym poster: 94f4a3640c5bb846f2ec55d4b4e30607

Skrevet

Joda, vi har vel mange forskjellige grunner. Jeg lurer på hvorfor du gjør det? Jeg er ikke kristen, og feirer jul fordi det er en tradisjon. Julen er vel også, så vidt jeg har forstått, "stjålet" av de kristne. Men hvorfor feiret de jul f.k.?

 

Opplys meg :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Jul

 

Anonym poster: 94f4a3640c5bb846f2ec55d4b4e30607

Skrevet

Tradisjon fra vi var små. Koser oss sammen i jula med god mat :)

Skrevet

Sola snur, det synes jeg absolutt er verdt å feire. ;) Selv om det ikke er akkurat den dagen, så er det jo nærmere enn Jesu fødsel i allefall. :P

 

Anonym poster: 44d2e9dd2b63d4754e786f7bda230889

Skrevet

Jeg er ikke kristen, så vi feirer fordi det er en tradisjon! Mamma har alltid vært veldig julete og det ønsker jeg å videreføre :)

Skrevet

Jeg er kristen, så det sier vel sitt :)

 

Anonym poster: b3ed36c4352a7aea34b7a20270329786

Skrevet

Fordi det er hyggelig og vinteren er mørk og lang.

 

 

Anonym poster: d80718ca9a0a7260d8c3616e194fe887

Gjest Julemusa83
Skrevet

Tradisjon. I tilegg trur jeg jeg hadde blitt riv ruskende gal hvis man måtte klare seg gjenom vinter mørket uten festtid.

Skrevet

Julen er en gammel.hedensk tradisjon, midtvintersblot som nevnt over, og den kristne feiringen, kristmessen, ble lagt til dette beleilige tidspunktet :-)

Samme som kirker ble plassert på hedenske gudehov, plasserte de en kristen feiring "oppå" en hedensk.

Det at sola snur og det går mot lengre dager igjen, er viktig nå, men var sikkert enda viktigere i gamle dager, og det måtte og må feires!

 

Jeg bryr meg fint lite om det kristne budskapet må jeg innrømme..for meg er julen er tradisjonsrik lysmesse midtvinters som gjør vinteren levelig :-)

Vinteren ville vært lang og kjip uten denne høytiden!

Jeg elsker jul og slett...begynner å.glede meg til neste jul rett over nyttår jeg :-)

Skrevet

ja, juleevangeliet er jo et koselig sagn, men med hånden på hjertet har ikke det kristne budskapet noe med hvorfor jeg feirer jul. Men det er interessant å se hva andre legger til grunn. Litt som med dåp, hvorfor døper dere? Mange gjør det pga tradisjon.

Skrevet

Vi feirer for å få masse gratis pakker!

 

Anonym poster: 175e67c620d1d868deb4c8065a32e892

Skrevet

Fordi det er så koooooselig! :)

Skrevet

Vi feirer vintersolverv:) Det er fint å markere naturens sykluser synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...