Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 13. desember 2012 #1 Skrevet 13. desember 2012 Joda, vi har vel mange forskjellige grunner. Jeg lurer på hvorfor du gjør det? Jeg er ikke kristen, og feirer jul fordi det er en tradisjon. Julen er vel også, så vidt jeg har forstått, "stjålet" av de kristne. Men hvorfor feiret de jul f.k.? Opplys meg
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #2 Skrevet 13. desember 2012 Midtvintersblot Anonym poster: f074732796c9c5b7b869eac5db495d10
L-8 Skrevet 13. desember 2012 #3 Skrevet 13. desember 2012 For å feire overflodet. Man skålte for fruktbarhet og ga gaver for å opprettholde venner og allianser.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #4 Skrevet 13. desember 2012 For å feire overflodet. Man skålte for fruktbarhet og ga gaver for å opprettholde venner og allianser. Fruktbarheten vari påsken ikke julen... Anonym poster: 94f4a3640c5bb846f2ec55d4b4e30607
Februargullet2013 Skrevet 13. desember 2012 #5 Skrevet 13. desember 2012 Fordi Jesus ble født. ikke at jeg bryr meg om det akkurat
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #6 Skrevet 13. desember 2012 Midtvintersfest som lyser opp i en skrekkelig mørk og kjedelig tid på året! En hyggelig tradisjon med god mat og familiesammenkomster og en tid man tar mer var på hverandre. Ikke noe religiøst motiv i fra min side. Anonym poster: 206b7060a1d867d1e8ab2d82b0db9f6d
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #7 Skrevet 13. desember 2012 Midtvintersblot Anonym poster: f074732796c9c5b7b869eac5db495d10 http://no.wikipedia.org/wiki/Jul Anonym poster: 94f4a3640c5bb846f2ec55d4b4e30607
Gjest jule-Juliea Skrevet 13. desember 2012 #8 Skrevet 13. desember 2012 Jeg feirer fordi det er jeg oppvokst med og det er en sterk tradisjon for meg som jeg aldri kunne vært foruten, som nå videreføres min egen lille familie.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #9 Skrevet 13. desember 2012 Julefeiring er jo en herlig blanding av hedenskhet og religion. Jødene feiret jul lenge før Jesus, så strengt tatt har ikke Jesus noe med saken å gjøre... ;-) Anonym poster: 206b7060a1d867d1e8ab2d82b0db9f6d
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #10 Skrevet 13. desember 2012 Midtvintersblot Anonym poster: f074732796c9c5b7b869eac5db495d10 http://no.wikipedia.org/wiki/Jul Anonym poster: 94f4a3640c5bb846f2ec55d4b4e30607 Der plasserte jeg den feil gitt. Skulle en til opp ... Prøver igjen jeg .. Anonym poster: 94f4a3640c5bb846f2ec55d4b4e30607
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #11 Skrevet 13. desember 2012 Joda, vi har vel mange forskjellige grunner. Jeg lurer på hvorfor du gjør det? Jeg er ikke kristen, og feirer jul fordi det er en tradisjon. Julen er vel også, så vidt jeg har forstått, "stjålet" av de kristne. Men hvorfor feiret de jul f.k.? Opplys meg http://no.wikipedia.org/wiki/Jul Anonym poster: 94f4a3640c5bb846f2ec55d4b4e30607
Nettie+jentungen Skrevet 13. desember 2012 #12 Skrevet 13. desember 2012 Tradisjon fra vi var små. Koser oss sammen i jula med god mat
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #13 Skrevet 13. desember 2012 Sola snur, det synes jeg absolutt er verdt å feire. Selv om det ikke er akkurat den dagen, så er det jo nærmere enn Jesu fødsel i allefall. Anonym poster: 44d2e9dd2b63d4754e786f7bda230889
1+1=4 <3 Skrevet 13. desember 2012 #14 Skrevet 13. desember 2012 Jeg er ikke kristen, så vi feirer fordi det er en tradisjon! Mamma har alltid vært veldig julete og det ønsker jeg å videreføre
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #15 Skrevet 13. desember 2012 Jeg er kristen, så det sier vel sitt Anonym poster: b3ed36c4352a7aea34b7a20270329786
L-8 Skrevet 13. desember 2012 #16 Skrevet 13. desember 2012 For å feire overflodet. Man skålte for fruktbarhet og ga gaver for å opprettholde venner og allianser. Fruktbarheten vari påsken ikke julen... Anonym poster: 94f4a3640c5bb846f2ec55d4b4e30607 http://www.bifrost.no/index.php?option=com_content&task=view&id=339&Itemid=90
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #17 Skrevet 13. desember 2012 Fordi det er hyggelig og vinteren er mørk og lang. Anonym poster: d80718ca9a0a7260d8c3616e194fe887
Gjest Julemusa83 Skrevet 13. desember 2012 #19 Skrevet 13. desember 2012 Tradisjon. I tilegg trur jeg jeg hadde blitt riv ruskende gal hvis man måtte klare seg gjenom vinter mørket uten festtid.
Caprica Skrevet 13. desember 2012 #20 Skrevet 13. desember 2012 Julen er en gammel.hedensk tradisjon, midtvintersblot som nevnt over, og den kristne feiringen, kristmessen, ble lagt til dette beleilige tidspunktet :-) Samme som kirker ble plassert på hedenske gudehov, plasserte de en kristen feiring "oppå" en hedensk. Det at sola snur og det går mot lengre dager igjen, er viktig nå, men var sikkert enda viktigere i gamle dager, og det måtte og må feires! Jeg bryr meg fint lite om det kristne budskapet må jeg innrømme..for meg er julen er tradisjonsrik lysmesse midtvinters som gjør vinteren levelig :-) Vinteren ville vært lang og kjip uten denne høytiden! Jeg elsker jul og slett...begynner å.glede meg til neste jul rett over nyttår jeg :-)
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 14. desember 2012 Forfatter #21 Skrevet 14. desember 2012 ja, juleevangeliet er jo et koselig sagn, men med hånden på hjertet har ikke det kristne budskapet noe med hvorfor jeg feirer jul. Men det er interessant å se hva andre legger til grunn. Litt som med dåp, hvorfor døper dere? Mange gjør det pga tradisjon.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2012 #22 Skrevet 14. desember 2012 Vi feirer for å få masse gratis pakker! Anonym poster: 175e67c620d1d868deb4c8065a32e892
magica fra tryll Skrevet 14. desember 2012 #24 Skrevet 14. desember 2012 Vi feirer vintersolverv:) Det er fint å markere naturens sykluser synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå