Gå til innhold

Er det bare meg, eller er brodern noe ..... frekk????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå koker det snart over for meg her merker jeg....

Jeg har en bror på 22 som bor hjemme hos mine foreldre.

- Han har jobb, og bor gratis hjemme.

- Han betaler ikke for noe som helst innenfor husets fire vegger.

- Han sitter på ræva, og kommer støtt og stadig med en "er sulten jeg" til mamma. og hun spretter opp å mekker noe til han. Er hun opptatt, gjør han det ikke selv, men venter i 20 minutter før han gjentar seg selv.

Skjer det ikkeno da, megger han om at det "det ække no etlig her jo!" etter han har åpnet kjøleskapet (som forøvrig er proppa fullt med mat.. problemet er at han må "lage" noe av det som er der)

- Han solgte bilen sin for 60 000 og rygger rett i vår bil når han skal rygge den ned innkjørselen for kjøper. _VI_ (jeg og sambo) betaler for skadene på HANS bil (fordi vi visste at han ikke kom til å gjøre det, og at den utgiften da falt på mine foreldre). Forsikringen dekker vår bil heldigvis..

- Han bruker noe av pengene til å kvitte seg med restlån på bilen, og resten, som er 30 000 kr, bruker han på en klokke til seg selv.....

- Han kjørte en periode etter dette rundt i mine foreldre sin bil, som nå er på verkstedet og trenger en skikkelig rundtur med en mekaniker, hvorav summen blir på rundt 10 000 kr. Dette har han ingen planer om å bli med på å betale på. Istede blir den summen fordelt på mine foreldre og min bestefar.

- Guttungen på 22 år låner så en annen bil av en bekjent av pappa, hvor han megger over at det ikke er bensin på bilen når han skal kjøre den.

Nå som julen nærmer seg, kommer jo dette med julegaver opp. Jeg og sambo kjøpte en kenwood major til foreldrene mine til nesten 5000 kr. Dette fordi mamma heletiden lager sunne brød til familien, og hennes gamle kjøkkenmaskin døde. Så denne fikk de i begynnelsen av desember i forskudd. Nå som brodern skal kjøpe julegave, hadde han en max grense på 1500 kr til mamma og pappa. Og han syntes det var en god ide å spørre meg og sambo om vi ville spleise på en ipad til dem, siden vi "alikevell ikke hadde kjøpt noe", og dessuten passa det jo så bra, for da kunne jo han bruke den når "den bare lå der". Da sa jeg ifra til han, at vi allerede hadde kjøpt kenwooden, og at vi faktisk var skrapa og ferdig med julegavene for i år.

Det hadde han jo glemt da så da var det greit. Og NÅ ringte mamma! Hun spurte da for brodern om jeg og brodern kunne spleise på en julegave til pappa til en tusenlapp. Hørte han i bakrunnen der han satt å snakka i telefonen og lo av ett eller annet. Vil jo ikke trekke henne inn i den konflikten der til meg og bror, så sa bare ok til henne jeg.

Og nå ringte brodern opp. Jeg fikk han til å spørre selv ;) Og etter å ha spurt spør jeg han om han ikke hadde penger til dette selv, siden han hadde sagt dette med øvrige tak på 1500 kr. Nei da hadde jeg nok misforstått var svaret jeg fikk. Javell.... Så sier jeg at joda, jeg blir med. Vil jo ikke virke kjip heller! Og da begynnte han å unskylde dette med at jeg nok hadde misforstått osv osv.. og jeg må si at ok, men jeg blir med type 5 ganger før han endelig forstod det. Gidder liksom ikke å si nei heller, er jo jeg som blir sittende som gjerrige Grinchen (eller åssen det nå skrives) om jeg sier nei...

Faen altså! Han der altså... Merker jeg blir så innmari frustrert!

Hadde han vært min 22 årige sønn som bodde gratis hjemme, ville jeg i det minste krevd at han LAGDE sin egen mat!! Og kanskje til og med kjøpte litt selv i ny og ned! Og ... han må ha bil for å komme seg til og fra jobb. Og da mener iallefall jeg at KLOKKE ikke var det lureste å kjøpe..... Herremin.. nå er jeg så gretten på hele han der at jeg har ikke ord... eller, andre ord enn hva som står her da! :P hehe.. Nei fy faen for en snylter........

Anonym poster: 86a426b0f39b1764c0c74992771ea385

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er ein lat og gjerrig jævel, og du og foreldra dine hjelper han med å vere det.

Gjest Julia1984
Skrevet

Du bidrar jo ikke til å gjøre gutten voksen ved å bli med å spleise på den gaven...høres ut som han driller både deg og moren deres på lillefingeren

Skrevet

Gaaaahh!!!!! Han der altså!!!!!! Hører hjemme hos Dr. Phil!!!!

Nå rant begeret mitt over her altså... HI

Skrevet (endret)

Frekk? Nåja.... Bortskjemt er han ihvertfall, og når dere lar ham holde på så ser han selvfølgelig ingen grunn til å endre adferd.

Endret av Hybelkanina
Skrevet

.....sorry, men du syr jo puter under arma på gutten selv, jo

Anonym poster: 7ae83715df95ccbdbc6d7fb3351d53bc

Skrevet

HI her.

Ja jeg vet.

Problemet er bare at mamma spurte først, så svaret ville kommet til henne også. Hun ville da blitt skuffet, og tatt min del av "utgiften" til gaven til pappa. Ergo, om jeg ikke gjorde det hadde hun endt opp med å betale på julegaven hans til pappa. Hadde hun ikke visst om det hadde jeg sagt nei tvert! Sleipingen som fikk henne til å ringe meg og ikke gjorde det selv...

Tro meg, har prøvd å ta opp dette med henne fler ganger.... nytter ikke.. Foreldrene min ser det ikke selv. Merkelig igrunn, for alle de andre i storfamilien rundt ser det... De er midt oppi det selv vettu. Derfor de ikke ser det selv.... Blir så irritert på han der altså!!!

Skrevet

Herregud.

Her er det virkelig foreldrene som må sette foten ned. I mine øyne høres han ut som babyen deres og har ikke annet ord enn JA til den gutten.

Noen alvorsord må til her for å få han til å åpne øynene på hvordan verden egentlig fungerer. Bortskjent liten dritt høres det ut som som alltid fåe viljen sin. Dere må vokse opp å si hvor lander ligger. Hadde aldri orket en slik oppførsel om det var min bror det var snakk om.

Anonym poster: 8488178260dd74139df2f7f85a14b135

Skrevet

Hvorfor ringte din mor? Har hun glemt kjøkkenmaskinen? Har du gjort det samme? ALDRI om jeg hadde spandert på foreldrene mine SÅ mye penger, det har jeg rett og slett ikke!!

Anonym poster: 02e1c7d2e606739806cf541292fe99a6

Skrevet

Du er jo med å sy puter under armen på idioten. Skader han bilen, skal han betale for det. Ikke deres forsikring. Dersom du er redd at foreldrene dine betaler for det burde du gi beskjed å ikke gjøre det.

Julegave har du og din sambo allerede kjøpt. Jeg hadde da ikke noe problem å si nei til ytterligere gaver, hvorfor er det kjip å si nei når broren din velger å glemme at dere har snakker om det allerede?

At foreldrene dine er såpass dumme og lar seg utnytte er et problem som de må løse selv, akkurat som du selv må lære å si nei.

Skrevet

Kan han ha problem med stoff eller spilling? Hvor går pengene hans?

Det er noe riv ruskende galt med dette og du må snakke med han og gjerne dine foreldre i fellesskap.

En enslig kar i jobb, uten utgifter til hus ellere mat. Hvor går pengene?

Anonym poster: 289a373aa79c0cff11a4fb497e686928

Skrevet

Her å oreldrene dine sette foten ned. Og du gjør jo ikke saken bedre akkurat. Noen må jo sette ned foten først....

Du får heller bli den upopulære da.

Skrevet

Herregud.

Her er det virkelig foreldrene som må sette foten ned. I mine øyne høres han ut som babyen deres og har ikke annet ord enn JA til den gutten.

Noen alvorsord må til her for å få han til å åpne øynene på hvordan verden egentlig fungerer. Bortskjent liten dritt høres det ut som som alltid fåe viljen sin. Dere må vokse opp å si hvor lander ligger. Hadde aldri orket en slik oppførsel om det var min bror det var snakk om.

Anonym poster: 8488178260dd74139df2f7f85a14b135

HI her.

Nei jeg merker at min tolmodighet til han er farlig nærme å sprekke.

Jeg sier aldri ja til han, for han spør meg aldri om ting heller (heldigvis..)

Er kun nå i julen han har prøvd seg. Sa nei til dette med ipaden. Er ikke interessert i å bruke penger på å "spleise" på en gave til foreldrene mine han har seriøse planer om å "ta fra dem". Kjøper jo en halv ipad til han om jeg gjør det!

Og nå dette med den andre gaven.. Som sagt, hadde det ikke vært fordi jeg vet at moren min vil cashe ut det han "trenger", hadde jeg sagt blankt nei.

Vet ikke hva som er værst jeg.. At han driver på som han gjør, eller at jeg ikke får foreldrene mine til å åpne øynene.. Har prøvd.. mange ganger. Nytter ikke.

Skrevet

Jeg har også en bror som er slik.. Og han er nå 32!!! Si ifra nå, ellers vil det bare fortsette...

Skrevet

Virker jo dessverre som det er totalt akseptert og til og med tilrettelagt for at han skal få oppføre seg sånn.

Skrevet

Hvorfor ringte din mor? Har hun glemt kjøkkenmaskinen? Har du gjort det samme? ALDRI om jeg hadde spandert på foreldrene mine SÅ mye penger, det har jeg rett og slett ikke!!

Anonym poster: 02e1c7d2e606739806cf541292fe99a6

Hi igjen her.

Mamma ringte fordi hun spurte for han, da han var opptatt med å flire og le i bakrunnen... Neida hun har ikke glemt den :) Men dette var til pappa. Og den kom på 1000 kr. Så det blir jo 500 på hver av oss. Summen for seg er ikke noe egentlig å "krangle" over. Ikke for oss. For når sant skal sies, har vi (jeg og sambo) råd til det. Men det er litt prinsippet her syntes jeg. Øvrig tak for brodern var 1500 kr. Også vil han ikke kjøpe dette til faren sin til 1000 kr.. Smålig.. Som sagt, hadde sagt blankt nei om ikke det var mamma som spurte. For det som ville skjedd her, er at han spurte etterpå, og fått nei. Hun hadde spurt han om hva svaret var, han ville sagt nei til henne. Og hun hadde endt opp med å betale andre delen av den, så brodern kunne kjøpt en fin gave til pappa.

Hadde vært enkelt å bare kutte og si nei hadde det ikke vært for at foreldrene mine er trygdede begge to, og bare jeg alene (med vekterlønn) har bedre utbetalt enn de har sammenlagt....

Skrevet

Moren din burde husket gaven på 5000 kr fra dere!!! Skjønner ingen ting jeg. Hvor mye tjener dere egentlig? Jeg hadde sakt klart NEI. Denne gutten får kjøpe noe han har råd til. Hadde mine foreldre fått gave til 5000 kr hadde de jammen meg husket det og ikke spurt om MER!

Anonym poster: e60e686e60b4563d2bcfd58bea69940d

Skrevet

Det hjelper ikke at du er "snill" med ham for å spare foreldrene dine for utgifter. La nå de eventuelle utgiftene havne på foreldrene dine, det er de som må lære seg å si nei til ham. At du tok utgiftene på bilen han selv skadet, og at du nå spleiser på denne gaven, gjør ikke saken noe bedre.

Ellers er jeg enig i at broren din er veldig, veldig bortskjemt. Det er foreldrene dine sin skyld, og det er bare de som kan gjøre noe med det...

Skrevet

Helt seriøst!! Dere syr jo puter under armene hans!

Bare å sette ned foten og begynne å kreve. Ellers blir han aldri voksen.

Tro meg. Egen erfaring med egen bror...

Anonym poster: 4b1a41dcfd26eac1e9e64d22be148806

Skrevet

Broren din er utrolig bortskjemt, å si nei til den gaven til faren din med en gang! det eneste som hjelper her er å ta det opp med han. Si det til han! "jeg vil ikke være med på å spleise gaven, jeg er veldig skuffet over at du ikke tar et tak her i huset, kanskje på tide å gjøre noe med livet sitt" osv. vær frekk, for han er nå temmelig frekk selv. Og jeg vil nå si at det er veldig rart at moren din spør om du vil være med på å spleise gave når dere har gitt dem begge to en kjøkkenmaskin til 5000! dere er for snille, å nå er det tid til å ta tak.

Anonym poster: 2dffe00fb9119dc09f87d278d385aefc

Skrevet

Når dere betaler for skader han gjør på to biler, uten å kreve ham for noe, og foreldrene hans ikke setter noen krav til ham så har dere "skapt monsteret" selv.

Skjerp dere, og be foreldrene dine om å gjøre det samme...

Anonym poster: 0d26d71b4f84a0b415cae33945054a71

Skrevet

- Han sitter på ræva, og kommer støtt og stadig med en "er sulten jeg" til mamma. og hun spretter opp å mekker noe til han. Er hun opptatt, gjør han det ikke selv, men venter i 20 minutter før han gjentar seg selv.

Skjer det ikkeno da, megger han om at det "det ække no etlig her jo!" etter han har åpnet kjøleskapet (som forøvrig er proppa fullt med mat.. problemet er at han må "lage" noe av det som er der)

- Han solgte bilen sin for 60 000 og rygger rett i vår bil når han skal rygge den ned innkjørselen for kjøper. _VI_ (jeg og sambo) betaler for skadene på HANS bil (fordi vi visste at han ikke kom til å gjøre det, og at den utgiften da falt på mine foreldre). Forsikringen dekker vår bil heldigvis..

- Han bruker noe av pengene til å kvitte seg med restlån på bilen, og resten, som er 30 000 kr, bruker han på en klokke til seg selv.....

- Han kjørte en periode etter dette rundt i mine foreldre sin bil, som nå er på verkstedet og trenger en skikkelig rundtur med en mekaniker, hvorav summen blir på rundt 10 000 kr. Dette har han ingen planer om å bli med på å betale på. Istede blir den summen fordelt på mine foreldre og min bestefar.

- Guttungen på 22 år låner så en annen bil av en bekjent av pappa, hvor han megger over at det ikke er bensin på bilen når han skal kjøre den.

Nå som julen nærmer seg, kommer jo dette med julegaver opp. Jeg og sambo kjøpte en kenwood major til foreldrene mine til nesten 5000 kr. Dette fordi mamma heletiden lager sunne brød til familien, og hennes gamle kjøkkenmaskin døde. Så denne fikk de i begynnelsen av desember i forskudd. Nå som brodern skal kjøpe julegave, hadde han en max grense på 1500 kr til mamma og pappa. Og han syntes det var en god ide å spørre meg og sambo om vi ville spleise på en ipad til dem, siden vi "alikevell ikke hadde kjøpt noe", og dessuten passa det jo så bra, for da kunne jo han bruke den når "den bare lå der". Da sa jeg ifra til han, at vi allerede hadde kjøpt kenwooden, og at vi faktisk var skrapa og ferdig med julegavene for i år.

Det hadde han jo glemt da så da var det greit. Og NÅ ringte mamma! Hun spurte da for brodern om jeg og brodern kunne spleise på en julegave til pappa til en tusenlapp. Hørte han i bakrunnen der han satt å snakka i telefonen og lo av ett eller annet. Vil jo ikke trekke henne inn i den konflikten der til meg og bror, så sa bare ok til henne jeg.

Og nå ringte brodern opp. Jeg fikk han til å spørre selv ;) Og etter å ha spurt spør jeg han om han ikke hadde penger til dette selv, siden han hadde sagt dette med øvrige tak på 1500 kr. Nei da hadde jeg nok misforstått var svaret jeg fikk. Javell.... Så sier jeg at joda, jeg blir med. Vil jo ikke virke kjip heller! Og da begynnte han å unskylde dette med at jeg nok hadde misforstått osv osv.. og jeg må si at ok, men jeg blir med type 5 ganger før han endelig forstod det. Gidder liksom ikke å si nei heller, er jo jeg som blir sittende som gjerrige Grinchen (eller åssen det nå skrives) om jeg sier nei...

Hadde han vært min 22 årige sønn som bodde gratis hjemme, ville jeg i det minste krevd at han LAGDE sin egen mat!! Og kanskje til og med kjøpte litt selv i ny og ned! Og ... han må ha bil for å komme seg til og fra jobb. Og da mener iallefall jeg at KLOKKE ikke var det lureste å kjøpe..... Herremin.. nå er jeg så gretten på hele han der at jeg har ikke ord... eller, andre ord enn hva som står her da! :P hehe.. Nei fy faen for en snylter........

Du gjør jo akkurat det samme som foreldrene dine... du greier ikke å si fra til ham og du greier ikke å si nei til ham.

Hvorfor skal broren din slutte å være som han er? Han bor jo på hotell, får dekket kost og losji, i tillegg får han andre til å ta ansvar for hans egne feil, får andre til å bruke penger slik at han selv slipper å gjøre det.

Han er 22 år og har trolig hatt det slik hele livet, så hvorfor skal han forstå at han ikke bør fortsette med det når ingen, hverken foreldrene eller du, HI, sier fra til ham om at det faktisk ikke er greit å bo hjemme og snylte på hele familien?

Broren din er et resultat av at foreldrene dine og du ikke har satt noen grenser for ham. Så lenge dere fortsetter slik som dere har gjort så får dere slutte å irritere dere over ham - for dere støtter ham i måten han er på!

Når det er sagt synes jeg det er horribelt at en mann på 22 skal bo hjemme på den måten du forteller at broren din gjør. Men det er også like horribelt at foreldrene godtar det og at du/mannen din svindler deres eget forsikringsselskap til å betale for skader som din bror er ansvarlig for...

Si fra, sett grenser... eller hold kjeft....

Anonym poster: 03bee75bd57544449d444564b9ba68a4

Skrevet

No need for frustration.... Dette legger dere opp til selv!

Sorry, dere lar han bare holde på så lenge dere gir etter og serverer alt på sølvfat til "guttungen".

Foreslår at foreldrene dine setter ned foten og ber han finne seg egen leilighet etter nyttår, dere tar et familieråd og blir enige om hva dere forventer av hverandre (han) og dere handler konsekvent!

Ikke gi etter og si ja til å spleise på gave når dere allerede har kjøpt.

Det er både smart og deilig å si NEI noen ganger;-)

God jul!!

Skrevet

Jeg er så smertelig klar over at vi er med på å gjøre ting værre.. En dag kommer han der ut i den virkelige verden, og han vil ikke ane hva som skjedde.. Men som sagt, så har jeg prøvd.. maaange ganger. Og jeg har a snakket med familie rundt om dette også, og de har også forsøkt å ta det opp med foreldrene mine. Men det nytter rett og slett ikke. Så de har jo egentlig seg selv å takke for dette.

Jeg må nok være den første til å innrømme at jeg har fått mitt av dem jeg også. Men da jeg var 19 og fikk meg jobb rett etter skolen, så flyttet jeg faktisk hjemmefra! Og jeg har da fått økonomisk hjelp til bil pleie ect de første årene jeg bodde hjemmefra. Dette skjemmes jeg over i dag.. Er desverre ikke så mye jeg kan få ugjort med det nå, bortsett fra å kanskje gi litt tilbake da. Derfor føler jeg at jeg ikke kan si nei nå iallefall.

Og dette med å hjelpe til rundt i huset, så har nok de hatt større forventninger til dette til meg enn til han. Jeg brettet klær, vasket og vasket opp og ryddet da jeg bodde hjemme iallefall. Husker jo at det ikke var alltid det var like arti, men jeg gjorde det fordi mamma ba meg om å gjøre det. Og det skal man også kunne forvente av ungene når de er såpass store (ungdomskole alder og utover feks. Til og med litt før spør du meg..)

Men han har aldri fått noe av den der! Og når hun (mamma) en skjelden gang ber brodern gå opp på rommet sitt med stæsj som er hans som ligger midt i stua, grynter han bare. Akkurat som det var dårlig gjort av henne å be han rydde opp etter seg! De har nok hatt ett litt forskjellig syn på han og meg. Jeg er jenta, så jeg lærte meg slike ting som vask og matlaging. Og jeg er dessuten eldst.. Han er 5 år yngere enn meg.. Har alltid vært den lille babyen deres.

Jeg har nok hatt mitt jeg også når det gjelder å leve på foreldrene mine :-/

Men han er 22 år! Og gjør ikkeno! Nei fyttify altså..

Nå som begge foreldrene våre er fra 50 år og oppover og uføre begge to, syntes jeg faktisk at det er ungene, altså vår tur til å ta vare på dem!

Men nå som jeg bikker 34 uker i morgen, er det ting som koster her også som ikke er kjøpt inn enda. Og med julegave handel, og siste rest til poden her også, så ble det tight i desember pengemessig, selvom vi tjener godt. Men som jeg jo VET, så kommer mamma til å kjøpe det hun ser at vi mangler, uten at vi spørr. Men hun gjør det for å være snill. Jeg syntes det er ille at det er slik, men det er sånn det er :( Jeg skulle ønske de kunne føle at det var nok at de bare var der uten at de trenger å kjøpe ting :(

Kan fort hende at det er litt hormoner inni bildet her også i dag, men jeg sitter nå å er så sint og frustrert over hele situasjonen med at han utnytter dem at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.. :(

-HI

Skrevet

Minner meg om broren min, men din virker ekstrem!

Min bor ikke der, men mamma hjelper ham alltid med julegavene hvert år.. For hun er så redd at om ikke så må søsknene hans og onkelungene sitte uten gaver. Jeg har sagt til henne at hun må slutte med dette, men hun kan jo ikke det, for da får jo ingen gaver.. Puh! Jeg sier at han er 36 år og at han aldri kommer til å skjerpe seg om hun fortsetter.. Men hun forsvarer han og forsvarer han. Jeg mener han kan jo bare sitte der med samvittigheten sin da om han ikke gidder å kjøpe..

Visse mødre altså.. Haha! Det er faktisk de som syr puter som kan takke seg selv.. Desverre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...