Gå til innhold

Atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite av helsesøster i dag at det utslettet vesla har på hake/kinn, armer og ben er atopisk eksem.

Jeg vet ikke så mye om dette og fikk ikke så mye info av helsesøster heller.

Har nå rensket hele garderoben hennes for ullklær ala body, luer og strømpebukser. Men kan ho fortsatt bruke ulldress og ullsokker så lenge det ikke er rett på huden sant?

Er det noe jeg kan bytte ut ulla med, som isolerer litt bedre mot kulde enn bomull?

Er det noen som har noen tips og triks mot hissige utslett?

Andre råd tas og imot med et stort takk:D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er du så sikker på at det er ull som har skylden?

Dersom det er ull som er skurken, kan hun fremdeles bruke det så sant det ikke er rett på huden.

Unngå parfymestoffer i klesvaskemidler, og om du bruker skyllemiddel - slutt med en gang! Du kan prøve klær laget av bambus i stedet for ull. Mildison fås på apoteket og er et ikke reseptbelagt kortison som du kan ha på utslettet. Når utslettet går bort kan du prøve å forhindre nye utbrudd med bruk av fete kremer som f.eks. Locobase.

Alt mulig kan utløse atopisk eksem, så om helsesøster vet så lite som du gir inntrykk av, ville jeg nok tatt en tur til legen med vesla.

Skrevet

Hvorfor er du så sikker på at det er ull som har skylden?

Dersom det er ull som er skurken, kan hun fremdeles bruke det så sant det ikke er rett på huden.

Unngå parfymestoffer i klesvaskemidler, og om du bruker skyllemiddel - slutt med en gang! Du kan prøve klær laget av bambus i stedet for ull. Mildison fås på apoteket og er et ikke reseptbelagt kortison som du kan ha på utslettet. Når utslettet går bort kan du prøve å forhindre nye utbrudd med bruk av fete kremer som f.eks. Locobase.

Alt mulig kan utløse atopisk eksem, så om helsesøster vet så lite som du gir inntrykk av, ville jeg nok tatt en tur til legen med vesla.

Jeg vet ikke om det er ull som er skylden, men det er det eneste helsesøster sa, at jeg ikke måtte finne på å bruke ull innerst for det kunne gjøre utslettene mye værre.

Jeg bruker blenda vaskemiddel og aldri brukt skyllemiddel på hennes klær.

Ok da skal jeg se om jeg finner en del bambusklær til å ha innerst.

Har bestilt legetime, men fikk ikke før 8 januar å det syntes jeg er litt lenge å gå uten noe form for info, så enn så lenge så spørr jeg her inne, for jeg vet at det er nok av mammaer med barn som har atopisk eksem.

Det er Locobase og hydokortison jeg har brukt til nå, men som ikke har hatt så mye effekt.

takk for gode tips om kremer og, skal på apoeket å høre hva de har i mårra :D

Skrevet

Begge mine barn har atopisk eksem, men vi bruker masse ull. vi har funnet ut at det er bedre å bruke ull slik at ikke barna ikke blir klamme når de er i aktivitet, for det forverrer eksemen veldig! så hos oss er ull en storfavoritt fra tidlig høst til godt utpå våren. så jeg vil råde deg til og ikke renske garderoben til mini helt enda, prøv deg frem.

Vi har blå resept på flere typer stroidekremer, som midison, locoid osv. men disse bruker vi kun hvis det er veldig ille. Har også eksem selv, så jeg vet hvordan huden blir etter mange års bruk av sterke steroidekremer, men for korteperioder og akuttfasen er det supert:)

Ellers holder vi eksemet i sjakk med masse gode fuktighetskremer flere ganger daglig (mine favoritter er La-roche posei og physiogel AI, som "pøse på" krem bruker vi decubal og APO base som er rimeligere) minsten på 1 år bader i Aderma exomega badeolje (hver kveld når han er ille). husk å smøre et par ganger om dagen når mini er fin i huden også.

sitrus frukter og grønne epler har en tendens til å forverre eksem hos de aller fleste.

Nesten alle barn vokser av seg atopisk eksem. så det er lyse utsikter, og smøringen merker man nesten ikke når rutinene er på plass;)

lykke til!:)

Skrevet

Vi har en atopiker som ikke reagerer på ull. Fukt og kulde, derimot, er typiske utløsere her.

Anonym poster: aba8601a173a051c2253c1c7cdf6d78c

Skrevet

Jeg har atopisk eksem, og har ikke hatt utbrudd (eksem) på flere år nå heldigvis. Har bestandig brukt ull, bruker det fortsatt.

Eneste jeg sliter med er ekstremt tørr hud på vinteren, prøer å finne kremer som passer, men ingen lykke enda.

Se det ann om barnet ditt kan bruke ull. Ikke alle atopikere reagerer på ull.

Anonym poster: ee75cdecc829bd06198f7c08e8eb48e9

Skrevet

Lillebror reagerer på ull og jeg kjøper kun devold active kids til han. Det er sportsundertøy. Klør ikke og holder han god og varm selv på de kaldeste dagene. Du kan fint bruke vanlig ull så lenge det ikke sitter tett på kroppen.

Jeg bader og dusjer lillebror med neutral sin babyolje. Den kjøper jeg på sparkjøp bla. og den legger seg utpå huden som et beskyttende lag og huden hans blitt veldig fin etter dette.

Mange blir også anbefalt å være forsiktige med blå klær, de har så masse farge i seg, sitrusfrukter og jordbær. Vaske alle nye klær minst 1 gang. Blenda går helt fint. Milo helst den hvite uten parfyme. Lillebror bør ikke bli for varm og må kle av seg om han har for masse klær på seg, lufte godt ut på soverommet og ha det rundt 20-21 grader der inne om natten.

Skrevet

Tusen takk for mange fine råd og tips. Skal holde henne unna diverse matvarer og prøve meg frem med kremer og oljer.

Ble litt mer tygg på at ho komme til å få det helt fint og forhåpentligvis kløfritt også :D

Skrevet

Det er forskjell på hvor ømfintlig man er for ull når man har atopisk eksem, jeg har tre barn med atopisk hud og to av dem er hypersensitive. Senest for noen dager siden hadde jeg på 3-åringen en pologenser og strømpebukse og en ermeløs kjole i ull utenpå, på noen timer hadde hun klødd seg til blods på magen og da kommer eksemet med en gang. Hun kan ikke ha ull som mellomlag engang. Det kan heller ikke 9-åringen, virker som ullfibrene "flyr" rundt han, for han kan klør som besatt på bryst, hals og ansikt om han har ull i nærheten.. 11-åringen kan ha ull som mellomlag uten å klø eller forværre eksemet.

Du må nesten prøve deg frem, høres lurt ut å kutte helt ut ull nå et par uker og se om eksemet blir bedre, så kan du prøve forsiktig igjen og se hvordan huden reagerer.

Mine barn bruker superundertøy fra sportsbutikken, det puster og trekker fuktighet vekk fra huden. Tøy i bambus koster en formue så der har vi bare noen sokker og en eneste stillongs...

Anonym poster: 92386fa50c99caca1ace562ca7c7b79e

Skrevet

Tusen takk for mange fine råd og tips. Skal holde henne unna diverse matvarer og prøve meg frem med kremer og oljer.

Ble litt mer tygg på at ho komme til å få det helt fint og forhåpentligvis kløfritt også :D

http://www.kremfresh.com/categories/eksem-pleie

Det merket her burde du absolutt prøve. Det har reddet huden min. Det er også helt rene produkter uten tilsatt noe som kan irritere huden. Mange av de typiske apotek kremer er det, så de ville jeg styrt unna uansett.

Vær forsiktig med sukker og sitrus også da det kan få eksemen til å blusse opp.

Skrevet

Jeg har atopisk eksem, og har ikke hatt utbrudd (eksem) på flere år nå heldigvis. Har bestandig brukt ull, bruker det fortsatt.

Eneste jeg sliter med er ekstremt tørr hud på vinteren, prøer å finne kremer som passer, men ingen lykke enda.

Anbefaler det her til deg og jeg ;)

Har hatt så utrolig god effekt av de kremene selv, etter å ha slitt med ekstrem tørr hud og eksem i alle år :)

Skrevet

Anbefaler det her til deg og jeg wink.png

Har hatt så utrolig god effekt av de kremene selv, etter å ha slitt med ekstrem tørr hud og eksem i alle år smile.png

Tusen takk :) skal sjekke den ut :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...