Gå til innhold

Hva slags rettigheter har jeg egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en flytteprosess og har et barn med spesielle behov. Vedtak følger ikke barnet og ny utredning vil de ta i denne kommunen også selvom jeg har vedtak som er gjeldende i halvannet år til.

Jeg har foreldreansvar alene og har sendt inn dokumentasjon på dette. De har sagt de vil kontakte barnefaren og høre hans side av saken. Jeg sier at dette har de ikke lov til fordi jeg må godkjenne alle instanser de innhenter informasjon ifra på et eget skjema. Saksbehandleren sier at hun ikke bryr seg om dette og vil snakke med barnefaren likevel. Har hun lov til dette? Jeg er ganske sikker på at det er ulovlig. Barnefaren vet jo ingentingom barnets situasjon i hverdagen.

Anonym poster: 0f5ecd633abeb22177fd07f5b7612449

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge far er far på papiret så kan hun gjøre det og hun kan snakke om ting som angår barnet (ikke om deg, men om barnet). Men man trenger ikke fars samtykke for du kan samtykke alene til behandling ol.

Om far ikke kjenner barnet så ser jeg ikke poenget med å skulle snakke med far da han neppe kan belyse situasjonen, men det er bare min personlige mening

Anonym poster: a6374cab8d9f617429ed353ccb7b8ad8

Skrevet

Jeg er i en flytteprosess og har et barn med spesielle behov. Vedtak følger ikke barnet og ny utredning vil de ta i denne kommunen også selvom jeg har vedtak som er gjeldende i halvannet år til.

Jeg har foreldreansvar alene og har sendt inn dokumentasjon på dette. De har sagt de vil kontakte barnefaren og høre hans side av saken. Jeg sier at dette har de ikke lov til fordi jeg må godkjenne alle instanser de innhenter informasjon ifra på et eget skjema. Saksbehandleren sier at hun ikke bryr seg om dette og vil snakke med barnefaren likevel. Har hun lov til dette? Jeg er ganske sikker på at det er ulovlig. Barnefaren vet jo ingentingom barnets situasjon i hverdagen.

Ring en advokat! Jeg skulle tro at så lenge du har foreldreansvaret alene, at de ikke har lov til å informere den andre. Konsulter en advokat i alle tilfeller!

Skrevet

Ring en advokat! Jeg skulle tro at så lenge du har foreldreansvaret alene, at de ikke har lov til å informere den andre. Konsulter en advokat i alle tilfeller!

Selv om far, eller mor, ikke har foreldreansvar så har man likevel krav på opplsyninger (som fra skole, barnehage, helsesøster etc.) og innsyn i saker som omhandler barnet.

Eneste man ikke kan, som forelder uten foreldreansvar, er å samtykke / nekte behanding.

"Opplysningsplikten når bare en av foreldrene har foreldreansvaret

I tilfelle hvor bare en av foreldrene har foreldreansvaret for barnet, dukker det opp spørsmål om hvordan den av foreldrene som ikke har foreldreansvaret skal kunne få tilgang til enkelte opplysninger om sitt barn.

Det klare utgangspunktet etter barneloven er at den av foreldrene som har foreldreansvaret alene, skal gi den andre forelderen opplysninger om barnet når denne ber om det.

I situasjoner hvor foreldrene ikke samarbeider vil det imidlertid oppstå situasjoner hvor den uten foreldreansvar ikke får opplysninger.

I disse tilfellene gir barneloven § 47 foreldre uten foreldreansvar rett til å få opplysninger om barnet fra barnehage, skole, helse- og sosialvesen og politi.

Merk at denne retten ikke er betinget av at forelderen har samværsrett med barnet, det er tilstrekkelig at han eller hun er far eller mor til barnet."

Skrevet

Poenget her er jo ikke om han kan innhente informasjon. Men at den nye kommunen vil innhente informasjon fra en far som ikke har foreldreansvar. Jeg er redd for at han kan gjøre saken vanskeligere og prøve å spolere for meg. Dette har jeg også sagt til saksbehandler. Barnefaren aner ingenting om hvordan barnet har det på skolen og hvilket porblemer barnet trenger hjelp til.

Han er ikke enig i diagnosene barnet har fått av leger og psykologer og har lest seg frem på nettet at barnet har andre diagnoser som kan medisineres bort. Dette er ikke tilfelle og det finnes ikke medisiner mot det barnet lider av.

Hi

Skrevet

Poenget her er jo ikke om han kan innhente informasjon. Men at den nye kommunen vil innhente informasjon fra en far som ikke har foreldreansvar. Jeg er redd for at han kan gjøre saken vanskeligere og prøve å spolere for meg. Dette har jeg også sagt til saksbehandler. Barnefaren aner ingenting om hvordan barnet har det på skolen og hvilket porblemer barnet trenger hjelp til.

Han er ikke enig i diagnosene barnet har fått av leger og psykologer og har lest seg frem på nettet at barnet har andre diagnoser som kan medisineres bort. Dette er ikke tilfelle og det finnes ikke medisiner mot det barnet lider av.

Hi

Så lenge han er far på papiret så kan de kontakte ham og innhente informasjon fra far, selv om han ikke har foreldreansvar. Spiller ingen rolle om han har foreldreansvar eller ikke.

Skrevet

Hi

Såfremst bf ikke selv er lege og spesialist, så skal det vel mye til for å overkjøre spesialister? Og det er vel behandlende lege/psykolog som vet best hva din sønn skal ha av behandlinger?

La dem høre med far og hva slags svada han har å komme med, det kan vel ikke skade?

Skrevet

Barnefaren har gått på NAV mesteparten av livet. Noen lege eller spesialist er han ikke.

Har snakket med sjefen tilsaksbehandler, og vedkommende sa at de IKKE hadde lov å innhente informasjon av barnefar mot min vilje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...