Gå til innhold

Noen som driver med ledelse her og kan anbefale en bok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal søke en lederstilling i en offentlig etat. Stillingen er på lavt nivå, men innebærer personalansvar, budsjett osv.

Er det noen som kan anbefale en god bok om dette som jeg kan lese for å forberede meg til intervjuet (og evt. jobben)? Helst med fokus på håndtering av personalansvar, delegering av oppgaver osv. Jeg kjenner til en del gode bøker rundt prosjektledelse osv., men er interessert i en som fokuserer mer på håndtering av personalbiten osv.

Jeg kunne selvsagt googlet, men vil høre om noen kjenner bøker som passer godt til det norske markedet. :) (Jeg antar at det f.eks. er stor forskjell mellom ledelse i USA (der mange av bøkene skrives) og ledelse i en offentlig etat i Norge... ;)).

Anonym poster: 4ca5c5cd867fc80ded530943d7e41a45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En bok som heter "den gode medarbeider" handler om flere temaer relatert til det å lede mennesker (eks. motivasjon, arbeidsmiljø, stress etc). Den gir ingen oppskrift for å være en god leder men det er en bok som gir deg uvurderlig kunnskap i en lederrolle. Den er også norsk og er passe akademisk (basert på forskning og ikke synsing fra forfatteren).

Anbefales!

Det finnes 2 andre bøker i samme serie som du kan utvide med etterhvert.

Anonym poster: 9e9cc48c1182ac5eeddcec60dc7ede7a

Skrevet

Sorry! Litt unøyaktig der. Den dyktige medarbeider heter den.

Skrevet

Jeg skal søke en lederstilling i en offentlig etat. Stillingen er på lavt nivå, men innebærer personalansvar, budsjett osv.

Er det noen som kan anbefale en god bok om dette som jeg kan lese for å forberede meg til intervjuet (og evt. jobben)? Helst med fokus på håndtering av personalansvar, delegering av oppgaver osv. Jeg kjenner til en del gode bøker rundt prosjektledelse osv., men er interessert i en som fokuserer mer på håndtering av personalbiten osv.

Jeg kunne selvsagt googlet, men vil høre om noen kjenner bøker som passer godt til det norske markedet. :) (Jeg antar at det f.eks. er stor forskjell mellom ledelse i USA (der mange av bøkene skrives) og ledelse i en offentlig etat i Norge... ;)).

Har hørt at mange ledere anbefales å lese Tao Te Ching sine ord. Det er en samling av visdomsord, eller måte å leve på. Ikke konkrete tips, har lest den selv, men dersom lederen praktiserer slik Tao Te Ching skriver, tror jeg alle ansatte vil være fornøyd :) Samt overordnede selvfølgelig. Tao Te Ching finnes også nedlastbar som PDF (gratis) på engelsk på google. Anbefales å lese, om den ikke hjelper til jobben, så hjelper den garantert i hverdagslivet om du er open minded.

Anonym poster: f43a3fabff029790bf196e7714f0f23a

Skrevet

http://www.bokkilden...d=145408&rom=MP

anbefaler også Ledelse på godt og vondt av samme editor.

Takk, de så interessante ut, så det spørs om jeg ikke må bestille minst en av dem hjem før jul. :)

hi.

Skrevet

Pensum på BI i grunnutdanning i ledelse er :

"Ledelse" skrevet av Berg. Mye god ledelsesteori og ledelsesverktøy. Pluss "Relasjonsledelse" av Spurkeland.

Anbefales!!

Skrevet

Organisasjonspsykologi og ledelse av kaufmann og kaufmann er pensum i ledelse på bachelor på BI. Den er veldig fin!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...