Gå til innhold

Hygiene rundt spedbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor nøye er/var dere med hygiene rundt spedbarn, sånn mtp smitte? Frøkna her er 3 måneder nå, og jeg spriter/vasker meg alltid før jeg tar i henne ute. Får helt spader når folk tar i henne med skitne hender og ber dem vaske seg, men noen tar seg jo baretil rette o g fra andre har jeg fått signaler om at jeg er hysterisk.. Tenker de har dårlig immunforsvar så små og kan bli veldig syke eller få problemer med amming, pust og dehydrering om de får feks forkjølelse, influensa, omgangssyke...og det florerer jo om dagen.

Anonym poster: b95beea09a40146f58c0208260920516

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt enig i at folk tar seg til rette når de lar baby suge på skitne fingre, ikke vasker seg på hendene etter dobesøk o.l. Eller om de er syke, ingnorerer f.eks forkjølelsen og bare kommer på besøk. Men om du ammer er jo baby beskyttet gjennom antisoffer fra deg i morsmelk.....

Du høres hysterisk ut.

Skrevet

Greit å være nøye den første tiden, men at friske personer skal sprite hendene før de tar i en på 3 mnd er hysterisk.

Vanlig renslighet holder i massevis da. For å bygge opp et imunforsvar må de jo møte noen basilusker også.

Skrevet

Husk at det er sunt med naturlige bakterier og da. Hun ska jo tross alt bygge seg et imunnforvar.

Med førstemann var vi skikkelig nøye de 2 første mndene.. Alle måtte vaske seg og bruke antibac. Egentlig litt sykt å tenke på.. Får skylde på at det var førstemann. Du trenger ikke sprite deg eller vaske deg med mindre du er skitten..

Med andremann var vi veldig avslappet. Nøye med antibac osv de første 4ukene, men så betydde det ikke noe mer.. Han har tilogmed klart en runde med omgangsyke i huset uten å bli smittet.. Han har en storebror i bhg, men fortsatt ikke blitt noe syk. Frisk som fisk..

Anonym poster: dcd31bba60edc46368c714b93ed8fe35

Skrevet

Du høres hysterisk ut. Husk at de er nødt til å utvikle et immunforsvar disse små også. Og det klarer de ikke uten bakterier. Alt med måte selvsagt, men synes det er litt overdrevet når du ikke kan ta i babyen ute uten å sprite hendene først.

Anonym poster: ac8040f2c072d749c506b7690c20f9d8

Skrevet

Med første var jeg veldig nøye med håndvasken og spritinga, spesielt pga svineinfluensaen. Med nummer to.... nei ;) Er absolutt ikke hysterisk for slikt. Han må uansett være med i bhg hver dag, men en drøss unger som skal henge over ham og ta på ham ;)

Skrevet

Jeg synes kanskje å sprite hendene før du tar i henne er litt i overkant.. Hun må jo bli utsatt for litt virus og bakterier for å få bygd opp immunforsvaret..

Tenk på min lille gutt på 8 uker som har en storesøster på 2 som tar med seg alt mulig rart av smitte hjem fra barnehagen..

Normal hygiene (håndvask) holder lenge! :)

Og hold selvfølgelig babyen unna helt soleklare smittekilder..

Anonym poster: 56e4bb0bfc2407b151b7f46e86a8cf76

Skrevet

Stress ned!

Anonym poster: 3e8a27aa6eedc7726fcfbed506960517

Skrevet

du høres helt hysterisk ut. Har aldri brukt antibac med noen av mine. Uproblematisk!

Sier som #8: Stress ned!

Anonym poster: 3e026f06315855a33e7038fd1d45e33e

Skrevet

Du trenger ikke å sprite hendene når hun er tre måneder, men det er lurt å f.eks. ha rutine på å vaske hendene når du har vært ute e.l. før du tar i babyen. Ellers tåler de fint bakteriene som er inne i huset, om ikke lenge kommer de jo til å stappe alt de får tak i i munnen, og da kan du jo ikke sterilisere alt rundt deg. :)

En på tre måneder tåler helt fint å få litt basselusker, men hvis det kommer noen som er veldig forkjølet er det jo greit om de holder avstand. Jeg ber aldri om å få holde babyer hvis jeg er småsyk selv. :)

Skrevet

Vi har helt normal hygiene alle sammen rundt spedbarn. Vasker ikke hender fordi vi skal ta i babyen hverken vi voksne eller barna. Vasker oss på hendene når det ellers er naturlig. Jeg er sykepleier, mannen min lege så føler vi har litt kunnskaper om smitte og hygiene også. De som er syke trenger ikke kose med babyen bortsett fra meg/mor som alikevel kommer tett på hele døgnet.

Skrevet

Så vil jeg legge til. Ikke både sprit og vask hendene, det er ikke bra for huden. En av delene er mer enn godt nok.

Skrevet

Aldri vasket meg noe mer enn normalt før jeg har tatt i babyen. Vi har stor hund og om smokkene falt på gulvet tok jeg de kun i egen munn før ho fikk den igjen. Ho får flere ganger daglig vask av hunden. Ho er 1 år nå og aldrivært syk.

Skrevet
Aldri vasket meg noe mer enn normalt før jeg har tatt i babyen. Vi har stor hund og om smokkene falt på gulvet tok jeg de kun i egen munn før ho fikk den igjen. Ho får flere ganger daglig vask av hunden. Ho er 1 år nå og aldrivært syk.

Egen munn er ikke så lurt altså. Bedre å gi gulvsmokken som den er da.

Skrevet

har lest et sted at det kan overføre karies. Men nå spør jeg kanskje dumt, men kliner til fordet. Ho har jo ikke tenner så er det et problem da?

Anonym poster: bf09af2026a79fcd68a5331ba7d74286

Skrevet

har lest et sted at det kan overføre karies. Men nå spør jeg kanskje dumt, men kliner til fordet. Ho har jo ikke tenner så er det et problem da?

Anonym poster: bf09af2026a79fcd68a5331ba7d74286

vet ikke hvorfor det ble anonymt, men var meg :P
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg synes du er hysterisk. Her i huset har ingen barn blitt tatt på med sprita hender, verken ute eller inne. Håndvask hvis vi er skitne og har vann eller en våteserviett i nærheten, og har vi ikke det, så tar både vi og andre i babyen uten å bekymre oss for det.

Skrevet

Er det rar at så mange unger blir syke når de begynner i barnehage om de har tilbrakt det første leveåret i en antibac-boble uten kontakt med noe som kan styrke immunforsvaret

Og ja, du er hysterisk HI! Babyer både tåler og bør ha bakterier

Anonym poster: 337159bea550990c0ef6b2a9862fe165

Skrevet

Hvor gamle mener dere babyen bør være når det er greit å ikke være så påpasselig lengre, da? Eller "slappfisk" helt fra nyfødt? Ja, jeg ammer, men babyen er jo bare beskyttet mot det jeg har vært igjennom av sykdommer.. Og de har jo ikke så godt immunforsvar såbne små og kan bli rimelig steinsjuke om man er uheldig.. Takk for tilbakemeldinger i alle fall, jeg skal prøve å moderere meg litt :-)

HI

Anonym poster: b95beea09a40146f58c0208260920516

Skrevet

Veldig nøye når jeg var på sykehuset (ca 50timer) - og når ungene i huset har vært syke. Ellers verken vasker jeg eller spriter meg.

Er jeg skitten, vasker jeg meg. Har jeg gått på do, vasker jeg meg. Lager jeg mat, vasker jeg meg før og etter.

Ja.. Normal vanilg hygiene.

Men, mer enn det? Nei.

Lille vesla har klart halsbetennelse og omganssyken på de 7ukene hun er. (altså ikke blitt syk av det).

Bakterier må hun bli utsatt for.

Eneste er jeg at ikke oppfordrer til å la henne bli syk så liten som hun er nå.

Er folk syke, får de ikke holde. Sånn er det med den saken.

Anonym poster: b8d026489f5648a8f6ee482d7642eabf

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Du får innlegge babyen din på isolat med en gang! Ellers kan det gå ille! Nei, vet du hva, så hysterisk går det ikke an å være. Og omgangssyke, forkjølelse osv smitter ikke bare ved at folk tar på hverandre, det er luftbåren smitte. Du kan ikke tvinge alle rundt deg til å gå med ansiktsmaske/munnbind og gå i raduis rundt 1 km rundt babyen din.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Veldig nøye når jeg var på sykehuset (ca 50timer) - og når ungene i huset har vært syke. Ellers verken vasker jeg eller spriter meg.

Er jeg skitten, vasker jeg meg. Har jeg gått på do, vasker jeg meg. Lager jeg mat, vasker jeg meg før og etter.

Ja.. Normal vanilg hygiene.

Men, mer enn det? Nei.

Lille vesla har klart halsbetennelse og omganssyken på de 7ukene hun er. (altså ikke blitt syk av det).

Bakterier må hun bli utsatt for.

Eneste er jeg at ikke oppfordrer til å la henne bli syk så liten som hun er nå.

Er folk syke, får de ikke holde. Sånn er det med den saken.

Anonym poster: b8d026489f5648a8f6ee482d7642eabf

Har merket også at babyer får noe høyere feber ved sykdom, men blir fortere ferdig. Med mindre man er prematur eller lider av en sykdom ved fødsel, så klarer man seg mye bedre ved sykdom som baby enn de som er større.

Skrevet

Er du like nøye på renhold i huset? Det hevdes jo at grunnen til at fler og fler barn utvikler allergi, er overdreven hygiene...

Skrevet

Antibac hjelper ikke mot feks. omgangssyken...

Anonym poster: e065da21d0f8b2d9f7f9b46f46f8ff21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...