Gjest Malore Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 Vi har ei datter på seks og ei på seks uker... Tror jeg er gravid igjen... Det blir da bare ti måneder mellom de to yngste... Noen erfaringer med å ha to så tette? Gå gravid med baby på bare noen måneder, økonomi, hva gjør man når babyen kommer i forhold til barnehage til mellomste osv! Er litt nervøs må jeg si. Babyen er velkommen den altså, men kjenner nervene tar meg litt her jeg sitter!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Gratulerer. Kunne ønske det var meg. Anonym poster: 65757ea89757e2fcdd52ff155635f129
Tigerpote Skrevet 12. desember 2012 #3 Skrevet 12. desember 2012 Gratulerer! Alt går bare man innstiller seg på det!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2012 #4 Skrevet 12. desember 2012 Huff jeg hadde ikke orket:) søskenbarnet mitt har to jenter det er ti måneder mellom. Jada, veldig kjekt når de blir en 3-4 år, da har de mye glede av hverandre. Men første årene var helt grusomt travelt, hun hadde aldri gjort det igjen:) Lykke til uansett:) Anonym poster: 387d368c812b94a23ab8dfa39734e443
håpefull<3 Skrevet 12. desember 2012 #5 Skrevet 12. desember 2012 Min drøm faktisk ;p Gratulerer så mye :) Har ingen erfaring å dele, men dytter litt i håp om at andre har noe å dele
Gjest Malore Skrevet 13. desember 2012 #6 Skrevet 13. desember 2012 Nå har vi ikke annet valg enn å orke da, så det er intet alternativ:) Ingen som har noen erfaringer rundt dette?
Gjest Malore Skrevet 13. desember 2012 #7 Skrevet 13. desember 2012 Takk for gratulasjoner forresten:)
Musemorbr / Skrevet 13. desember 2012 #8 Skrevet 13. desember 2012 Så gøy! Jeg vet om et søskenpar født samme år. Syntes alltid det var så rart, for man oppfattet dem jo som jevngamle. De fikk småsøsken et par år senere, så det var i alle fall ikke så slitsomt at foreldrene ikke maktet flere. Desuten ble de skikkelig gode venner. Gratulerer!
Gjest Malore Skrevet 13. desember 2012 #9 Skrevet 13. desember 2012 Så gøy! Jeg vet om et søskenpar født samme år. Syntes alltid det var så rart, for man oppfattet dem jo som jevngamle. De fikk småsøsken et par år senere, så det var i alle fall ikke så slitsomt at foreldrene ikke maktet flere. Desuten ble de skikkelig gode venner. Gratulerer! De her blir jo født hvert sitt år da men kunne jo vært samme år også. Kanskje ikke det blir så ille da:) Kan jo fortsatt skje mye så får vente litt med å bli helt i hundre... Ikke at det går, ser allerede på søskenvogner og div på nett:p
Gjest Malore Skrevet 13. desember 2012 #10 Skrevet 13. desember 2012 Virkelig ingen som har egne erfaringer med to tette? Får dytte litt jeg da:)
håpefull<3 Skrevet 13. desember 2012 #11 Skrevet 13. desember 2012 Prøv å spørr på anonymforumet, er ikke skravlesiden for oss på bim mens anonymforum er felles for bim og dib? Tror du får mye respons der i hvert fall
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2012 #12 Skrevet 13. desember 2012 Prøv å spørr på anonymforumet, er ikke skravlesiden for oss på bim mens anonymforum er felles for bim og dib? Tror du får mye respons der i hvert fall Og hvor er du nå? Anonym poster: 987924052fa0d73de5fca01373e93531
håpefull<3 Skrevet 13. desember 2012 #13 Skrevet 13. desember 2012 Sorry, var trodde tråden lå på skravle
Gjest Malore Skrevet 13. desember 2012 #14 Skrevet 13. desember 2012 Er jeg ikke på anonym? Er ikke så god på dette så mulig jeg har spurt feil sted:/
Anja83 Skrevet 13. desember 2012 #15 Skrevet 13. desember 2012 Hei! Jeg har ei stor jente fra før og to tette som det er 16 mnd mellom. Kan vel knapt nok kalles to tette sammenlignet med dine da. mine små er nå snart 3 år og 1,5 år. Min erfaring har vært at det er tøft, men også mye moro. Jeg ser godt at de har mye glede av hverandre og føler seg trygge sammen. Det blir en god del krangling i alderen de er i nå, særlig når det gjelder leker. Hu minste vil være med å leke, men han syns bare hun ødelegger for hun skjønner ikke hvordan leken skal foregå stakkars. Så det blir endel irettesettelse om dagen. Samtidig kan de plutselig leke fint sammen, gi hverandre koser osv. Jeg merker han største begynner å bli litt "veslevoksen" og skal hjelpe lillesøster. Det er søtt. Jeg syns i grunn vi har kommet over den største kneika nå og rutiner er godt innarbeidet. Det mest slitsomme for vår del har vært mangel på søvn i kombinasjon med at begge har fulle jobber (og krevende jobber). Min anbefaling hvis du skulle få barn som er mye våkne om natta (mine er fremdeles våkne nesten hver natt), er at en av dere jobber redusert hvis dere har mulighet. Et annet tips er å jobbe veldig bevisst med å ikke glemme det store barnet. Vi har merket at de to små krever så mye i hverdagen at man fort kan "glemme" den store og snille jenta. Hun hadde vært vant til å være alene mange år da de små kom, så for henne var overgangen stor. Vi har jobbet mye med at hun skal få egne opplevelser med oss voksne (hun har blant annet en fast dag i uka der hun og jeg finner på noe mens pappaen tar de små). Dette betyr mye for henne, og gjør det nok enklere å se på søsknene som en berikelse i livet og ikke bare bryderi. Jeg har flere venner som spør meg om jeg kan anbefale andre å få tette barn. Det var nok en stund (for ett år siden kanskje) der jeg ville sagt nei. Men nå svarer jeg ja! jeg ser hvor mye glede disse to kommer til å få av hverandre og ser fordelene ved å "bli-ferdig-med" bleier etc. Men man må være forberedt på en tøff periode. Og være flinke til å dele seg som voksne når det står på som verst. Vi har i lange perioder sovet på hvert vårt rom og byttet på slik at ihvertfall en voksen er uthvilt. Gratulerer med ny baby på vei og lykke til!
håpefull<3 Skrevet 13. desember 2012 #16 Skrevet 13. desember 2012 Jo du har skrevet på anonym, er jeg som surrer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå